2025-05-29, 14:21
Medlem
löls avatar
Hej,

Läste att gipsskivor är bra på att ljudisolera.
Kanske ska köpa två Gipsskivor på 1200x2400. Och såga ner dem till att passa precis i fönsterkarmen.

Sedan ska de fästas på en träskiva av någon sort. Och skriva fast två handtag så jag kan plocka ner och upp när det är dags att sova.

Någon som har erfarenhet av att använda sig av gipsskivor för liknande ändamål?
Citera
2025-05-29, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av löl
Hej,

Kanske ska köpa två Gipsskivor på 1200x2400. Och såga ner dem till att passa precis i fönsterkarmen.

Sedan ska de fästas på en träskiva av någon sort. Och skriva fast två handtag så jag kan plocka ner och upp när det är dags att sova.

eller så sätter du dit en extra glasskiva! ska tydligen ta bort 50% av ljudet !

https://www.grundels.se/grundels-tre...r/klimatrutan/
Citera
2025-05-29, 14:29
Medlem
Säker på att du inte bygger dig en resonanslåda nu då?

Du kanske ska satsa på ett par skivor isolering istället.
Citera
2025-05-29, 14:37
Medlem
S.O.Stolps avatar
Mnja, gipsskivor kan bidra till ljudisolering, men de är inte det mest effektiva materialet. Gipsskivor har viss ljuddämpande effekt, men för bättre ljudisolering rekommenderas ofta att kombinera dem med andra material som ljudabsorberande isolering eller speciella ljudisoleringsskivor.

För att uppnå bättre ljudisolering kan du använda flera lager av gipsskivor med ljuddämpande material emellan.
Citera
2025-05-29, 14:40
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Mnja, gipsskivor kan bidra till ljudisolering, men de är inte det mest effektiva materialet. Gipsskivor har viss ljuddämpande effekt, men för bättre ljudisolering rekommenderas ofta att kombinera dem med andra material som ljudabsorberande isolering eller speciella ljudisoleringsskivor.

För att uppnå bättre ljudisolering kan du använda flera lager av gipsskivor med ljuddämpande material emellan.

Mnja. Gipsskivor är för sin tjocklek mycket bra ljudisolering!

Hade en dörröppning mellan två rum och en sån där modern innerdörr som bara är gjord av kartong. Satt en gipsskiva för öppningen och det ljudisolerade extremt bra.
Citera
2025-05-29, 15:36
Medlem
stilichos avatar
En gipsskiva i sig själv ljudisolerar inte särskilt mycket. Jag skulle föreslå att du använder gipskiva och cellplastskiva (så tjock som omständigheterna tillåter. Eventuellt förstärkt med en plyfa-skiva för att ge alltihop lite mer styrsel. Slutresultatet kommer antagligen mest bero på hur väl du kan passa in den här konstruktionen i fönsterhålet. Blir det stora springor kommer ljudet gå den vägen utan att det blir någon nämnvärd effekt. Men kan man bara göra det tätt borde man kunna få till en god ljudisolering.
Citera
2025-05-29, 16:31
Medlem
slagskotts avatar
Akustikplatta ?
Citera
2025-05-30, 08:22
Medlem
Nicke08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av löl
Hej,

Pröva först med ett tjockt täcke, filt, handdukar eller liknande. Se hur mycket det hjälper. Tjocka gardiner kan också hjälpa.
Citera
2025-05-30, 09:04
Medlem
ps870s avatar
Jag tänker att det förutom en tjock gipsskiva även behövs något mjukt som isolering eller en tjock filt.
Enklare är bra öronproppar, inte de enkla gula. Jag har en snarkande sambo och har öronproppar de flesta nätter.
Citera
2025-05-30, 19:53
Medlem
killawifes avatar
Jag hade innan problem med en massa störande ljud från gatan utanför och dåligt isolerade fönster. Jag gjorde då så att jag tog en vanlig bäddmadrass jag hade över, klippte till en bit lika stor som fönstret och skruvade fast denna. Det var väldigt effektivt faktiskt. Bäddmadrassen var typ 40mm tjock kanske?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in