2025-05-28, 17:07
Medlem
De flesta som läser svenska som andraspråk är födda i Sverige
Var tredje utrikesfödd brister – kan inte delta på arbetsmarknaden

En tredjedel av Sveriges utrikesfödda har så pass bristande språkkunskaper att de inte kan delta på den svenska arbetsmarknaden.
Och en majoritet av eleverna som läser svenska som andraspråk (SVA) i grundskolan är numera inrikesfödda, det visar en statistiksammanställning från Skolverket.

https://www.tv4.se/artikel/5dniKuP44...edda-i-sverige

Vad bör göras åt detta?
Citera
2025-05-28, 17:26
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Problemet är att föräldrarna inte lärt sig svenska och pratar då alltså inte svenska i hemmet.
Återigen är man tvungen att ställa krav, inga bidrag om personen inte lärt sig svenska och lever enligt svensk kultur.
Citera
2025-05-28, 17:31
Medlem
Onanikrems avatar
"Brandbilen" är något på spåren här..

Dra in allt vad bidrag och tolk heter för de som varit i landet säg tre år och inte kan svenska. de har inget att bidra till i det här landet. Åk hem och börja om från början. De gör sin avkomma en björntjänst genom att kackla sina egna språk hemma i gettot, därav lär avkomman sig inte riktig svenska heller.
"Svenska som andraspråk i Sverige? vad fan?"
Senast redigerad av Onanikrem 2025-05-28 kl. 17:38.
Citera
2025-05-28, 19:09
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
"Brandbilen" är något på spåren här..

Dra in allt vad bidrag och tolk heter för de som varit i landet säg tre år och inte kan svenska. de har inget att bidra till i det här landet. Åk hem och börja om från början. De gör sin avkomma en björntjänst genom att kackla sina egna språk hemma i gettot, därav lär avkomman sig inte riktig svenska heller.
"Svenska som andraspråk i Sverige? vad fan?"

Kan inte annat än att hålla med!

Svenska är Förstaspråk om du bor i Sverige? Eventuella andraspråk är en bonus och om de finns och inte tar tid frän ditt lärande är du bara att gratulera! Har försökt tänka mig in i situationen att hamna i ett ett land oavsett anledning, där man inte kan göra sig förstådd? Steg ETT måste väl vara att kunna kommunicera?

Är jag väldigt naiv som tänker så?
Citera
2025-05-28, 19:10
Medlem
triptykens avatar
Håller med Rädda Barnen (antar att ni alla läst länken) i att det finns diskriminerande problem i hur det hanteras. Hoppas det löser sig.
Citera
2025-05-28, 19:49
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Håller med Rädda Barnen (antar att ni alla läst länken) i att det finns diskriminerande problem i hur det hanteras. Hoppas det löser sig.

Jag hoppas precis som du att det löser sig genom att det dras in.
Citera
2025-05-28, 20:33
Medlem
Mad monks avatar
Lära sig svenska och förlora sitt offer-status?
Citera
2025-05-28, 20:39
Medlem
Tragiskt! Det bästa vore ju givetvis att skicka hem dom till sina föräldrars länder där dom kan tala sitt modersmål.
Citera
2025-05-28, 21:43
Medlem
Vad har de två sakerna i starten, inrikesfödda/utrikesfödda, med varann att göra? Min svenska skolkamrat hade barn med en grek. De läste grekiska, de måste ju kunna prata med farmor.
Citera
2025-05-28, 22:21
Medlem
PingPongZongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Vad har de två sakerna i starten, inrikesfödda/utrikesfödda, med varann att göra? Min svenska skolkamrat hade barn med en grek. De läste grekiska, de måste ju kunna prata med farmor.

Om det handlar om ett litet barn så är det inget problem lära det och bli två språkigt om föräldrarna kan språket/språken. Men problemet är kanske att den där greken inte kan grekiska? Därför du skriver som du gör? Inte att han har problem med svenska utan med grekiska.
Citera
2025-05-29, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PingPongZong
Om det handlar om ett litet barn så är det inget problem lära det och bli två språkigt om föräldrarna kan språket/språken. Men problemet är kanske att den där greken inte kan grekiska? Därför du skriver som du gör? Inte att han har problem med svenska utan med grekiska.
Kanske för att bibehålla grekiskan, om de inte efter skilsmässan träffade sin far varje dag. Ingen måste få problem med svenskan för en lektion i hemspråk ibland, vet inte hur ofta.
Citera
2025-05-29, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mecanicus
Kan inte annat än att hålla med!

Svenska är Förstaspråk om du bor i Sverige? Eventuella andraspråk är en bonus och om de finns och inte tar tid frän ditt lärande är du bara att gratulera! Har försökt tänka mig in i situationen att hamna i ett ett land oavsett anledning, där man inte kan göra sig förstådd? Steg ETT måste väl vara att kunna kommunicera?

Är jag väldigt naiv som tänker så?

Det behöver nödvändigtvis inte vara så att du har svenska som ditt förstaspråk fastän du är infödd i Sverige. En stor andel svenska barn födda under 2010 och framåt har trott eller ej engelska som förstaspråk, fastän föräldrarna pratar flytande svenska. Varför får du själv fundera på. Sedan finns det många infödda svenska personer som inte kan kommunicera med omvärlden på det sätt som är norm i samhället. Dock är det tämligen allvarligt när infödda svenskar med åldersadekvat utvecklat språk behöver tolk för att t.ex. göra sig förstådd hos Försäkringskassan eller Arbetsförmedlingen. För att inte tala om kommunens socialförvaltning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in