2025-05-28, 15:42
Medlem
Det som står i titeln tar kål på mig helt och hållet.
Man skriver i prompten om vad för text som ska finnas i bilden, texten blir något helt annat eller så blir det rätt men då blir resten helt knas.

Senast bad jag om en bild som skulle skriva mitt namn, ett namn på 6 bokstäver, vanligt svenskt/kristet namn.
Vad jag fick i bilden var: "Hooegusensw". (DALL-E 3)

Tar gärna emot era erfarenheter av usel textgenerering i bilder samt tips om vilka tjänster som faktiskt är bra på detsamma.

Har testat de stora lokala sakerna under Stable Diffusion (ComfyUI, InvokeAI, Automatic 1111 etc).
Tips på modeller (från t.ex Huggingface) som är bra för bildgenerering med text tas även emot!
Citera
2025-05-28, 16:20
Medlem
JustTrollings avatar
FLUX, o.s.v. verkar ju vara jävligt mycket sämre på just det, än modellerna från OpenAI och Google.

Vill du generera en bild med text, testa en annan leverantör. Har själv perplexity och texten i bilderna blev mycket bättre efter att dom bytte från Flux till OpenAI (4o) för bilderna.
Citera
2025-05-28, 19:54
Medlem
SchrodingersPizzas avatar
Både ChatGPT 4o och Sora är bra på text nu för tiden.

Bild från ChatGPT 4o:
https://ibb.co/8nRJjc11

Bild från Sora:
https://ibb.co/fY1BncrH

Prompt på båda:

Lokala varianter långt ifrån lika bra, och kräver att man kör stora modeller och gör flera exempel innan man får en bra variant. Men det går.

Jag kör Flux i Forge med största modellen & Text Encoding (fp16, t5xxl_fp16) som kräver att man har mycket resurser, helst 128GB ram, och det fungerar bra ibland med text, men vill man ha text så känns onlinemodellerna bättre. Finns säkert någon LORA som gör Flux bättre, men har inte kollat upp det eftersom jag inte haft det behovet.

Fast detta är bara en fråga om tid. För ett halvår sedan var inte ChatGPT bra på text heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in