• 1
  • 2
2025-05-29, 11:56
Medlem
Om du ändå ska bryta mot reglerna, köp en KuKirin G4 Max med 2x1600 W motor. Då kan du blåsa ifrån blattarna i orten.
Citera
2025-11-08, 04:29
Medlem
Namnet lockar till skratt och det märks att dom som kom på namnet inte har koll på hur det låter på svenska
Citera
2025-11-08, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillevicken
Hej!
Jag ska köpa en elsparkcykel.
KuKirin G2 800W Motor, 48V 15.6Ah
Eftersom motoreffekten är över 200w klassas den som en moped klass 1. Och kräver AM
Och vad jag läser mig till så måste jag då registrera den hos Trafikverket och skaffa en registreringsskylt.
Stämmer det att jag ska göra så? Hur gör ni andra? Struntar man i det eller hur ska jag göra?

Den har 800W motor men det är inte det som gör att den räknas som moped klass 1.

Moped klass 2 får ha upp till 1000W motor.

Det som gör att denna räknas som moped klass 1 är att den konstruktiva maxhastigheten är 45 km/h.

Du kommer aldrig att få köra denna elsparkcykel på allmän väg 100% lagligt.

Men beroende på vilket körkort du har, så blir det olika sorters brott.

Om du har (minst) AM-behörighet på ditt körkort kan du aldrig dömas för olovlig körning. Olovlig körning leder automatiskt till återkallat körkort.

Om du har AM-behörighet så kommer du att dömas för att du kört ett oregistrerat fordon på allmän väg. Det är även obesiktigat, vilket också är ett brott. Det är även möjligt att du döms för flera andra brott, till exempel att du kör på cykelbana eller att du kör utan godkänd hjälm.

Du kan aldrig registrera in den i fordonsregistret som en moped klass 1, det är bara generalagenter och tillverkare som kan göra det, eftersom fordonet måste ha ett typgodkännande. Det kan du som privatperson aldrig fixa.

Och det hade du dessutom inte blivit särskilt mycket gladare av. Om den här elsparkcykeln hade gått igenom ett typgodkännande och faktiskt fått en registrering och en registreringsskylt, så hade det ju blivit som moped klass 1, och då får du aldrig köra på cykelbanor utan bara ute på bilvägar. Det är dessutom lag på att du måste ha mopedhjälm (eller motorcykelhjälm). Du får inte köra med cykelhjälm på en moped.

Som sagt; det är omöjligt att köra denna helt lagligt. Om du bestämmer dig för att köra den olagligt (som många gör) ska du ändå se till att skaffa minst trafikförsäkring, eftersom moped klass 1 är trafikförsäkringspliktigt.

Om du orsakar en olycka med ett trafikförsäkringspliktigt fordon kan du bli tvungen att betala alla kostnader själv. Om du kör på någon och orsakar livslång invaliditet, kan du bli tvungen att betala den personens alla vårdkostnader och rehabiliteringskostnader. Det kan bli många miljoner. Du kan få din personliga ekonomi sönderslagen för livet. HA EN TRAFIKFÖRSÄKRING!!
Citera
2025-11-08, 11:31
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Namnet på sparkcykeln i titeln var roligare än verkligheten😂😂

Räknas den som AM så ska du också ha hjälm vid framförandet av fordonet.
Säkerhetsbälte och dubbel skatt säger jag, allt annat är osvenskt. Dessutom måste du skylta med att du älskar Kukirin, annars trippelskatt eller så är du nazist.
Citera
2025-11-08, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Hur snabbt går den?

Får man ens åka med en elsparkcykel som går över 20?

När något har två hjul och motor (och ibland tre och fyra hjul, men låt oss hålla det lite enkelt) så får det alltid köras på allmän väg förutsatt att alla krav för det är uppfyllda. Ett fordon som har en konstruktiv maxhastighet 21 - 25 km/h samt har motor på max 1kW har de krav som ställs på moped klass 2. 26 - 45 km/h och max effekt 4kW gäller de krav som ställs på moped klass 1. Över 45 km/h och/eller 4kW de krav som ställs på lätt MC. Över 11kW de krav som ställs på mellanklass-MC. Över 35 kW de krav som ställs på tung MC. (Det finns även gränser vad gäller effekt i relation till fordonets vikt.)

Elsparkcyklar med typgodkännande och godkänd besiktning, så att de lagligen kan köra som moped klass 2, klass 1, eller MC existerar inte vare sig i Sverige eller EU, såvitt jag vet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in