Citat:
Ursprungligen postat av
Aramir2
Vid slutdelgivning skall FUP skickas till den misstänkte och dennes försvarare om det finns en sådan.
Det är för att det är en rättighet för den misstänkte att kunna gå igenom utredningen och om det behövs göra/begära rättelser och begära utredningsåtgärder.
Om de bara skickar till försvararen så gör polisen fel om det inte är så att det är på den misstänktes begäran.
Det fetade. Min kompis har tyvärr en del erfarenhet av det här men det han säger är utifrån hans erfarenhet och det är bra att sådana som du kompletterar med vad polisen har för skyldigheter.
Fuppen har aldrig skickats till honom men han har heller inte önskat det. Som sagt i de halvgrova fallen har fup gått direkt till advokat. I de enklare fallen visas en nästan fullbordad fup med förhör med målsägande mm vid förhörstillfället men den har inte skickats på post efter det. Det är viktigt att ange elektronisk kommunikation så tidigt som möjligt.
Tingsrätterna är som sagt bra på att hålla det! Kriminalvården sa till min kompis att de egentligen inte får ha elektronisk kommunikation pga deras datasystem men att det i min kompis fall kunde gå bra. Däremot är som jag tidigare skrivit, kriminalvårdens brev blanka med bara ditt namn. Fup vet jag med säkerhet att du kan prata med din fu-ledare och få den endast digitalt.