• 2
  • 3
2025-05-28, 11:33
Medlem
De är väldigt angelägna om att du ska ha rätt att delges all information därmed kommer alla dokument skickas både på mejl och med brev till din folkbokförings adress.
Citera
2025-05-28, 16:36
Medlem
Rollokolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lizzygranth
De är väldigt angelägna om att du ska ha rätt att delges all information därmed kommer alla dokument skickas både på mejl och med brev till din folkbokförings adress.
Tingsrätten är iaf väldigt noga med att bara skicka elektroniskt om du ber om det. Hur polisen gör verkar variera från fu-ledare till fu-ledare. Min kompis har aldrig fått fup på posten eftersom han aldrig bett om det, däremot kallelser till förhör mm med en stor polislogga på brevet.

Vid halvgrova brott som min kompis varit med om så har Fup gått direkt till advokaten, inte hem.

Bör nog tillägga att det låter som att min kompis är superkriminell men hans liv har vänts sedan flera år tillbaka och han har verkligen skärpt sig. Saker kan ha ändrats sedan hans tid. Min kompis har heller aldrig behövt sitta inne så värre brott än så har han inte gjort.
Senast redigerad av Rollokolan 2025-05-28 kl. 16:40.
Citera
2025-05-28, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rollokolan
Tingsrätten är iaf väldigt noga med att bara skicka elektroniskt om du ber om det. Hur polisen gör verkar variera från fu-ledare till fu-ledare. Min kompis har aldrig fått fup på posten eftersom han aldrig bett om det, däremot kallelser till förhör mm med en stor polislogga på brevet.

Vid halvgrova brott som min kompis varit med om så har Fup gått direkt till advokaten, inte hem.

Bör nog tillägga att det låter som att min kompis är superkriminell men hans liv har vänts sedan flera år tillbaka och han har verkligen skärpt sig. Saker kan ha ändrats sedan hans tid. Min kompis har heller aldrig behövt sitta inne så värre brott än så har han inte gjort.
Hur har han fått FUPen?
Citera
2025-05-28, 17:31
Medlem
Rollokolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombTheHills
Hur har han fått FUPen?
Vid enklare brott får min kompis se huvuddelen av fup vid första förhör. Den slutliga fuppen som inkluderar ditt förhör skickas till åklagaren. Vid enklare brott så har min kompis aldrig fått fuppen efter förhör hos polisen utan de har skickat allt till åklagaren. Vid halvgrova brott så tilldelas du en advokat direkt och i min kompis fall så har fuppen gått till advokaten så ni kan bemöta allt.

Vill du så kan du säkert be om fup till din adress eller e-post men i min kompis fall så har han haft koll ändå men alla är olika.
Senast redigerad av Rollokolan 2025-05-28 kl. 17:35.
Citera
2025-05-28, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rollokolan
Vid enklare brott får min kompis se huvuddelen av fup vid första förhör. Den slutliga fuppen som inkluderar ditt förhör skickas till åklagaren. Vid enklare brott så har min kompis aldrig fått fuppen efter förhör hos polisen utan de har skickat allt till åklagaren. Vid halvgrova brott så tilldelas du en advokat direkt och i min kompis fall så har fuppen gått till advokaten så ni kan bemöta allt.

Vill du så kan du säkert be om fup till din adress eller e-post men i min kompis fall så har han haft koll ändå men alla är olika.

Vid slutdelgivning skall FUP skickas till den misstänkte och dennes försvarare om det finns en sådan.
Det är för att det är en rättighet för den misstänkte att kunna gå igenom utredningen och om det behövs göra/begära rättelser och begära utredningsåtgärder.

Om de bara skickar till försvararen så gör polisen fel om det inte är så att det är på den misstänktes begäran.
Citera
2025-05-28, 18:04
Medlem
Rollokolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Vid slutdelgivning skall FUP skickas till den misstänkte och dennes försvarare om det finns en sådan.
Det är för att det är en rättighet för den misstänkte att kunna gå igenom utredningen och om det behövs göra/begära rättelser och begära utredningsåtgärder.

Om de bara skickar till försvararen så gör polisen fel om det inte är så att det är på den misstänktes begäran.
Det fetade. Min kompis har tyvärr en del erfarenhet av det här men det han säger är utifrån hans erfarenhet och det är bra att sådana som du kompletterar med vad polisen har för skyldigheter.

Fuppen har aldrig skickats till honom men han har heller inte önskat det. Som sagt i de halvgrova fallen har fup gått direkt till advokat. I de enklare fallen visas en nästan fullbordad fup med förhör med målsägande mm vid förhörstillfället men den har inte skickats på post efter det. Det är viktigt att ange elektronisk kommunikation så tidigt som möjligt.

Tingsrätterna är som sagt bra på att hålla det! Kriminalvården sa till min kompis att de egentligen inte får ha elektronisk kommunikation pga deras datasystem men att det i min kompis fall kunde gå bra. Däremot är som jag tidigare skrivit, kriminalvårdens brev blanka med bara ditt namn. Fup vet jag med säkerhet att du kan prata med din fu-ledare och få den endast digitalt.
Senast redigerad av Rollokolan 2025-05-28 kl. 18:23.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in