Citat:
Det är naturligtvis som du beskriver. Att åtgärda ett fel är verkligen inte ett prioriterat jobb. Först och främst tjänar hantverkaren inget på det. De är oftast fullbokade som det är och har ingen tid göra om ett jobb. Så de skjuter det framför sig så länge det går.
Man hör ofta från grannar, bekanta och kollegor som haft problem med hantverkare, att det inte lösts direkt utan tagit flera månader, ibland år. I många andra branscher, om man orsakat ett fel eller kunden inte är nöjd, så försöker man lösa det så snabbt det går. Men vad är det som gör att det ofta inte funkar så i byggbranschen?
Jag fattar om det är oklart vad som är rätt eller fel, men i många av de här fallen verkar det ha varit rätt uppenbart att hantverkaren gjort fel. I några fall jag hört har kunden till och med fått rätt via ARN eller med hjälp av jurist. Har aldrig hört om nåt fall där hantverkaren fått rätt faktiskt. Visst, jag har ingen statistik, men det känns som att vissa bara hoppas att folk glömmer bort det, lite som när man inte orkar reklamera ett trasigt ägg på Ica.
Är det att man vill vänta in mer pappersarbete, eller vad handlar det om? Jag har jobbat i andra branscher och där, om nåt går fel för en kund, så kopplar man in allt man kan för att lösa det snabbt och gärna göra lite extra så kunden blir nöjd. Men i byggbranschen känns det ofta tvärtom. Säger inte att alla är så, men det verkar ändå vara rätt vanligt.
Ni som jobbar i bygg , vad tror ni det beror på?
Jag fattar om det är oklart vad som är rätt eller fel, men i många av de här fallen verkar det ha varit rätt uppenbart att hantverkaren gjort fel. I några fall jag hört har kunden till och med fått rätt via ARN eller med hjälp av jurist. Har aldrig hört om nåt fall där hantverkaren fått rätt faktiskt. Visst, jag har ingen statistik, men det känns som att vissa bara hoppas att folk glömmer bort det, lite som när man inte orkar reklamera ett trasigt ägg på Ica.
Är det att man vill vänta in mer pappersarbete, eller vad handlar det om? Jag har jobbat i andra branscher och där, om nåt går fel för en kund, så kopplar man in allt man kan för att lösa det snabbt och gärna göra lite extra så kunden blir nöjd. Men i byggbranschen känns det ofta tvärtom. Säger inte att alla är så, men det verkar ändå vara rätt vanligt.
Ni som jobbar i bygg , vad tror ni det beror på?
Grundorsaken till att detta fungerar är att det fortfarande är överhettat på marknaden. Efterfrågan på hantverkare är större än tillgången. Så det gör ingenting om hantverkaren lämnar en missnöjd kund efter sig. Det finns tillräckligt med nya kunder som väntar.
På en mer balanserad marknad hade hantverkaren varit tvungen att måna om sitt rykte.