2025-05-27, 22:44
Medlem
Tjena!
Jag är på jakt efter en båt med lite mer fart i. Något som funkar för t.ex. Poker Run eller andra fartglada utflykter utan att kosta flera miljoner. Inget extremt racebygge alltså men gärna något som ser kul ut och går bra i vattnet.

Har kollat runt lite på olika båtar såsom smuggler, hydrolift och donzi, men det är svårt att veta vad som ger mest pang för pengarna. Tänker mig något som gör 50+ knop och som är hyfsat pålitlig.

Komfort är alltså inte det största behovet, utan att båten ska vara snabb och trevlig att köra.

Tacksam för alla tips
Senast redigerad av MasterCoolMan 2025-05-27 kl. 23:17.
Citera
2025-05-27, 22:56
Medlem
pn222jws avatar
Flipper är välbyggda. https://sv.wikipedia.org/wiki/Flipper_Boats
Citera
2025-05-27, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Flipper är välbyggda. https://sv.wikipedia.org/wiki/Flipper_Boats
Jo har såklart koll på flipper. Har ägt flippers förut bland annat flash och 640ht. Jag tycker att det ofta känns trånga och lite klumpiga i designen – inte riktigt min stil. Är därför ute efter något annat nu!
Citera
2025-05-28, 00:14
Medlem
Pripps0.0s avatar
Den snabba båten kan vara billig i nyköp, men är alltid dyr i drift.

En snabb båt är enligt mig inte en båt. Det är en kukförlängare. Gillar man havet har man inte bråttom att lämna det.
Citera
2025-05-28, 01:14
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterCoolMan
Tjena!
Jag är på jakt efter en båt med lite mer fart i. Något som funkar för t.ex. Poker Run eller andra fartglada utflykter utan att kosta flera miljoner. Inget extremt racebygge alltså men gärna något som ser kul ut och går bra i vattnet.

Har kollat runt lite på olika båtar såsom smuggler, hydrolift och donzi, men det är svårt att veta vad som ger mest pang för pengarna. Tänker mig något som gör 50+ knop och som är hyfsat pålitlig.

Komfort är alltså inte det största behovet, utan att båten ska vara snabb och trevlig att köra.

Tacksam för alla tips
Tänker direkt att en Croupier 24 borde fylla dina önskemål, 26 graders skrov som finns med flera olika överbyggnader. DC24, Player, Comfort, och några till mindre vanliga modeller.
Rimliga i pris så rätt mycket båt för pengarna och svenskbyggda.
Hur pålitlig den är beror ju på hur gammal drivlinan är och hur den är skött... Som för alla andra motorbåtar.
Citera
2025-05-28, 10:13
Medlem
Molekyl3ns avatar
Uppskruvad Buster?
Citera
2025-05-28, 11:36
Medlem
Det får inte kosta miljoner men skall ändå göra över 50 knop.
Du eftersöker heller inte komfort men ratar en flipper för att de är för trånga o klumpiga?

Låter lite som en omöjlig ekvation.

Vad är din budget?
Vattenskidor och en 20-hästars fasttejpad på ryggen?
Citera
2025-05-28, 11:44
Medlem
george.sthlms avatar
Smuggler 18, med 90-100 hk är mycket knop för pengarna
Citera
2025-06-11, 18:15
Medlem
Ukko-Kokkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterCoolMan
Tjena!

Tacksam för alla tips

Det är kultbåten Solö du vill ha...

https://www.youtube.com/watch?v=_PEK_nWx6EM

Citat:
I Sjöhistoriskas båtmagasin på Rindö berättar intendent Eva Berglund-Thörnblom om Britt-Marie, en Solö Ruff från 1963.

Den optimala båten att ragga brudar med...
Citera
2025-06-23, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Smuggler 18, med 90-100 hk är mycket knop för pengarna
Röstar också för Smuggler, beprövade båtar
Citera
2025-06-23, 14:12
Medlem
Att åka i 50+ knop bekvämt ställer stora krav på längd och skrov. Även om min båt gör 50+ och är precis över 6 m, så är det inte bekvämt i de farterna i allt annat än plattvatten. Du behöver även en hel del rutin för att hantera en mindre båt i de hastigheterna.
Välj något över 8 meter och med så stor skrovvinkel som möjligt. Moderna utombordare är häftiga, men allt kostar. Mycket enklare att få kraft ur någon eller några V8'or, även om de slukar bränsle. Mercury och Mercruiser finns det alltid reserv- och trimdelar till. Finns massor med märken att välja på och en välskött och välservad båt ger alltid mer än ett "finare" märke som haft en bratt som ägare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in