Flashback bygger pepparkakshus!
2025-05-28, 17:05
Medlem
Har en kompis som satt det i system att joina giweaways hos små streamers/youtubers.
Sådana som vill få lite följare genom att ge bort saker.
Ofta är det bara 6-7 st som är med, med en chans till en cs-kniv för några hundra dollar.
Hade jag varit pank och haft ork så hade jag kanske gjort detsamma.
2025-05-28, 17:36
2good2go-appen har jag fått mycket bra mat genom. Förvisso inte i Sverige, men appen borde funka likadant där.

Man köper helt enkelt en matkasse för X kr utan att veta vad som finns i. I princip allt har kort datum men enstaka varor kan ofta kosta lika mycket som hela påsen, om man skulle köpa löst i butik.

Bara att frysa in det som går. Ibland får man skitsaker, men man lär sig vilka butiker som har bra grejer. Brukar köra en kasse då och då från en dyr överprisad ekologisk butik jag aldrig skulle handla i annars och då får man bra saker för pengarna.
2025-05-28, 18:12
Medlem
Kolla svtplay "Ett enklare liv'"
Hon bor i Uruguay.
Ni borde kolla alla avsnitter..
2025-05-28, 19:23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Pungpuckel
Om några veckor så kan ni börja palla grönsaker, hos stora odlare.
Jag har tre stycken i min närhet som odlar över stor yta, det är bara att gå dit på kvällen natten och plocka.

Men stöka inte till det, eller lämna spår.. sköt det snyggt så dom inte sätter upp stängsel eller kameror.
Var bor du? Funkar ej så bra i stora städer
2025-05-28, 19:29
Medlem
Puss.in.bootss avatar
Gå ur kyrkan. Jag råkade betala över 8 tusen i kyrkoskatt för 2024

Först kan man rösta på afs i kyrkovalet 2025, för att reta globalisterna. Sen gå ur. Om man är ur innan 1 november så slipper man skatta.
2025-05-28, 21:38
Medlem
Det finns oändligt med exempel men ta tex. i slutet åkte alla till soptippen med vinyl skivor och köpte cd skivor istället, som dom sen åkte och slängde och började betala för musik tjänster, nu köper många tillbaks skivorna, lika har gjorts med film först vhs sedan dvd nu betalar man för stream som troligen är svindyrt om 10 år då ska alla ha tillbaks dvd, andra moden som kläder, porslin osv. i fika rummet måste man ha sett allt skit på Netflix och alla skit såpor ala big brother och allt sånt jävla skit folk lägger både fritid och arbetstid att diskutera i stället för att göra något konstruktivt som att laga mat och fixa matlåda i stället för att säga att man inte har tid och betala 150kr för en köp lunch.
2025-05-28, 21:41
Medlem
PS håller med om kyrkan gick ur 1991
2025-05-28, 22:06
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirPharma
Man får skaffa självdisciplin och äta protein som mättar istället för massa kolhydrater.

Det jag hört är att man inte ska handla på hungrig mage för då gör man fler impulsköp.

Det stämmer. Kött och ägg ger mättnad till skillnad mot snabba kolhydrater. Och vad kostar ett ägg? Det kan man hitta från ca 2-4 kr styck. 3-4 ägg blir man faktiskt ganska mätt på och kan göras omelett på med oändliga och billiga kombinationer. Gårdagens rester kan blandas i.
2025-05-29, 00:27
Medlem
StalkadavAschbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Ärligt, jag fattar inte hur det kan vara ett spartips att äta korv med bröd på IKEA.

Jag ska försöka hjälpa dig lite.
En korv på IKEA kostar 5kr.
Handlar du större paket på Willys så kan du få 16st korvar + 16st bröd för 75,80kr.
Tar vi det genom 16 så blir det 4kr och 74 öre. Det kostar alltså 26 öre mer för en korv på IKEA.

Nu har jag inte räknad med kostnad för att värma korven. Vet inte heller om man får senap/ketchup på IKEA men om vi skulle räkna med att man behöver handla det på Willys också så skulle priset överstiga 5kr styck.

I mitt räkneexempel så har jag använt Willys, om du istället skulle handla på ICA, COOP eller Hemköp t.ex så skulle priset per korv lätt gå över 5kr.

Tycker att vi kan konstatera att IKEA korv är ett bra tips till folk som vill spendera lite pengar på mat.
2025-05-29, 05:26
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Ytterst tveksamt råd. Du måste verkligen konsumera stora mängder sprit om du ska spara ifatt all den utrustning du behöver skaffa. I så fall är ett mycket bättre tips att dra ner på spriten.

Ja om man ens har med alkohol i sin ”fattigbudget” så är man fel på det.
2025-05-29, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StalkadavAschberg
Tycker att vi kan konstatera att IKEA korv är ett bra tips till folk som vill spendera lite pengar på mat.
Du jämför med korv med bröd. Tänk annan mat med samma näringsinnehåll.

Korvbröd för över femtiolappen per kilo är inte billig mat (nästan samma kilopris som korven). Och är det inte tjugo korvar i paketet? Hittade ingen info om antal i din länk, men paket med 900g brukar innehålla 20 st.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-05-29 kl. 08:07.
2025-05-29, 08:21
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirPharma
Så du brukar torka ur flottiga stekpannor med kökshandduken? Jag vet vad jag föredrar i alla fall för ändamålet. Hushållspapper är rätt billigt också om man köper den billigaste varianten. Får 4 rullar för 23 kr av ICA Basics hushållspapper. En rulle kostar alltså cirka sex kronor och räcker någon vecka.

Men visst, tack i alla fall för att du fick mig att tänka till lite kring det. Ska absolut försöka minimera mängden hushållspapper jag nyttjar.

Nej jag torkar inte ut flottiga stekpannor med kökshandduken. Jag låter fettet stelna, sen tar jag lös det med en vanlig stekspade bara och sätter i gröna påsen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in