Citat:
Ursprungligen postat av
SuperSumo
Verket kommer inte utsättas för belastning på något vis, varför jag föreställer mig att armering förstör mer vad det tillför i detta fall?
Det kommer utsättas för vind och väder och tidens tand.
Vandalism hanterar jag genom att göra flera verk på flera platser. Jag räknat med att ett antal kommer förstöras eller stjälas och det behöver inte tas hänsyn till vid produktion.
Förhoppningen är ju att få till verk som klarar sig i skogen i mer än 1000 år.
Skulle ren cement få längre livslängd än betong i detta fall?
Betong är bra på att ta upp tryckande last. Är lasten dragande så måste du ha armering.
Har för mig att draghållfastheten är 1/10 av tryckhållfastheten
Armeringen kan börja rosta efter x antal år, beroende på vilket täckskikt du har.
Du kan stoppa in rostfri armering men den är väldigt dyr.
När armering utsätts för korrosion som det så fint heter, så expanderar den och spräcker således betongen.
Fyller armeringen ingen funktion så avstå från den.
Att få betongklumpen att överleva 1000 år i svenskt klimat är nog tämligen svårt.
Våra vädercykler sliter troligen ganska bra.
Ren cement?
Cement, vatten och ballast blir tillsammans betong.
Cement reagerar med vatten och kommer att härda och bli ett lim som binder ihop ballasten.
Ballasten används för att det är billigare att fylla utrymmet med sten istället för dyr cement.
Ju mer cement du har desto hårdare/tätare blir betongen.
Du kan säkert vakuumsuga ytan på din skapelse och ta bort fritt vatten under härdningsprocessen. Således går du en hårdare yta.
Jag skulle nog satsa på någon form av metall eller ren sten om du vill att din skapelse skall bestå i 1000 år.
Utan underhåll är det få saker som klarar sig så länge i svenskt klimat.