2025-05-28, 06:14
Medlem
Molekyl3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperSumo
Skulle epoxi klara sig längre ute i skogen än betong?

Extra kompliment efter gjutningen
Citera
2025-05-28, 07:43
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Fan! Jag gillar hur du tänker!

Har du erfarenhet av aluminium? Jag har provat att gjuta i sand tidigare och det har funkat bra. Men nu har jag ingen riktig ugn längre, kan man lyckas smälta aluminium i en enkel hemmasnickrad ugn?
Nej men sett en massa intressanta videosar....
Citera
2025-05-28, 08:40
Medlem
SuperSumos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Behövs armering i ditt verk?
Kanske du kan ha armering i form av hö eller syntetiska trådar.
Själva betongen bör vara så tät som möjligt=mycket cement i.
Gjutningen skall också göras enligt konstens alla regler.

Men hur länge är maximal livslängd?
Pratar vi 200 år eller 1000 år?
Skall den stå oskyddad i en stad med sur miljö eller kan vandaler slå sönder ditt verk?

Just hö kan vara vanskligt då det är organiskt material.

Verket kommer inte utsättas för belastning på något vis, varför jag föreställer mig att armering förstör mer vad det tillför i detta fall?

Det kommer utsättas för vind och väder och tidens tand.

Vandalism hanterar jag genom att göra flera verk på flera platser. Jag räknat med att ett antal kommer förstöras eller stjälas och det behöver inte tas hänsyn till vid produktion.

Förhoppningen är ju att få till verk som klarar sig i skogen i mer än 1000 år.

Skulle ren cement få längre livslängd än betong i detta fall?
Citera
2025-05-28, 09:00
Medlem
SuperSumos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaunaPERKELE
Ingen epoxy i skogen....danke! Jag skulle köra fin betong "löst blandad" och någon enklare armering.

Mvh Perkele

Varför "löst blandad fin betong"? Har du något bakomliggande resonemang? Fördelar? Nackdelar? 😅
Citera
2025-05-28, 09:01
Medlem
SuperSumos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Nej men sett en massa intressanta videosar....

Ja jag tror nästan det redan är bestämt! Nästa variant efter att jag fått till denna betong/cement-version ska nog tusan i mig bli aluminium! 👌🏻
Citera
2025-05-28, 09:02
Medlem
SuperSumos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Molekyl3n
Extra kompliment efter gjutningen

Vad har epoxi för egenskaper som gynnar livslängden?
Citera
2025-05-28, 09:16
Medlem
Molekyl3ns avatar
Citat:
Vad har epoxi för egenskaper som gynnar livslängden?

Extremt slitstarkt beläggning som "kapslar" in föremålet (visst, armerad pjäs håller men finns väl nog i gen här som kan bestrida att det skulle vara sämre, visst någon slant extra beror på om det tycks vara värt det dock vad vet jag, men om i:et är hållbart så är epoxi pricken över.
Citera
2025-05-28, 12:13
Medlem
Citat:
Verket kommer inte utsättas för belastning på något vis, varför jag föreställer mig att armering förstör mer vad det tillför i detta fall?

Det kommer utsättas för vind och väder och tidens tand.

Vandalism hanterar jag genom att göra flera verk på flera platser. Jag räknat med att ett antal kommer förstöras eller stjälas och det behöver inte tas hänsyn till vid produktion.

Förhoppningen är ju att få till verk som klarar sig i skogen i mer än 1000 år.

Skulle ren cement få längre livslängd än betong i detta fall?

Betong är bra på att ta upp tryckande last. Är lasten dragande så måste du ha armering.
Har för mig att draghållfastheten är 1/10 av tryckhållfastheten

Armeringen kan börja rosta efter x antal år, beroende på vilket täckskikt du har.
Du kan stoppa in rostfri armering men den är väldigt dyr.
När armering utsätts för korrosion som det så fint heter, så expanderar den och spräcker således betongen.
Fyller armeringen ingen funktion så avstå från den.

Att få betongklumpen att överleva 1000 år i svenskt klimat är nog tämligen svårt.
Våra vädercykler sliter troligen ganska bra.

Ren cement?
Cement, vatten och ballast blir tillsammans betong.
Cement reagerar med vatten och kommer att härda och bli ett lim som binder ihop ballasten.
Ballasten används för att det är billigare att fylla utrymmet med sten istället för dyr cement.

Ju mer cement du har desto hårdare/tätare blir betongen.
Du kan säkert vakuumsuga ytan på din skapelse och ta bort fritt vatten under härdningsprocessen. Således går du en hårdare yta.

Jag skulle nog satsa på någon form av metall eller ren sten om du vill att din skapelse skall bestå i 1000 år.
Utan underhåll är det få saker som klarar sig så länge i svenskt klimat.
Citera
2025-05-28, 15:47
Medlem
SuperSumos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Molekyl3n
Extremt slitstarkt beläggning som "kapslar" in föremålet (visst, armerad pjäs håller men finns väl nog i gen här som kan bestrida att det skulle vara sämre, visst någon slant extra beror på om det tycks vara värt det dock vad vet jag, men om i:et är hållbart så är epoxi pricken över.

Nice! Tack för bra tips! Det ska jag nog ta och bygga vidare på i kommande projekt! 👌🏻

Vill inte betongen "andas" eller något sådant? Trivs den gott i epoxyn?

Vad är epoxyns svagheter? Finns det något som kan förstöra det lättare än annat?
Citera
2025-05-28, 15:53
Medlem
SuperSumos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Betong är bra på att ta upp tryckande last. Är lasten dragande så måste du ha armering.
Har för mig att draghållfastheten är 1/10 av tryckhållfastheten

Armeringen kan börja rosta efter x antal år, beroende på vilket täckskikt du har.
Du kan stoppa in rostfri armering men den är väldigt dyr.
När armering utsätts för korrosion som det så fint heter, så expanderar den och spräcker således betongen.
Fyller armeringen ingen funktion så avstå från den.

Att få betongklumpen att överleva 1000 år i svenskt klimat är nog tämligen svårt.
Våra vädercykler sliter troligen ganska bra.

Ren cement?
Cement, vatten och ballast blir tillsammans betong.
Cement reagerar med vatten och kommer att härda och bli ett lim som binder ihop ballasten.
Ballasten används för att det är billigare att fylla utrymmet med sten istället för dyr cement.

Ju mer cement du har desto hårdare/tätare blir betongen.
Du kan säkert vakuumsuga ytan på din skapelse och ta bort fritt vatten under härdningsprocessen. Således går du en hårdare yta.

Jag skulle nog satsa på någon form av metall eller ren sten om du vill att din skapelse skall bestå i 1000 år.
Utan underhåll är det få saker som klarar sig så länge i svenskt klimat.

Härligt! Det var just sådana här svar jag hoppades på! 🤘🏻🤘🏻

Jag har varit inne på att ta mig an att försöka skulptera sten men det känns spontant som något mycket svårare...?

Då låter det ju som att jag ska köra cement utan ballast. Är det någon skillnad på cement och cement? Eller är all cement identisk?

Jag har varit inne på att försöka få till någon slags vibrationsbänk eller liknande, men vakuum måste ju vara väldigt mycket effektivare 🤔
Citera
2025-05-28, 16:53
Medlem
Citat:
Härligt! Det var just sådana här svar jag hoppades på! 🤘🏻🤘🏻

Jag har varit inne på att ta mig an att försöka skulptera sten men det känns spontant som något mycket svårare...?

Då låter det ju som att jag ska köra cement utan ballast. Är det någon skillnad på cement och cement? Eller är all cement identisk?

Jag har varit inne på att försöka få till någon slags vibrationsbänk eller liknande, men vakuum måste ju vara väldigt mycket effektivare 🤔

Det kräver mer arbete att forma sten, men sten håller bättre för tidens tand. Beroende på vilken typ av sten naturligtvis.

Frågan är hur mycket du vinner på att ta bort ballasten helt. Du får räkna fram vilken mängd cement du bör ha vid avsaknad av ballast, så du får rätt proportioner i förhållande till vattnet.

Det finns en mängd olika cementtyper ja.

Vibrator och vakuumsugning av betong har två helt olika uppgifter.

Det låter lite som att du vill ta en genväg för att det är enklare att forma med betong än med sten.
Vad är du ute efter egentligen? Enkelhet eller något bestående?
Citera
2025-05-28, 17:34
Medlem
Epoxiharts?, sånt där man fyller kopplingsdosor med utomhus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in