• 2
  • 3
2025-07-30, 01:23
Medlem
mattias_rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VetusSpiritus
Tjena!

Som rubriken lyder skulle jag vilja veta vilket Linux operativsystem du tycker passar bäst för gaming. Motivera gärna ditt svar.

Bästa Linuxdistributionen är den som är gjord för spel, visst du kan välja en vanlig distribution och få det att fungera väldigt bra. Spelar spel på Debian, Linux Mint LMDE, Bazzite och SteamOS.

Bazzite och SteamOS är Linuxdistributioner som är fokuserade på just spel. Kan finnas fler?

Bazzite föredrar jag eftersom SteamOS är jäkligt meckigt att få till den just nu, men framtiden lär bli bättre.
En liten nackdel med Bazzite är att du bara kan välja KDE eller Gnome vid installationen, men det går att byta till Cinnamon som jag föredrar efter att Bazzite är installerad.

"sudo dnf install cinnamon-desktop-enviroment"

https://bazzite.gg/
https://steamdeck-images.steamos.clo...mdeck/?C=M&O=D

Citat:
Ursprungligen postat av bithax
SteamOS lär passa jävligt bra för gaming.

Hörde något om att vissa spel får bättre FPS i wine än vad de får på Windows 11, med samma hårdvara.

Nja tror inte det, däremot så fungerar väldigt många spel utan wine numera och där har många haft bättre fps än med Window$.
Senast redigerad av mattias_r 2025-07-30 kl. 01:27.
Citera
2025-07-30, 10:02
Medlem
VetusSpirituss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattias_r
Bästa Linuxdistributionen är den som är gjord för spel, visst du kan välja en vanlig distribution och få det att fungera väldigt bra. Spelar spel på Debian, Linux Mint LMDE, Bazzite och SteamOS.

Bazzite och SteamOS är Linuxdistributioner som är fokuserade på just spel. Kan finnas fler?

Bazzite föredrar jag eftersom SteamOS är jäkligt meckigt att få till den just nu, men framtiden lär bli bättre.
En liten nackdel med Bazzite är att du bara kan välja KDE eller Gnome vid installationen, men det går att byta till Cinnamon som jag föredrar efter att Bazzite är installerad.

"sudo dnf install cinnamon-desktop-enviroment"

https://bazzite.gg/
https://steamdeck-images.steamos.clo...mdeck/?C=M&O=D

Nja tror inte det, däremot så fungerar väldigt många spel utan wine numera och där har många haft bättre fps än med Window$.
Tack så mycket för tips o info! Skall testa Bazzite.
Citera
2025-08-08, 10:19
Medlem
RedSpys avatar
Har testat Ubuntu, Mint, Nobara och Kubuntu. Alla funkar bra (har nvidia-kort), skillnaden är vilka program som följer med och lite "under huven" saker.

För en absolut nybörjare (som har nvidia, kan inte uttala mig om AMD) skulle jag rekommendera Nobara. https://nobaraproject.org/

Det kommer vara en utmaning att konvertera från Windows oavsett vilken distro man väljer, men det är lätt värt det om har tid, lust och ork!
Citera
2025-08-11, 12:32
Medlem
Med risk för att vara lite tråkig, men det spelar ingen roll egentligen vilken distro man kör med. Skulle väl vara att Void Linux kanske hjälper lite på riktigt gamla maskiner.

Testa runt och kör på den distro som du trivs bäst med. Fast iofs så vill du väl kunna spela ganska omgående och då är det väl Garuda, CatchyOS, Pop!_Os och SteamOS. Men sist jag kikade på steamos så var det lite bökigt att installera, men det kan ju ha förändrats.

Själv så fastnade jag för arch (btw) efter att ha distro hoppat som en dåre i några år och arch ligger nog i framkanten när vi snackar gaming och performance. Men det är en hyffsat "brant" inlärningskurva och räkna med att det kan bli en hel del "skruvande" för att få till det. Men när det väl är optimerat så är det nästan i paritet med windows om vi snackar performance. Har man tur så funkar det "right out of the box" med steam och lutris/portproton/wine. Men det händer sällan att alla spel bara funkar, i regel behövs det olika wines/proton till diverse speltitlar. Där lär "gaming" distros vara till en fördel om man absolut inte har tid att skruva med systemet. CatchyOS ser väldigt intressant.

Kanske det är bättre att dual-boota? Köra windows enkom för gamin och köra linux för övriga saker? Eller kanske ändra på surfingvanorna som ställer till det med virus kan ju annars vara en ide? Jag har 8 datorer hushållet vara 5 har windows, inga problem med virus någonsin och då till är windows defender avstängt. Fast det laddas inte ner en massa strunt i tid och otid heller...

😉

Edit: Vill tillägga att om man inte är speciellt intresserad av att "pilla" runt med datorn så skulle jag inte tipsa någon "normie" att köra linux istället för linux. En del inom linux beter sig som kultmedlemmar och ljuger när man påstår att "det bara är att installera och köra på" och när folk sen får problem blir dumförklarade. Så jävla töntigt... i dagsläget så fubkar linux utmärkt att köra om man antingen jobbar inom mjukvarubranchen eller som jag har ett brinnande intresse för linux och ser det som en hobby att felsöka, optimera etc... När ett program eller spel inte funkar efter en uppdatering så tycker jag det är roligt att sitta ibland timmar med att lösa problemet. Men linux kommer nog bli mainstream i framtiden, valve kommer förmodligen få både Microsoft (framförallt) och Apple att rätta sig om det det skall spelas något iom att handhållna konsoler och mobiltelefoner kommer vara det som spelas på. Men vi är inte där riktigt ännu. Datorer är det inte så vanligt bland ungdomen, körs främst på telefoner, Nintendo Switch och xbox( som också verkar lägga om till en mer "service" istället för sjävla hårdvaran)/wii/ playstation.
Senast redigerad av guix 2025-08-11 kl. 12:55.
Citera
2025-08-16, 00:12
Medlem
Kackotopis avatar
Det surras mycket om CachyOS och deras optimerade kärna.
Citera
2025-08-16, 07:08
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kackotopi
Det surras mycket om CachyOS och deras optimerade kärna.

Garuda har samma set-up.

Det svåra är väl att folk som är nya med Linux tenderar att glömma bort att uppdatera vilket, för Garuda och Cachy är rätt illa?

Btw fortfarande sjukt kul att Linux blivit mer av ett alldags-OS om man ska kolla statistiken. Problemet är väl att för dom flesta är det att det kommer förinstallerat som är stora tröskeln, i övrigt har många visat sig enklare att använda än Windows och Mac så det är ju gött.
Citera
2025-08-29, 04:26
Medlem
Kackotopis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Garuda har samma set-up.

Det svåra är väl att folk som är nya med Linux tenderar att glömma bort att uppdatera vilket, för Garuda och Cachy är rätt illa?

Btw fortfarande sjukt kul att Linux blivit mer av ett alldags-OS om man ska kolla statistiken. Problemet är väl att för dom flesta är det att det kommer förinstallerat som är stora tröskeln, i övrigt har många visat sig enklare att använda än Windows och Mac så det är ju gött.

Det var ett tag sedan som jag testade Garuda och då använde de Zen-kärnan, har dock inte testat CachyOS (än), bara hört om hypen och läst lite i deras Wiki.

CachyOS standard kärna (linux-cachyos) är tydligen specifikt optimerad och kan i och med det ge goda resultat när det kommer till gaming, påstås det.

De har även flera andra kärnor att välja bland - bl.a. linux-cachyos-hardened och linux-cachyos-server. Antar att dessa även går att installera på Arch Linux/Arch-baserade distros utom några problem, precis som med Zen-kärnan.

Ja, eller hur! Tror vi ska tacka PewDiePie för den senaste vågen av Linux-användare, även Microsofts dårskaper.
Senast redigerad av Kackotopi 2025-08-29 kl. 04:30.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in