2025-05-27, 16:08
Medlem
VetusSpirituss avatar
Tjena!

Som rubriken lyder skulle jag vilja veta vilket Linux operativsystem du tycker passar bäst för gaming. Motivera gärna ditt svar.
Citera
2025-05-27, 16:18
Medlem
Busgriss avatar
SteamOS, antar jag, om man får tro recensionerna av nyaste Legion Go S. Bättre än dess Windows-syskon i alla fall.
Citera
2025-05-27, 16:20
Medlem
VetusSpirituss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Busgris
SteamOS, antar jag, om man får tro recensionerna av nyaste Legion Go S. Bättre än dess Windows-syskon i alla fall.
Jag har sneglat lite på det,har du använt det?
Citera
2025-05-27, 16:24
Medlem
Busgriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VetusSpiritus
Jag har sneglat lite på det,har du använt det?
Jag vet inte ens om det finns i handeln än, det är bara sådant jag har sett. Kolla Dave Lee på YT.
Citera
2025-05-27, 16:31
Medlem
VetusSpirituss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Busgris
Jag vet inte ens om det finns i handeln än, det är bara sådant jag har sett. Kolla Dave Lee på YT.
Tack för tipset,det skall jag göra.
Citera
2025-05-27, 16:46
Medlem
Winlux
Citera
2025-05-27, 16:54
Medlem
triptykens avatar
En stor del hänger litet på hårdvaran. Har du ett Nvidiakort finns det flera distros som Garuda som har dom nya drivrutinerna och också kör med patchad kernel för att klämma ut litet mer ur det hela. Med Garuda (som är en archklon) får du dock den ... ehm rätt gräsliga themen till KDE's Plasma, men det är bara att byta ut självklart. Sen så bör man uppdatera en gång i veckan eftersom det är archbaserat (den har dock rollbackfunktion så om nåt skulle gå åt fanders så löser det sig ändå)

Som flera sagt: SteamOS men den saknar Nvidiastuffet och är ju egeeeeeentligen gjort för Valve's egna maskiner men går att få! https://www.downloadsource.net/how-to-install-steam-os-on-a-pc-step-by-step-guide/n/24772/

EDIT: jag spelar mest två spel men har Garuda och det går toppen men, kolla Proton för vilka spel går bra på Linux även om dom inte har Linuxklon. Och skaffa Steamkonto, dom investerar en herrans massa i Linux och KDE's Plasma för sina handhelds så spel genom dom funkar ofta bäst.
Senast redigerad av triptyken 2025-05-27 kl. 16:56.
Citera
2025-05-27, 17:07
Medlem
VetusSpirituss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
En stor del hänger litet på hårdvaran. Har du ett Nvidiakort finns det flera distros som Garuda som har dom nya drivrutinerna och också kör med patchad kernel för att klämma ut litet mer ur det hela. Med Garuda (som är en archklon) får du dock den ... ehm rätt gräsliga themen till KDE's Plasma, men det är bara att byta ut självklart. Sen så bör man uppdatera en gång i veckan eftersom det är archbaserat (den har dock rollbackfunktion så om nåt skulle gå åt fanders så löser det sig ändå)

Som flera sagt: SteamOS men den saknar Nvidiastuffet och är ju egeeeeeentligen gjort för Valve's egna maskiner men går att få! https://www.downloadsource.net/how-to-install-steam-os-on-a-pc-step-by-step-guide/n/24772/

EDIT: jag spelar mest två spel men har Garuda och det går toppen men, kolla Proton för vilka spel går bra på Linux även om dom inte har Linuxklon. Och skaffa Steamkonto, dom investerar en herrans massa i Linux och KDE's Plasma för sina handhelds så spel genom dom funkar ofta bäst.
Stort tack för info. Skall kolla in Garuda.
Citera
2025-05-28, 08:31
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VetusSpiritus
Stort tack för info. Skall kolla in Garuda.

Litet mer om SteamOS också från Windowscentral: In an embarrassment for Microsoft, SteamOS seems to destroy Windows 11 on gaming performance and battery life, as well as usability
Citera
2025-05-28, 10:31
Medlem
VetusSpirituss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Litet mer om SteamOS också från Windowscentral: In an embarrassment for Microsoft, SteamOS seems to destroy Windows 11 on gaming performance and battery life, as well as usability
Tack,skall kolla in SteamOS.
Citera
2025-05-28, 12:16
Medlem
Nobara är en Fedora-variant där alla drivisar för nVidia är installerade och klara. Samt att Steam, Wine osv är installerat och klart.
Sånt kan ju underlätta.

Som nybörjare i Linux/spel/Windows-emulering, så har jag märkt att det kan vara lite meck att få till ibland...
Citera
2025-05-29, 09:04
Medlem
musttomtes avatar
Använder Ultramarine som är Fedora på steroider. Steam och allt går att installera.

https://ultramarine-linux.org/

Ultramarine Linux is an operating system designed for your personal workstation (or battlestation). It is designed to be intuitive and easy to use, shipping numerous simple environments. Ultramarine keeps up with the latest and greatest software in the open-source community, while staying stable and secure. Ultramarine is for everyone, from the beginner to the tech enthusiast, and even Windows dropouts!

Sedan om det är bäst för gaming kanske inte gäller men det fungerar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in