"Vid 15-tiden på onsdagen gav åklagare Petra Hedberg följande besked, vilket också redde ut frågetecknet om aktuellt brottsdatum den 25 maj:
– Jag har beslutat att de två anhållna ska försättas på fri fot. Men brottsmisstankarna kvarstår, de är alltjämt skäligen misstänkta för grov vållande till annans död.
Varför finns det brottsmisstankar kopplade till söndag den 25 maj?
– Den preliminära obduktionsrapporten ger beskedet att barnet avlidit till följd av ett trauma mot huvudet. Den preliminära bedömningen är också att det funnits goda möjligheter för barnet att överleva om barnet fått sjukvård i rätt tid. Det som har inträffat är att man inte har kontaktat sjukvården, och på efterföljande morgon är barnet avlidet, svarar Petra Hedberg.
Hur ska detta trauma, alltså en allvarlig fysisk skada, ha uppstått?
– Jag vill inte gå in på några detaljer. Men brottsmisstanken är grundat på hur man ska ha agerat efter traumat, eller rättare sagt inte agerat. Jag menar att det finns uppgifter om att det funnits indikationer på en hjärnskada efter traumat på söndagen, det är vad jag påstår. Det här ska ju kopplas till att det handlar om ett litet barn som inte kan kommunicera.
Petra Hedberg tillägger att det inte finns några påståenden om att det förekommit ett uppsåtligt våld, utan att den fysiska skadan ska ha uppkommit på annat sätt.
Enl:
https://www.norran.se/nyheter/boliden/artikel/nya-beskedet-om-barnet-skador-mot-huvudet-avled-en-dag-senare/rggpvn7r