2025-05-28, 14:43
Medlem
Reflexdjurs avatar
Enligt åklagaren dog barnet på söndagen. Inte på måndagen då någon ringde SOS. Barnet var redan dött när ambulansen kom dit. Jag förmodar att likstelhet och andra förruttnelseprocesser hade pågått en längre tag. Barnet såg inte ut som att det dött nyligen. Det var därför föräldrarna togs till förhör.

Citat ur Norran:

https://www.norran.se/nyheter/boliden/artikel/fragorna-som-forbryllar-kring-det-lilla-barnet-som-dog-i-boliden/rggpvn7r

För det första: polis och ambulans kallades till fastigheten på måndagen. Samtidigt skriver åklagare Petra Hedberg följande på tisdagen, när hon begär att Skellefteå tingsrätt ska förordna om offentliga försvarare för de två personer som samma dag hämtades in till förhör:

”Förundersökning har inletts avseende vållande till annans död, grovt brott 2025-05-25 i Skellefteå kommun.”

Den 25 maj är alltså på söndag.
Citera
2025-05-28, 14:56
Medlem
Reflexdjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Vi vet inte om det är föräldrarna som ringt efter ambulans - det kan vara en anhörig som kom dit. Eller så kan ena föräldern ha varit där när det hände och av någon anledning orsakat dödsfallet och den andra föräldern larmade när denne kom hem.

Det har du helt rätt i. Ber om ursäkt för det felaktiga antagandet. Men båda föräldrarna har anhållits efter förhöret. Inte bara en.

Antingen anser man åklagaren att båda varit delaktiga. Eller så behöver bara en ha orsakat dödsfallet. Den andra kan ha hjälpt till att röja undan bevis och hjälpa den som orsakat dödsfallet.
Citera
2025-05-28, 14:59
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reflexdjur
Det har du helt rätt i. Ber om ursäkt för det felaktiga antagandet. Men båda föräldrarna har anhållits efter förhöret. Inte bara en.

Antingen anser man åklagaren att båda varit delaktiga. Eller så behöver bara en ha orsakat dödsfallet. Den andra kan ha hjälpt till att röja undan bevis och hjälpa den som orsakat dödsfallet.

Absolut så. Eller så står ord mot ord och de anklagar varandra...
Citera
2025-05-28, 15:06
Medlem
TheFuckenings avatar
Fast om barnet var dött sen söndagen så hade inte ambulansinsatsen varit så pass omfattande. Man tillkallar inte ambulanshelikopter om det inte finns minsta hopp om räddning, och dessutom kom den ca. 20 min efter första ambulansen. För att det ska vara tydligt för alla så har landningsplatsen inget att göra med adressen där händelsen skedde. Och inte heller gäller det muslimer eller invandrare, utan en helt svensson svensk familj. Huset där detta hände har under en väldigt lång tid (sägs det) haft stor omsättning av inneboende och är i Boliden ett av husen som en gång i tiden ägdes av Paris. Och familjen som drabbades av detta sägs ha flyttat in nyligen så de är inte ens skrivna på adressen. Hursomhelst, otroligt tragiskt…
Citera
2025-05-28, 16:17
Medlem
erwynns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reflexdjur
Enligt åklagaren dog barnet på söndagen. Inte på måndagen då någon ringde SOS. Barnet var redan dött när ambulansen kom dit. Jag förmodar att likstelhet och andra förruttnelseprocesser hade pågått en längre tag. Barnet såg inte ut som att det dött nyligen. Det var därför föräldrarna togs till förhör.

Citat ur Norran:

https://www.norran.se/nyheter/boliden/artikel/fragorna-som-forbryllar-kring-det-lilla-barnet-som-dog-i-boliden/rggpvn7r

För det första: polis och ambulans kallades till fastigheten på måndagen. Samtidigt skriver åklagare Petra Hedberg följande på tisdagen, när hon begär att Skellefteå tingsrätt ska förordna om offentliga försvarare för de två personer som samma dag hämtades in till förhör:

”Förundersökning har inletts avseende vållande till annans död, grovt brott 2025-05-25 i Skellefteå kommun.”

Den 25 maj är alltså på söndag.

Är ju inte det som står i artikeln? Barnet utsattes för en huvudskada (exakt vad anges inte, rimligt att anta ex ett fall) där potentiell hjärnskada uppstått och sjukvård borde komktaktas. Nu gjordes det ej och på måndag morgon var barnet dött, antagligen när det skulle ha vaknat man upptäckte detta och påkallade räddningspersonal. Därav brottsdag söndag.
Citera
2025-05-28, 16:18
Medlem
Nya beskedet om barnet: Skador mot huvudet, avled en dag senare

verkar som det häktade kanske inte är så oskyldiga

https://www.norran.se/nyheter/boliden/artikel/nya-beskedet-om-barnet-skador-mot-huvudet-avled-en-dag-senare/rggpvn7r
Citera
2025-05-28, 16:23
Medlem
Killyourselfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uppside-down

https://www.norran.se/nyheter/boliden/artikel/nya-beskedet-om-barnet-skador-mot-huvudet-avled-en-dag-senare/rggpvn7r

Du glömde att citera:

"Petr@ Hedb3gr tillägger att det inte finns några påståenden om att det förekommit ett uppsåtligt våld, utan att den fysiska skadan ska ha uppkommit på annat sätt."

/
Så än är saken inte avgjord!
Citera
2025-05-28, 16:44
Medlem
erwynns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uppside-down

Är väl gissningsvis misstänkta för vållande pga att man ej kontaktat sjukvård i ett läge där den uppenbart behövts
Citera
2025-05-28, 16:54
Medlem
Molnet88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullsnusen
Ja, tyvärr har jag personliga erfarenheter. Att bli anhållen efter förhör behöver inte betyda något speciellt. Det kan självklart vara så att något brottsligt skett men jag tycker att den försiktiga ton som media har tyder på att det inte är helt uppenbart att det är så.

Naturligtvis behöver det utredas noggrant och då behöver man göra husrannsakan, kroppsbesiktning osv. Om barnet ex sovit ensamt i ett rum och hittats avlidet behöver båda föräldrar behandlas som misstänkta tills att omständigheterna är klargjorda.

Är det så att barnet inte avlidit naturligt eller pga någon olycka är det såklart förfärligt, men vi vet för lite i nuläget för att kunna avgöra det.

Det som skrivs här kan vara oerhört svårt att läsa för sörjande anhöriga och närstående och familjen genomgår en enorm kris. Jag tycker att man kan respektera det fram tills att man faktiskt vet vad som gäller.

Är man som sörjande anhörig och närstående inne på Flashback och läser om detta behöver man köra raka vägen till psykakuten. ... Eller du kanske inbillar dig att Flashback skulle vara något annat än skvaller, konspirationer och rena påhitt? Det här är ju ett rent fördriva-tiden-forum.

Skulle tro att jag och 4/5 % av användarna här har fungerande hjärnor. Resten tror jag är renodlade psykopater. Hej svejs!
Citera
2025-05-28, 16:59
Medlem
Solstol28s avatar
"Vid 15-tiden på onsdagen gav åklagare Petra Hedberg följande besked, vilket också redde ut frågetecknet om aktuellt brottsdatum den 25 maj:

– Jag har beslutat att de två anhållna ska försättas på fri fot. Men brottsmisstankarna kvarstår, de är alltjämt skäligen misstänkta för grov vållande till annans död.

Varför finns det brottsmisstankar kopplade till söndag den 25 maj?

– Den preliminära obduktionsrapporten ger beskedet att barnet avlidit till följd av ett trauma mot huvudet. Den preliminära bedömningen är också att det funnits goda möjligheter för barnet att överleva om barnet fått sjukvård i rätt tid. Det som har inträffat är att man inte har kontaktat sjukvården, och på efterföljande morgon är barnet avlidet, svarar Petra Hedberg.
Hur ska detta trauma, alltså en allvarlig fysisk skada, ha uppstått?

– Jag vill inte gå in på några detaljer. Men brottsmisstanken är grundat på hur man ska ha agerat efter traumat, eller rättare sagt inte agerat. Jag menar att det finns uppgifter om att det funnits indikationer på en hjärnskada efter traumat på söndagen, det är vad jag påstår. Det här ska ju kopplas till att det handlar om ett litet barn som inte kan kommunicera.

Petra Hedberg tillägger att det inte finns några påståenden om att det förekommit ett uppsåtligt våld, utan att den fysiska skadan ska ha uppkommit på annat sätt.

Enl: https://www.norran.se/nyheter/boliden/artikel/nya-beskedet-om-barnet-skador-mot-huvudet-avled-en-dag-senare/rggpvn7r
Citera
2025-05-28, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solstol28
"Vid 15-tiden på onsdagen gav åklagare Petra Hedberg följande besked, vilket också redde ut frågetecknet om aktuellt brottsdatum den 25 maj:

– Jag har beslutat att de två anhållna ska försättas på fri fot. Men brottsmisstankarna kvarstår, de är alltjämt skäligen misstänkta för grov vållande till annans död.

Varför finns det brottsmisstankar kopplade till söndag den 25 maj?

– Den preliminära obduktionsrapporten ger beskedet att barnet avlidit till följd av ett trauma mot huvudet. Den preliminära bedömningen är också att det funnits goda möjligheter för barnet att överleva om barnet fått sjukvård i rätt tid. Det som har inträffat är att man inte har kontaktat sjukvården, och på efterföljande morgon är barnet avlidet, svarar Petra Hedberg.
Hur ska detta trauma, alltså en allvarlig fysisk skada, ha uppstått?

– Jag vill inte gå in på några detaljer. Men brottsmisstanken är grundat på hur man ska ha agerat efter traumat, eller rättare sagt inte agerat. Jag menar att det finns uppgifter om att det funnits indikationer på en hjärnskada efter traumat på söndagen, det är vad jag påstår. Det här ska ju kopplas till att det handlar om ett litet barn som inte kan kommunicera.

Petra Hedberg tillägger att det inte finns några påståenden om att det förekommit ett uppsåtligt våld, utan att den fysiska skadan ska ha uppkommit på annat sätt.

Enl: https://www.norran.se/nyheter/boliden/artikel/nya-beskedet-om-barnet-skador-mot-huvudet-avled-en-dag-senare/rggpvn7r

Barn ramlar och slår sig och kan för det otränade ögat verka okej. Jag har sökt vård varje gång någon av mina slagit huvudet, just för att symtomen på blödningar kan komma smygande.
Barnet kan ha ramlat och slagit i huvudet, kanske en liten bula, verkat okej, lagts att sova för natten och sen när morgonen kommer så vaknar det inte.
Föreställ er vara förälder och veta att om man hade sökt vård hade det kunnat undvikas. Jag skulle aldrig förlåta mig själv.
Jag vet också att det är rätt vanligt att man avvaktar med sjukhusvård, för att "allt verkar ha gått bra." Särskilt idag när man kan få sitta 10-15 timmar på en akutmottagning.
Citera
2025-05-28, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaRedaPa
Barn ramlar och slår sig och kan för det otränade ögat verka okej. Jag har sökt vård varje gång någon av mina slagit huvudet, just för att symtomen på blödningar kan komma smygande.
Barnet kan ha ramlat och slagit i huvudet, kanske en liten bula, verkat okej, lagts att sova för natten och sen när morgonen kommer så vaknar det inte.
Föreställ er vara förälder och veta att om man hade sökt vård hade det kunnat undvikas. Jag skulle aldrig förlåta mig själv.
Jag vet också att det är rätt vanligt att man avvaktar med sjukhusvård, för att "allt verkar ha gått bra." Särskilt idag när man kan få sitta 10-15 timmar på en akutmottagning.
Man får inte sitta 10-15 timmar med en bebis med misstänkt huvudskada.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in