2025-05-27, 06:41
Medlem
Myggspray har du nog mest glädje av, mot mygg.

Annars räcker det med din vanliga billiga deospray. Viltet känner av dig på kilometers avstånd och går omvägar runt dig.
Citera
2025-05-27, 07:20
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Funderar på att vandra runt och tälta djupt inne i skogen en längre tid.

Vad bör man ta med sig för att skydda sig mot björnar och vargar?

Det är nog inte så troligt att du stöter på någon av dessa. Björn är oerhört skygg och är ett av djuren med bäst luktsinne så de kommer känna av sin lukt och undvika dig på långt avstånd. Jag har aldrig sett en björn eller varg i skogen i Sverige och då har jag spenderat mycket tid i skogen
Citera
2025-05-27, 07:25
Medlem
En radio räcker gott.
Citera
2025-05-27, 07:47
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tosstenpoposten
Myggspray har du nog mest glädje av, mot mygg.

Annars räcker det med din vanliga billiga deospray. Viltet känner av dig på kilometers avstånd och går omvägar runt dig.

Tänkte precis skriva typ samma. Nej, luktar du som en strandraggare på dansgolvet på någon turistort så lär väl t.o.m. skunkarna ta omvägar.
Citera
2025-05-27, 08:02
Medlem
Citat:
Funderar på att vandra runt och tälta djupt inne i skogen en längre tid.

Vad bör man ta med sig för att skydda sig mot björnar och vargar?

Finns det björnspray så kan du ju ha det med dig. Det finns i Alaska iallafall. Annars kan jag ju säga att skogen i Norden är full av både Björn, varg samt turister. Och när hörde du talas om en turist som blev attackerad senast?

De få gångerna som en Björn attackerar en människa så handlar det om att den blir väckt när den ligger och sover, eller så försvarar den sig när den blir skjuten, dvs inget du ens behöver bry dig om.

Du borde vara mer rädd för andra turister, eller älgar eftersom att de blir aggressiva när man kommer för nära. Men även det är ju ett jävla långskott för att du ens ska bli skadad.
Citera
2025-05-27, 08:51
Avstängd
Machete är bra att ha djupt inne i skogen, se upp för fästingar.
Citera
2025-05-27, 08:51
Medlem
MrFishboys avatar
Blir imponerad om du träffar på varg och björn. Bara sett björn en gång ute i skogen och det var ju inte svårare än att gå i motsatt riktning, blir bara farligt om det är en hona med ungar. Skulle vara mer orolig för vildsvin eller älgar, som kan bli farliga om de känner sig trängda.
Citera
2025-05-27, 09:12
Medlem
Venators avatar
Citat:
Det vet jag inte än. Men vargar och björnar finns ju överallt i Sverige.

Nej. Men det finns mer varg där det inte finns björn, i södra delen av landet. I norra delen av landet finns mer björn men där har lapparna sett till att det inte finns varg (genom riksdagsbeslut om att skydda rennäringen).

Ingen människa har dödats av varg i Sverige (utanför djurpark) sedan fallet med "Gysingevargen" som bott i fångenskap och var van vid människor. Detta var år 1821.
Senast redigerad av Venator 2025-05-27 kl. 09:32.
Citera
2025-05-27, 09:27
Medlem
Björn finns väl bra norr om Dalävlen och sen i ett område till Härjedalen? Och de är som många poängterar att björnar i regel undivker människor. MEN, när de väl kommer vill man ha något. Ironi att björnspray kräver licens i dagens Sverige med vår bomb och skjut-situation. I Alaska delar de de ut dem gratis till besökarna mig veterligen.

Varg får vara extremt hungrig och/eller uppfatta dig som efterbliven för att attackera dig.

Största riskerna, beroende på vart i Sverige är drunkning i träsk osv, fallande träd, gå vilse och dö av kyla och hunger.

Kort sagt, ha med dig någon vettig person.
Citera
2025-05-27, 09:38
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parongatan
Kolsyresläckare fungerar utmärkt. Finns små som man kan ha med sig lätt och smidigt. Även rejäla visselpipor är effektivt att trycka tillbaka nyfikna björnar och vargar. Vissa har med sig ett tennisracket att freda sig med, om det dyker upp större djur som blir närgångna.

Men det är ganska tungt att bära med sig en brandsläckare..

Citat:
Ursprungligen postat av Svulstism
Björn finns väl bra norr om Dalävlen och sen i ett område till Härjedalen? Och de är som många poängterar att björnar i regel undivker människor. MEN, när de väl kommer vill man ha något. Ironi att björnspray kräver licens i dagens Sverige med vår bomb och skjut-situation. I Alaska delar de de ut dem gratis till besökarna mig veterligen.

Varg får vara extremt hungrig och/eller uppfatta dig som efterbliven för att attackera dig.

Största riskerna, beroende på vart i Sverige är drunkning i träsk osv, fallande träd, gå vilse och dö av kyla och hunger.

Kort sagt, ha med dig någon vettig person.

Det är exakt så jag tänker! Och jag funderar på att spendera en längre tid i Skogen. Kanske en månad.

Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Är du överdrivet rädd så räcker det med något som låter, typ en liten bjällra som låter för varje steg du tar..
Jag har vistas i skog o mark ganska mycket o aldrig sett varken björn eller varg.
Du skall ha extrem tur för att få uppleva dessa djur.

Spjut o andra fånerier som du föreslår gör att hela tråden får en pajas-status.

För övrigt så är det bra med myggmedel och vattenrenare då det förekommer föroreningar som mikroplaster. bakterier, virus och parasiter även i svenska vatten.

Ett spjut kanske låter lite fånigt med det är faktiskt ganska smart. Jag tänker nåt sånt här av bra kvalitet.

https://www.youtube.com/watch?v=cre_mf3dPKA

Dessutom kan man använda det för fiske och för att hålla älgar på avstånd.

Och någon kommenterade att man inte ska klättra upp i ett träd. Men det gör man ju ändå när man inte har några andra alternativ och paniken kickar igång.
Citera
2025-05-27, 09:59
Medlem
Venators avatar
Citat:
Men det är ganska tungt att bära med sig en brandsläckare..

Det är exakt så jag tänker! Och jag funderar på att spendera en längre tid i Skogen. Kanske en månad.

Ett spjut kanske låter lite fånigt med det är faktiskt ganska smart. Jag tänker nåt sånt här av bra kvalitet.

https://www.youtube.com/watch?v=cre_mf3dPKA

Dessutom kan man använda det för fiske och för att hålla älgar på avstånd.

Och någon kommenterade att man inte ska klättra upp i ett träd. Men det gör man ju ändå när man inte har några andra alternativ och paniken kickar igång.

När det gäller björnar brukar ju rådet vara att "spela död". Jag vet inte om det är ett bra råd med tanke på att björnar är asätare, men det är väl i alla fall den minst hotfulla situationen ur björnens perspektiv - kanske det som är poängen.
Citera
2025-05-27, 10:13
Medlem
Venators avatar
Sedan har vi ju rådet att klättra i träd... Gå ut i valfri skog och se hur många träd som det går lätt och snabbt att klättra upp i om man inte är van och vältränad arborist.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in