2025-05-26, 19:23
Medlem
irrblosss avatar
Tänkte få igång en gammal moppe som stått ett bra tag, 5-6 år. Kollade olja och bensin och tänkte försöka starta den, men det funkade såklart inte. Så plockade bort lite prylar och när jag väl kom in i "motorutrymmet" möttes jag av en sprucken eller (av råttor söndergnagd?) flexslang där det ser ut att ha läckt ut något som bildat vit oxid på själva slangen och på någon plastkåpa över motorn eller förgasaren. Jag kan inget om motorer, men gissar att hål i en slang inte är jättebra. Frågan är vad det kan vara för slang, det ser ut som den går till luftintaget då moppen är luftkyld. Vet bara inte hur luft skapar kristaller? Det ser nästan ut som ett alkaliskt batteri som läckt. Bifogar ett foto, skulle det räcka att byta slangen eller måste man byta hela förgasaren, eller rent av hela motorn?

https://imgur.com/a/3DbSRxR
Citera
2025-05-26, 19:40
Medlem
sommarlovs avatar
Fy vad har hänt där?
Troligen ställdes den undran för att den stannade, så nu måste du göra lite renare för att se vad problemet är.
Citera
2025-05-26, 19:47
Medlem
Förgasaren gör du rent med en billig ultraljudstvätt.
Citera
2025-05-26, 20:12
Medlem
Plocka isär och rengör förgasare och byt ut slangarna.
Senast redigerad av LiteKonstig 2025-05-26 kl. 20:16.
Citera
Igår, 09:47
Medlem
Ähh...Det är ju insugsslangen.
Det ser ut som rester av vägsalt stänkt upp från hjulet på slangen och bildat små saltavlagringar, spelar ingen roll alls.
Om det är något lite hål i den grova insugsslangen kan du tejpa ihop den innan du ev köper ny slang.
Fyll på 1/2 liter bensin i tanken, ifall det läcker är det ju dumt å fylla fullt.
Sedanmådte du nog köra på starten någon minut då den stått så länge, ta flera uppehåll så starten för kallna mellanåt, så ser du om den startar.
Du kan spruta in lite startgas (eter) i luftfiltret för att underlätta att den startar, det finns att köpa på bensinstationer och bilvårdsaffärer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in