2025-05-26, 17:33
Medlem
Idag på TV4 nyheterna och EFTER FEM bland annat, tas riskkapitalbolaget Evidensias missförhållanden upp där djurrägare vittnar om missförhållande, anställda detsamma. En reporter har gjort ett inslag idag på efter fem. Detta förvånar mig inte alls eftersom det är ett riskkapital- bolag som ska tjäna pengar. Enl inslaget går inte alltid går så rätt till. En matte som var med i inslaget, fick aldrig hem sin hund trots en smärre åkomma FRÅN BÖRJAN.

Det som är så fruktansvärt, är att det inte finns något djursjukhus som är öppet 24/7!

Själv bor jag i Malmö...
Citera
2025-05-26, 17:41
Medlem
JustTrollings avatar
Inslaget är nog baserat på att det släpptes en P3 Nyheter Dokumentär om "Evidensia" idag.

Larmen inifrån Evidensia: När djur blir business – P3 Nyheter Dokumentär

14 tidigare anställda på djurvårdskedjan Evidensia larmar för P3 Nyheter om att företagets vinstfokus går ut över djurvården - djur som blir liggande i avföring och djur som dör för att kompetens och resurser saknas.

https://www.sverigesradio.se/avsnitt/larmen-inifran-evidensia-nar-djur-blir-business-p3-nyheter-dokumentar

Misär hos djurvårdsjätte – hundar ligger i sin avföring i timmar
https://www.sverigesradio.se/artikel/larmen-inifran-evidensia-djuren-far-illa

Evidensia uppmanar anställda att bryta mot lagen
https://www.sverigesradio.se/artikel/evidensia-uppmanar-anstallda-att-bryta-mot-lagen
Citera
2025-05-26, 18:11
Medlem
VetusSpirituss avatar
Jag kan vittna om att Evidensia är ett riktig skitställe att ta med sitt djur till. Kommer aldrig mer att sätta min fot där. Stället saknar kompetens men tar betalt som om dem hade det.
Dem är allmänt okunniga,otrevliga som få mot djur och människor och inte ett skit värda i mina ögon.
Citera
2025-05-26, 18:37
Medlem
Det är viktigt att ha med sig att Evidensia innefattar jättemånga kliniker och djursjukhus samt flera tusen anställda.

Det går inte att generalisera över alla kliniker utifrån att det har blivit fel på en klinik. Det kan f ö gå tokigt på vilken klinik som helst.

Jag är helt övertygad om att de allra flesta kliniker har kunder som har både positiva och negativa erfarenheter och det beror på så väldigt många faktorer.

Självklart ska kliniker ta åt sig av kritik och se över hur man kan bättra sig när det blivit fel. Att det blivit fel på Evidensia X betyder dock inte att deras verksamhet kan generaliseras till alla Evidensia-kliniker.
Citera
2025-05-26, 19:19
Medlem
Är bara att Googla "Recensioner Evidensia".
Skräck läsning.
Vårt djur blev drabbat för flera år sen.

Kommer aldrig ha någonting att göra med detta rikskapitalbolag.
Citera
2025-05-26, 20:26
Medlem
Evidensia i Sundsvall är i alla fall en helt fantastisk veterinärstation. Har besökt dem med flera av mina hundar och de har fått förstklassig vård
Citera
2025-05-26, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Inslaget är nog baserat på att det släpptes en P3 Nyheter Dokumentär om "Evidensia" idag.

Larmen inifrån Evidensia: När djur blir business – P3 Nyheter Dokumentär

14 tidigare anställda på djurvårdskedjan Evidensia larmar för P3 Nyheter om att företagets vinstfokus går ut över djurvården - djur som blir liggande i avföring och djur som dör för att kompetens och resurser saknas.

https://www.sverigesradio.se/avsnitt/larmen-inifran-evidensia-nar-djur-blir-business-p3-nyheter-dokumentar

Misär hos djurvårdsjätte – hundar ligger i sin avföring i timmar
https://www.sverigesradio.se/artikel/larmen-inifran-evidensia-djuren-far-illa

Evidensia uppmanar anställda att bryta mot lagen
https://www.sverigesradio.se/artikel/evidensia-uppmanar-anstallda-att-bryta-mot-lagen

Det är INTE Evidensia centralt som uppmuntrar någon att bryta mot lagen. Detta ska ses som en loka företéelse. Evidensia centralt ser till att erbjuda utbildning så att djurvårdare kan få den kunskap och kompetens som behövs för att man ska få administrera t.ex. narkotikaklassade läkemedel.

Att man på lokal nivå har förbigått detta och bett obehörig personal att administrera narkotiska preparat bör skyllas just på den specifika enheten. På den Evidensia-klinik jag arbetar på sker inte detta och så gott som alla djurvårdare erbjuds möjligheten att utbilda sig så att de får korrekt behörighet.
Citera
2025-05-26, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loll1234
Idag på TV4 nyheterna och EFTER FEM bland annat, tas riskkapitalbolaget Evidensias missförhållanden upp där djurrägare vittnar om missförhållande, anställda detsamma. En reporter har gjort ett inslag idag på efter fem. Detta förvånar mig inte alls eftersom det är ett riskkapital- bolag som ska tjäna pengar. Enl inslaget går inte alltid går så rätt till. En matte som var med i inslaget, fick aldrig hem sin hund trots en smärre åkomma FRÅN BÖRJAN.

Det som är så fruktansvärt, är att det inte finns något djursjukhus som är öppet 24/7!

Själv bor jag i Malmö...

Japp de stora som evidensia,anicura osv har tagit nästan hela marknaden och har skapat ett monopol.

De gjorde samma sak i vårt grannland och har trissat upp priserna til sinnessjuka nivåer.
De är såpass oseriösa att de inte ens tar emot landets valuta.

Man ska ALDRIG besöka dessa företag och endast välja små lokala kliniker som finns kvar och som inte ägs av monopolet så att inte de också försvinner som de flesta gjort.
Citera
2025-05-26, 21:09
Avslutad
Evidensia i Malmö är helt fantastiska.
Jag skulle betala vad som helst för vården av min hund.
Citera
2025-05-27, 04:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loll1234

Själv bor jag i Malmö...

Vet fall där de avlivat totalt friska djur utan medgivande av ägare...
Citera
2025-05-27, 08:00
Medlem
Kuddkrigares avatar
Mitt djur diagnostiserades med cancer och de ville diskutera cancer behandling (dyrt) alternativt avslut på ett nästa möte. Blev helt knäckt.

Innan försäkringen gick i taket bytte jag klinik och träffade en annan veterinär för att få en second opinion. Det visade sig vara allergi. Den veterinären hade dessutom jobbat på evidensia och kände till detta metoder - föreslå dyrast tänkbara behandling så ofta som möjligt.

Går aldrig dit igen.
Citera
2025-05-27, 09:19
Medlem
BigBadZekeWolfs avatar
Vi gick till Evidensia Nacka för att vovven skulle ha en vaccinering.

Helt opåkallat började sköterskan titta i munnen på hunden och frågade om
vi brukade borsta tänderna. Hon lyckades se att det fanns en mindre början
till tandsten och föreslog en tandstensbehandling som skulle kosta ca 6000:-.

Vi tackade nej.

- BBZW
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in