• 1
  • 2
2025-05-26, 17:31
Medlem
CodexGigass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det har fortfarande aldrig varit plast i skärmen eller stommen på någon iPad.

Om skärmen gått sönder så kan det vara sprickor etc i den ja. Vad är det för konstigt med det…?

Varför skärmen spruckit är svårt att sia om då du inte ger nästan någon seriös info alls, mer än att du lyfte den genom att greppa vid kameran. Men ja, skärmar kan spricka, och jag har förklarat varför.

När ska du ge oss ditt första seriösa inlägg och svar i tråden….? Hittills har du ju i princip bara citerat nåt och babblat om nåt annat än det du citerat….
Det konstiga är att skärmen på en billig Samsung tål vad som helst men den dyra iPaden är skör som en vattenbubbla.
Citera
2025-05-26, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CodexGigas
Det konstiga är att skärmen på en billig Samsung tål vad som helst men den dyra iPaden är skör som en vattenbubbla.

Det konstiga är att du påstår något som är helt taget ur luften.
Alla mobilers eller surfplattor kan tåla en hel massa, av vissa belastningar, eller spricka väldigt lätt av vissa andra belastningar, så det kan vara en hel del lotteri om en skärm spricker eller inte, beroende på hur den belastas när den t ex tappas. Hur den landar, på vad den landar, och exakt vilken punkt som träffas och hur.

Vi kan jämföra med att försöka spräcka en bilruta, det kan vara rejält svårt, men kan gå lätt som en plätt med en ”spikhammare” för den ger en liten med elak punktbelastning som härdat glas inte gillar.

Det finns förövrigt massvis med Samsung i alla prisklasser som har råkat spräcka skärmen, och många som klarat sig, och desamma gäller Apples grejor.

Seså, kläm in ännu ett tramsig trollinlägg…
Citera
2025-05-26, 18:56
Medlem
Svårt att säga ev. spänningar i glaset eller någon hårfin spricka Men har aldrig hänt med någon av dom 100+ Ipads på min arbetsplats Har krävts lite mer kraftigt våld
Citera
2025-05-26, 23:29
Medlem
sommarlovs avatar
Även den bästa skärm kan skadas av ett hårt hörn, det kan vara en nyckel eller laddkontakt som slår i glaset, och är det då en spets blir det väldigt mycket kraft på liten yta.

Kontakta ditt försäkringsbolag.
Citera
2025-05-27, 20:20
Medlem
Glaset på iPad, iPhones, Samsung, och så vidare är tunt och härdat. Härdningen gör att glaset håller mycket bättre för vanliga påfrestningar. Det finns samma typ av härdning i bilrutor och så kallade okrossbara glas med mera.

Nackdelen med härdat glas är att när det blir en liten skada i kanten på glaset så spricker hela skiten upp i småbitar.

Så gissningen när din skärm sprack är att den redan var skadad. Att du sen tog i den lite snett utlöste att hela skiten sprack. Men exakt varför och hur är ju svårt för oss att ens gissa på.
Citera
2025-05-27, 22:57
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CodexGigas
Varför sprack skärmen på min iPad med ett krasande ljud bara för att jag tog i den?
Är det så dålig kvalitet på materialet?
Ja uppenbarligen.
Gå vidare. Alla är inte lämpade / har handlaget för att hantera en iPad.
Citera
2025-05-29, 14:36
Medlem
CodexGigass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av invandrar-leffe
Ja uppenbarligen.
Gå vidare. Alla är inte lämpade / har handlaget för att hantera en iPad.
iPad ska hanteras som en bebis för att inte krackelera, det har jag sett nu. Det ingår säkert i deras plan för att få användarna att köpa nya produkter.

https://www.bbc.com/news/technology-51706635
Senast redigerad av CodexGigas 2025-05-29 kl. 14:43.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in