2025-05-26, 11:34
Medlem
Nihennas avatar
Sitter och funderar över YH-utbildningar som jag har kommit in på, och två av dem är inom logistik som speditör och transportledare.

Lönemässigt verkar jobben ligga snarlikt, där transportledare har 39 000 i genomsnittslön och speditör 38 000, så där känns det mer som att det man är mest intresserad av är viktigare än löneanspråket. Däremot så har transportledarutbildningen fördelen att den är ett halvår kortare, 1½ år alltså.

Transportledare verkar samtidigt något roligare än speditör då det är mycket mer "hands on", som jag har förstått det. Speditör är ett mer klassiskt kontorsjobb medans transportledare verkar vara att man får åka runt lite, gå ner på golvet och prata med gubbarna som kör. Speditör verkar dock ha något lättare att få jobb, just nu i alla fall.

Det jag dock undrar över är det som jag hörde för ett tag sedan om jobbet som transportledare. Det var en som sa att det är ett väldigt roligt jobb, men att det samtidigt inte är ett jobb som man släpper när man väl har stämplat ut, vilket speditör är.

De säger att det är fullt möjligt att någon ringer dig klockan halv två på natten för att det har blivit problem transporten och att du då förväntas fixa det. Stämmer det? Jag tror nämligen inte att jag hade klarat av ett sådant jobb. Jag hade inte kunnat sova på grund av att jag hade haft väldigt svårt att koppla av. Jag hade förmodligen legat och spännt mig varje kväll, då det var så i min ungdom när jag jobbade som tidningsbud och man väntade på att telefonen skulle plinga till om att tidningarna stod framme, och detta SMS kunde komma mellan 01 och 03.

Så summa summarum: är transportledare ett jobb för någon som vill sluta jobba när man stämplar ut, eller kommer man att behöva vara redo på att folk ringer en, ibland på väldigt obekväma tider?
Citera
2025-05-26, 12:30
Avstängd
Det beror väl på vad det står i avtalet. Som regel delar de anställda på jourpassen, och då brukar det innebära att man har 1-2 joupass i månaden. På vissa arbetsplatser förekommer det inga jourpass alls, dvs mindre arbetsplatser. Sitter du på en terminal med ankomster/avgångar 24/7, så innebär det säkert 3-skift, eller jourpass
Citera
2025-05-26, 13:15
Medlem
Vansterpartiets avatar
Transporter sker dygnet runt och när man är tjänsteman förväntas man brinna för arbetet och således svara närhelst telefonen ringer. Som transportledare är du spindeln i nätet och således den som får ta skiten både från kund och dina undersåtar. Lite mellanchefsvibbar så där.
Citera
2025-05-26, 14:31
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det beror väl på vad det står i avtalet. Som regel delar de anställda på jourpassen, och då brukar det innebära att man har 1-2 joupass i månaden. På vissa arbetsplatser förekommer det inga jourpass alls, dvs mindre arbetsplatser. Sitter du på en terminal med ankomster/avgångar 24/7, så innebär det säkert 3-skift, eller jourpass
Ah, jour nån gång i månaden hade jag nog varit ok med. Fick uppfattningen om att det inte var jourbelagt utan att man förväntades vara redo när som och aldrig riktigt kunnat slappna av. Det låter positivt ändå.

Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Transporter sker dygnet runt och när man är tjänsteman förväntas man brinna för arbetet och således svara närhelst telefonen ringer. Som transportledare är du spindeln i nätet och således den som får ta skiten både från kund och dina undersåtar. Lite mellanchefsvibbar så där.
Jo, och det beror ju så himla mycket på jobbet och det var mest därför jag ville höra efter. jag var tjänsteman innan som projektledare på en översättningsfirma. Kontorsjobb, så rent tekniskt sett tjänsteman. Men när jag stämplade ut, då stämplade jag ut. Folk ringde aldrig efter kontorstid, jag var inte ansluten till jobbmailen på telefonen och såna saker.
Citera
2025-05-26, 14:48
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Jo, och det beror ju så himla mycket på jobbet och det var mest därför jag ville höra efter. jag var tjänsteman innan som projektledare på en översättningsfirma. Kontorsjobb, så rent tekniskt sett tjänsteman. Men när jag stämplade ut, då stämplade jag ut. Folk ringde aldrig efter kontorstid, jag var inte ansluten till jobbmailen på telefonen och såna saker.
Låter väl som att det inte var sådär akut arbete, troligtvis arbetade dina kunder också vanlig kontorstid. När lastbilen du bokat för att få fram saker till kund måndag morgon kör i diket kl 19 en söndag kommer telefonen ringa, speciellt vid ett mindre företag och du är den enda som innehar rollen som transportledare/planerare. Skulle säga att det är ganska sällsynt att inte behöva vara tillgänglig vid lite "högre" roller.
Citera
2025-05-26, 18:54
Medlem
Kanske en dum fråga men är Transportledare samma sak som en Vägtransportledare, dvs någon som kör i en gul bil före en specialtransport och som får stoppa trafik mm? Eller är det olika jobb?
Citera
2025-05-27, 16:47
Medlem
Citat:
Låter väl som att det inte var sådär akut arbete, troligtvis arbetade dina kunder också vanlig kontorstid. När lastbilen du bokat för att få fram saker till kund måndag morgon kör i diket kl 19 en söndag kommer telefonen ringa, speciellt vid ett mindre företag och du är den enda som innehar rollen som transportledare/planerare. Skulle säga att det är ganska sällsynt att inte behöva vara tillgänglig vid lite "högre" roller.

Men hur mycket gratisarbete ska man utföra?
Får man betalt för 8 timmar men ska jobba 16 timmar?

Eller utgår ob-ersättning när dom väcker dig mitt i natten?
Citera
2025-05-27, 16:57
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hundenmuhammed2
Men hur mycket gratisarbete ska man utföra?
Får man betalt för 8 timmar men ska jobba 16 timmar?

Eller utgår ob-ersättning när dom väcker dig mitt i natten?
Skillnad på att vara tillgänglig och arbeta gratis. Ringer en kund mitt i natten eller på helg är denne införstådd att det blir "dyrt". Således kan ett fem minuters telefonsamtal för att lösa något ganska trivialt vara enkla pengar. Men för många är det svårt att alltid vara tillgänglig även om man får betalt vid eventuellt arbete.
Citera
2025-05-27, 17:04
Medlem
Citat:
Skillnad på att vara tillgänglig och arbeta gratis. Ringer en kund mitt i natten eller på helg är denne införstådd att det blir "dyrt". Således kan ett fem minuters telefonsamtal för att lösa något ganska trivialt vara enkla pengar. Men för många är det svårt att alltid vara tillgänglig även om man får betalt vid eventuellt arbete.

Men att vara tillgänglig och arbeta gratis är ju samma sak, även ifall jobbet bara skulle innebära 5 minuters telesamtal, men du har ju blivit väckt mitt i natten, kan inte somna om, vilket gör att du går runt trött/svimfärdig på jobbet nästa dag.

Sedan som någon annan skrev här så har vissa personer svårt att koppla av i sitt liv när man vet att när som helst kan jag bli väckt och bli ut tvingad på jobb för 0 kr/timme.
Borde ju minst utgå ersättning för jobb som man förväntas utföra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in