2025-05-27, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5ever
I länken jag hänvisade till kan du räkna med olika avkastningsnivåer.
Vid 0% avkastning får du ut 28000 när det du betalat in bara täcker 16000.

Ett bra system är ett system som har hållbar finansiering och är i balans, annars kommer systemet behöva läggas ner eller finansieras från andra källor (i pensionernas fall från den arbetande befolkningen som ska arbeta ihjäl sig och pynta extra mycket skatt istället för att skaffa barn själva).

Exvis har lägger staten över 30 miljarder per år på garantipensioner, dvs pensioner som inte finansierats alls av mottagaren.

Enkom garantipensionerna kostar alltså svenska barnfamiljer med arbetande föräldrar ca 1000kr i månaden.

Från tidigare inlägg, slänger vi på migrationsutgifterna, så blir det ytterligare lite över 4800kr i månaden för att finansiera migranterna som togs hit för att "rädda pensionssystemet".

En vanlig barnfamilj med två arbetande föräldrar idag betalar alltså nästan 6000 i månaden i skatt (enkom för garantipension och pensionsräddarna, sjukvård etc ej inräknat) för att finansiera dagens gamla som var för hedonistiska för att skapa en ny generation med skattebetalare.

Jag hade hellre sett 2000 i skatteavdrag per månad och barn för familjer vilket torde uppmuntra medelklassen att skaffa fler barn (en normal barnfamilj bör då per månad ha 4000-8000kr extra i plånboken). Istället går pengarna till aspirerande rapartister, gatuhörnsentreprenörer och förstås boomers.

一分钱一分货
Du får vad du betalar för.
Vi kanske borde flytta mer kapital till barnfamiljerna istället?

Men det är ju det som är hela poängen med "pay-as-we-go" systemet.

I det gamla räckte ju inte pengarna, eftersom inflationen äter upp det som avsätts. Så som det funkar nu så betalar nuvarande arbetare in till de som är pensionärer, och även om summorna är större, så är procenten av inkomsten ungefär samma.

När de som är unga idag blir pensionärer så kommer framtiden generation att sätta in avsevärt större summor i sin tur, men motsvarande procent likaväl

Vårt system är faktiskt ganska stabilt, så länge det finns folk som betalar skatt.

Att någon satt in 16000 och får ut 28000 är inget konstigt alls, insättningarna för 40-45 år sen är ju väldigt små jämfört med idag

Det du ser i prognosen på min pension är ju inte (vilket många tror) det faktiska beloppet man får ut, utan det man får ut i dagens penningvärde, eftersom det justeras upp.

Jag tror du missförstått hur systemet fungerar. Du tänker att man ska gå ut exakt samma man betalt in, och då blir det inte mycket till pension inte
Citera
2025-05-27, 17:30
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VetusSpiritus
Jag tycker det är helt åt helvete och jag kan tänka mig att Sverige självklart kommer att ta efter detta.
Livet handlar om mer än att dra in inkomstskatt till stater.

Make sense, Danmark går före Sverige igen med ca 10 år. Tidigare var det rasismen som gjordes rumsren, nu ska de lågavlönade lönearbetarna jobba så att de gå i pension bara några år innan den förväntade livslängden i gruppen.

Med en friare migrationspolitik skulle fler yngre med 40-50 år yrkesverksamma år kvar, kunna hjälpa till att få in pengar och arbetskraft i systemet så att de äldre inte behöver jobba ihjäl sig.
Citera
2025-05-27, 17:34
Medlem
VetusSpirituss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Make sense, Danmark går före Sverige igen med ca 10 år. Tidigare var det rasismen som gjordes rumsren, nu ska de lågavlönade lönearbetarna jobba så att de gå i pension bara några år innan den förväntade livslängden i gruppen.

Med en friare migrationspolitik skulle fler yngre med 40-50 år yrkesverksamma år kvar, kunna hjälpa till att få in pengar och arbetskraft i systemet så att de äldre inte behöver jobba ihjäl sig.
Livet handlar om bra mycket mer än pengar och skatt till staten. Tragisk utveckling i vilket fall som helst.
Citera
2025-05-27, 17:48
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Det finns inga ekonomiska problem. Regeringen utövar bara due diligence och ger råd om att den ökade förväntade livslängden år 2040 kommer att resultera i en pensionsålder på 70. Dessutom är fler medborgare motiverade att spara till pensionen själva, så självpensionering före 70 års ålder blir ett alternativ för många.
Idag har 57% av alla pensionärer garantipension. Det betyder att de har en rätt så låg pension.
Det ger 11 907 kr före skatt.
Du menar att folk radikalt skulle förändra sitt beteende och börja spara mer i mer utbredd form?

Det är rätt troligt att Sverige följer efter Danmark och även har 70 år som riktålder.
Kommer du klara av att gå i pension före den riktålder som gäller för dig? (givetvis utan att kraftigt minska din ekonomi)
Citera
2025-05-27, 18:44
Medlem
BedBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Det finns inga ekonomiska problem. Regeringen utövar bara due diligence och ger råd om att den ökade förväntade livslängden år 2040 kommer att resultera i en pensionsålder på 70. Dessutom är fler medborgare motiverade att spara till pensionen själva, så självpensionering före 70 års ålder blir ett alternativ för många.

Ganska säker på att det kommer vara annat ljud i skällan här på FB när de höjer pensionsåldern i Sverige.
Citera
2025-05-27, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BedBoy
Ganska säker på att det kommer vara annat ljud i skällan här på FB när de höjer pensionsåldern i Sverige.

Du har säkert rätt, och det har även funnits stort motstånd mot 70-års pensionsåldern i Danmark, och statsminister Mette Frederiksen säger att hon arbetar för att ytterligare höjningar inte ska ske, men inga konkreta åtgärder har vidtagits från Socialdemokraternas sida. Men generellt sett är pensionsåldern en mycket känslig fråga på grund av den ökande medellivslängden – se bara på Frankrike, där de har haft en pensionsålder på 60 år för vissa grupper – framtidens samhälle kan inte bära den kostnaden.
Citera
2025-05-27, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofstom
Jo... men hatar bestämda arbetstid... och svårt att avkoppla inför helgen...
Jag vill ha 60 ålder pension. Vila 30 år innan begravning... inte 15 år..

Det vill jag med!

Däremot måste vi tills vi blir riktigt riktigt gamla inte glömma att vår välfärd kostar, och att med Putin, att det kostar ytterligare att försvara den.

Människor blir äldre o visst är det sjukt, riktigt sjukt att behöva arbeta tills 70.

Även om man lever 15 år som pensionär o blir 85, vad gjorde man de sista 15 åren?

Ingenting

Man är trött som gammal o väljer att se Tasmanien o korallreven från TVn o tamejfan inte från en kryssning eller att man kör USA runt ett halvår i en motorhome gör att ta en sväng in i Mexico o ner till Costa Rica!

67 suger tillräckligt!

Vi är helfuckade förutom dessa få lyckliga som pensionssparade max

Suck!
Citera
2025-05-27, 20:26
Medlem
Proras avatar
Snart är vi där i Sverige också.
Idag är 3/4 av alla i arbetsför ålder, bosatta i Sverige, som är födda utanför västvärlden, inte självförsörjande.
Arbetsmarknaden för analfabeter, ovilliga att lära sig svenska eller att ta sig an enklare arbetsuppgifter, är obefintlig.
Lägg till att denna grupp är överrepresenterade vad gäller exempelvis åldersdiabetes (p.g.a. fetma och usel kosthållning) och obefintlig tandhygien.
Rasism? Nej, fakta!
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...erige_h911412/
Citera
2025-05-27, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Snart är vi där i Sverige också.
Idag är 3/4 av alla i arbetsför ålder, bosatta i Sverige, som är födda utanför västvärlden, inte självförsörjande.
Arbetsmarknaden för analfabeter, ovilliga att lära sig svenska eller att ta sig an enklare arbetsuppgifter, är obefintlig.
Lägg till att denna grupp är överrepresenterade vad gäller exempelvis åldersdiabetes (p.g.a. fetma och usel kosthållning) och obefintlig tandhygien.
Rasism? Nej, fakta!
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...erige_h911412/
För några är sedan debatterades det i Danmark om hur man
skulle få invandrare från MENA i allmänhet och kvinnor i synnerhet i arbete. Då kom någon på den enkla lösningen
" ge upp det där, de vill inte jobba och de är inte efterfrågade
på arbetsmarknaden, pensionera dem, problemet löst".
Sagt och gjort, irakier och somalier förtidspensionerades
i tusental. Vad man inte riktigt tänkt på var de accelerande
kostnaderna. Danmark har ju halverat bidragen för invandrare, men det gäller inte den väl tilltagna garantipensionen. Danmarks politiker har målat in sig i ett
hörn med tusentals förtidspensionerad menafolk, och en
aggressiv och hotfull attityd gentemot de myndighetspersoner som förväntas utfärda pension åt de som inte erhållit än. Garantipensionen i Danmark är långt
generösare än den i Sverige och följer i princip den starka
löneutvecklingen i landet. Danmark måste gardera sig för
framtida kostnader genom att höja pensionsåldern för etniska danskar.
Citera
2025-05-27, 21:49
Medlem
Vem vill ha en skrynklig tant på jobbet som haltar runt? Det undrar jag, för det är väl så man kommer se ut. Man lever säkert 15 år till efter 70, men är man tillräckligt chic för digitala möten eller lyfta tungt?

Jag kommer mycket hellre vilja ta hand om mig själv, och min familj, som att passa barnbarn, skjutsa barnbarn, kanske fixa nåt åt mina då vuxna barn som de inte hinner, ta hand om min gubbe. Gör inte en äldre kvinna, som ändå är pigg, mer nytta hos nära och kära.

Nä, bara om jag är luspank vill jag jobba till 70. Men då ska det verkligen vara kris.
Senast redigerad av Tissetiss 2025-05-27 kl. 22:00.
Citera
2025-05-28, 07:53
Medlem
Invandare lämnar Danmark när de höjer till 70 ålder... Invandare kommer inte klara sig fram till 70 pension...
Citera
2025-05-28, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Men det är ju det som är hela poängen med "pay-as-we-go" systemet.

I det gamla räckte ju inte pengarna, eftersom inflationen äter upp det som avsätts. Så som det funkar nu så betalar nuvarande arbetare in till de som är pensionärer, och även om summorna är större, så är procenten av inkomsten ungefär samma.

När de som är unga idag blir pensionärer så kommer framtiden generation att sätta in avsevärt större summor i sin tur, men motsvarande procent likaväl

Vårt system är faktiskt ganska stabilt, så länge det finns folk som betalar skatt.

Att någon satt in 16000 och får ut 28000 är inget konstigt alls, insättningarna för 40-45 år sen är ju väldigt små jämfört med idag

Det du ser i prognosen på min pension är ju inte (vilket många tror) det faktiska beloppet man får ut, utan det man får ut i dagens penningvärde, eftersom det justeras upp.

Jag tror du missförstått hur systemet fungerar. Du tänker att man ska gå ut exakt samma man betalt in, och då blir det inte mycket till pension inte

du måste ju ta med avkastningen

ingen skulle väl spara till pensionen på ett bankkonto?

"HUNDRALAPPENS UTVECKLING
Risk & Försäkring gör också en uträkning som visar hur en hundralapp som investerats år 2009 har utvecklats till år 2023. De räknar ränta på ränta, men har inte gjort några avdrag för avgifter.

Det genomsnittliga värdet för en hundralapp placerad inom fondsparande hos de 13 bolagen år 2009 uppgick, utan hänsyn till avgifter, år 2023 till 248 kronor. Högst värdeutveckling hade vi på Folksam LO Pension, vars hundralapp år 2023 var värd 314 kronor. "

https://www.folksamlopension.se/om-o...lse-avkastning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in