Citat:
Ursprungligen postat av
triptyken
Håller inte med TS grundkläm men tänkte att en artikel på ämnet hade vart värt att döna in för att göra det mer matigt.
Från BBC
https://www.bbc.com/news/articles/ce8y4j91l83o
Vill också påminna om att "Palestina" och "Gaza" inte är utbytbara. Gaza är en liten liten del av Palestina.
Jag litar inte på den informationen. Vad jag har läst tyder på att alla hus är från en tidsperiod då asbest/radon användes i allt material, inte bara i taken, och inte heller enbart i åtta flyktinganläggningar.
okay gaza är en del av Palestina, makes sense.
Citat:
Ursprungligen postat av
NMjaaaR
Varför skulle någon utanför palestina bry sig om detta?
Vart skall dom skicka då tänker du? Tar du in en liten familj på 25 personer till dig? Invandring är långt ifrån gratis när de som kommer inte gör rätt för sig i landet de parkerar sina sandaler i.
Självklart ska de evakueras till ett muslimskt land i närheten. Eller är det kanske så att muslimer bara har "mänskliga värderingar" när de själva tjänar på det?
Citat:
Ursprungligen postat av
Mannensomvetallt
Min farbror dog nyligen av samma cancer efter att ha jobbat i ca 20 år med asbestsanering.
Men är det samma exponeringsgrad? Jag tror inte det. Att jobba 8 timmar med mask och viss skyddsutrustning (som ändå inte räckte till) är en sak. Att däremot äta, sova och leva 24/7 i det här dammet, helt utan skyddskläder, är något helt annat??
Citat:
Ursprungligen postat av
.nattramn.
Vilka idioter var det som byggde flyktinglägren i Gaza och sedan inte heller tagit hand om asbest problemet?
I Gaza finns det främst i asbestbeläggningar som används i territoriets åtta urbana flyktingläger – som upprättades för palestinier som flydde eller fördrevs från sina hem under det arabisk-israeliska kriget 1948-49 – enligt FN:s miljöprogram (UNEP).
I oktober 2024 uppskattade FN:s miljöprogram UNEP att upp till 2,3 miljoner ton spillror i Gaza kan vara förorenade med asbest.
En bedömning från FN:s miljöprogram UNEP visade att det kan ta 21 år att röja undan allt skräp och kosta upp till 1,2 miljarder dollar (929 miljoner pund).
https://www.bbc.com/news/articles/ce8y4j91l83o
Så vad är det humana att göra. Flytta palestinierna under tiden eller ha de kvar?
Samma "idioter" som byggde radonhus i Sverige? Det är åtminstone inte humant att skicka in nödhjälp bara för att de ska kunna bygga tältläger i ett dödligt betongdamm.
Jag blir riktigt trött på politikers ryggradslösa och kortsiktiga förmåga till konsekvenstänk, som bara sträcker sig till deras egen karriär...