2025-07-11, 00:07
Medlem
freethinker2024s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
De allra flesta maratonlöpare utvecklar aldrig hjärtflimmer.

Jo, jag vet exakt vad jag pratar om. Dessa ackumulerade hjärtskador är rena påhittet.
Långdistanslöpare och uthållighetsatleter har en prevalens av förmaksflimmer som är 2 till hela 10 gr större än för den generella befolkningen... Lite som att trivialisera problemet associerat med invandringen (edit: dum jämförelse då det får det att låta som att prevalensen av hjärtproblem är låg (trots invandringens gigantiska problem)).

Och NEJ... Ischemi och tom nekros av hjärtceller inte bara vid en hjärtinfarkt utan fysisk aktivitet är välbelagt... Troponin är ett ämne som funkar på det sättet; det läcker bara ut i blodet vid åtminstone ischemi av en hjärtcell.
Senast redigerad av freethinker2024 2025-07-11 kl. 00:59.
Citera
2025-07-11, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freethinker2024
Nej det gör det inte! Handlar om oskälig stress tom i formen av aerobisk belastning som föranleder syrebrist i hjärtat... Återigen: hjärtat är inte byggt för långdistanslöpning.

Fan jag tar en löprunda imorrn ändå. Hjärtat kan kännas lite stressigt, men jag springer boort det.
Citera
2025-07-11, 01:00
Medlem
freethinker2024s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Fan jag tar en löprunda imorrn ändå. Hjärtat kan kännas lite stressigt, men jag springer boort det.
Vad har det med ämnet att göra?
Citera
2025-07-11, 07:18
Medlem
Citat:
Vad har det med ämnet att göra?

Han blev väl nojjig
Citera
2025-07-11, 07:27
Medlem
Robotrons avatar
Citat:
Förmaksflimmer är en hemsk åkomma... Och du missförstår fortfarande att den intressanta jämförelsen inte är mellan atleter och resten av befolkningen, utan de som lever sunt och de som löptränar mer frenetiskt.

Jasså du är tillbaka igen

Du kan ändå inte visa nån statistik på att konditionsidrottare har låg livskvalité.
Det verkar ju inte som folk lider särskilt mycket av sitt förmaksflimmer om dom i övrigt är hälsosamma och tränar.

Problemet verkar nu snarare vara din egen hypokondri vilket du visar i andra trådar. Det är också såklart skillnad på att drabbas av förmaksflimmer för att man lever som en gris.

Förresten. Denna vecka har jag kört lite olika idrotter. Jag kan meddela herrn att pulskurvan för mina löppass bjöd på långt mer variation än cykling, rullskidor, simning och rodd. Så nu kan du också testa jogga lite
Citera
2025-07-11, 15:22
Medlem
Jag har tävlat mycket i veteranklasserna. Det "ohällsosamma" jag gjorde var att jag körde de längre passen lite för hårt och intervallträningen för slappt.

Nu är jag äldre och tävlar sparsamt.

Jag tror inte mycket på den här läkaren eller forskaren, men jag mår bättre när jag kör kortare snabbdistanser.

Jag tar tid på passet, först 1 km lugnt, sedan 4,5 km mycket hårt och avslutar med 1 km lugnt.

Detta är skonsamt för hjärtat, som jag känner det. Jag brukar ta en kapsel taurin 2 timmar före passet och dricker 40 minuter innan passet starkt kaffe för att få fart på hjärtverksamheten. Kaffet känns bra för återhämtningen.

Jag tror det är så att om man satsar på bra återhämtning så behöver man inte vara orolig för hjärtat.
Citera
2025-07-11, 21:54
Medlem
Citat:
Långdistanslöpare och uthållighetsatleter har en prevalens av förmaksflimmer som är 2 till hela 10 gr större än för den generella befolkningen... Lite som att trivialisera problemet associerat med invandringen (edit: dum jämförelse då det får det att låta som att prevalensen av hjärtproblem är låg (trots invandringens gigantiska problem)).

Och NEJ... Ischemi och tom nekros av hjärtceller inte bara vid en hjärtinfarkt utan fysisk aktivitet är välbelagt... Troponin är ett ämne som funkar på det sättet; det läcker bara ut i blodet vid åtminstone ischemi av en hjärtcell.
Källa på det?
Citera
2025-07-11, 22:03
Medlem
Lyssnade på avsnittet av ”Spring med Petra” där Fredrik Nyström vad mer och det blev ganska uppenbart att mycket av det som han säger är bara tomma påståenden.

Som exempel så sa han att han aldrig ordinerar motion där det skulle kunna användas istället för medicinering eftersom det inte funkar eftersom ingen av patienterna följde planen att springa x antal veckor. Petra frågade kommenterade alldeles korrekt att bara för att patienterna inte följer planen så betyder det inte att det inte funkar. Fredrik Nyström hävdade dock bestämt att det inte fungerar. Lite som att påstå antibiotika inte fungerar om inte man äter sina tabletter.

Blev ganska uppenbart att Fredrik är en soffpotatis som sitter och killgissar och försöker stödja det med forskning.
Citera
2025-07-12, 18:00
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:

Ja ja. Dubbelt så stor risk för hjärtflimmer betyder liksom ingenting. Om du bor i en storstad har du högre risk för cancer än om du bor på landsbygden; ska vi förbjuda orter på över 20 000 invånare?
Citera
2025-07-16, 21:36
Medlem
Citat:
Nej det gör det inte! Handlar om oskälig stress tom i formen av aerobisk belastning som föranleder syrebrist i hjärtat... Återigen: hjärtat är inte byggt för långdistanslöpning.

Hur definierar du långdistans? Hur många km och hur ofta?
Citera
2025-07-16, 22:23
Citat:
Ursprungligen postat av TheFourthTurning
Hur definierar du långdistans? Hur många km och hur ofta?

Användaren snackar skit.

Men långdistans innebär +10km samt att det handlar om osund elitsatsning med flera mils träning varje dag ifall det ska klassas som riskfyllt.

Tränar du långdistanslöpning på motionsnivå och beaktar kroppens signaler efter vila så är det bara ett plus för hjärtat och kroppen.
Senast redigerad av billigost 2025-07-16 kl. 22:57.
Citera
2025-07-18, 21:06
Medlem
Robotrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Lyssnade på avsnittet av ”Spring med Petra” där Fredrik Nyström vad mer och det blev ganska uppenbart att mycket av det som han säger är bara tomma påståenden.

Som exempel så sa han att han aldrig ordinerar motion där det skulle kunna användas istället för medicinering eftersom det inte funkar eftersom ingen av patienterna följde planen att springa x antal veckor. Petra frågade kommenterade alldeles korrekt att bara för att patienterna inte följer planen så betyder det inte att det inte funkar. Fredrik Nyström hävdade dock bestämt att det inte fungerar. Lite som att påstå antibiotika inte fungerar om inte man äter sina tabletter.

Blev ganska uppenbart att Fredrik är en soffpotatis som sitter och killgissar och försöker stödja det med forskning.

Han har sagt att han gillar att träna. Jag tror det mer handlar om att höras och synas.

Han har ju tidigare påstått att träning är dåligt eftersom man kan ramla och slå sig….
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in