Igår, 16:39
Medlem
Tror ni det enda som skiljer elitidrottare från er är konditionsträning eftersom ni kollar hur länge de lever? 😂
Att kolla i denna tråden ger mig ju ingenting. Trist på ett annars så bra forum. Men här är det piff och puff som skriver. Ekorrar...
Citera
Igår, 19:37
Medlem
freethinker2024s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Jag gillar dina inlägg. Jag får erkänna att jag har fel.

Först att jag har fel gällande troponin. Jag tänkte att mindre skador pga mycket hård träning kan vara negativt men att träningen ändå har en positiv effekt. Alla pass är ju inte stenhårda.
Men tolkar jag dig rätt så är förhöjda troponinnivåer alltid dåligt?

Jag är helt medveten om att det högersidiga skänkelblocket ofta är irreversibelt. Och ja jag har tränat extremt mycket och hårt. Någon typ av arytmier/hjärtklappning fick jag med rusande puls vilket ledde till ett akut ärende. Efter många undersökningar ser det dock ok ut. Först fanns en misstanke om reversibel ichemi eller inferior infarkt. Så jag är absolut medveten om att det inte är positivt. Jag hade tränat riktigt hårt och var omedveten om att min förkylning var covid (det märkte jag två dagar senare när jag tappade luktsinnet och därför testade mig)
Tjena! Nu har jag slutat för dagen men måste medge att jag skrev slarvigt (fast skrev irreversibel och ärrbildning inom parentes)... Ischemi och nekros av myocyter känner jag till även om detta verkar som ett patetiskt svar i efterhand! Troponin som läcker ut i blodomloppet innebär dock alltid en skada på en hjärtcell men inte nödvändigtvis celldöd alltså nekros, trots att referensintervallet avser nanogram per milliliter blod (enastående noggranhet)... Men förhöjt troponin ska alltid tas på allvar då det åtminstone signalerar ischemi alltså syrebrist hos hjärtceller, så har rätt angående hjärtskada (inte nödvändigtvis irreversibel men i fallen där syrebristen tar kål på hjärtcellen så talar vi om något irreversibelt).
Senast redigerad av freethinker2024 Igår kl. 19:50.
Citera
Igår, 19:38
Medlem
freethinker2024s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robotron
Det finns studier på ökad livskvalité för f.d elitidrottare jämfört med normal population. Vilket inte är så konstigt om du tänker efter.
Du klagar på att jag inte underbygger mina argument på fakta... Länka till källorna då! Men (återigen) du fortsätter att missförstå... Övriga befolkningen innehåller en signifikant mängd folk som lever osunt. Fast till och med hos dessa kanske graden av arytmier generellt inte är lika hög som hos elitidrottare som utövar t ex just långdistanslöpning. Men den intressanta jämförelsen vore mer specifik mellan de som lever sunt och elitidrottare... Varför skulle livskvalitén hos en elitidrottare vara högre?
Citera
Igår, 19:44
Medlem
freethinker2024s avatar
Citat:
Det här stämmer inte och det finns gott om studier som visar på motsatsen. Vänlig hänvisa till källor som pekar på att tillfälligt höjda nivåer av troponin alltid betyder irreversibel hjärtskada!
Fast just i det citatet påstår jag inte nödvändigtvis irreversibel hjärtskada... Förhöjt troponin innebär åtminstone ischemi (syrebrist) men inte nödvändigtvis nekros av myocyter (hjärtceller) som dock är irreversibelt... Men detta kan vara riktigt svårt att bedöma och syrebristen kan väl leda till nekros! Så det handlar visst alltid om en hjärtskada som just måste tas på allvar! Hjärtat kan inte läka som t ex skelettmuskulatur...
Citera
Igår, 19:45
Medlem
freethinker2024s avatar
Citat:
För en fetknopp på 150 kg kanske klippa ogräs blir till träning som tränar den aeroba kapaciteten, men för övriga befolkningen krävs mer. Sluta tramsa nu!
Nej då! Är 195 cm och 105 kg vältränad och garanterar dig att trädgårdsarbete lätt kan uppfylla kriterierna för träning av måttligt intensitet... Du abra spottar ur dig nonsens hela tiden så man blir galen =]
Citera
Igår, 22:00
Medlem
Robotrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freethinker2024
Nej då! Är 195 cm och 105 kg vältränad och garanterar dig att trädgårdsarbete lätt kan uppfylla kriterierna för träning av måttligt intensitet... Du abra spottar ur dig nonsens hela tiden så man blir galen =]

Fast det ÄR ju inte trädgårdsarbete som WHO syftar på. Kan du hänvisa till något som styrker att det är det man menar?
Citera
Igår, 22:03
Medlem
Robotrons avatar
Citat:
Du klagar på att jag inte underbygger mina argument på fakta... Länka till källorna då! Men (återigen) du fortsätter att missförstå... Övriga befolkningen innehåller en signifikant mängd folk som lever osunt. Fast till och med hos dessa kanske graden av arytmier generellt inte är lika hög som hos elitidrottare som utövar t ex just långdistanslöpning. Men den intressanta jämförelsen vore mer specifik mellan de som lever sunt och elitidrottare... Varför skulle livskvalitén hos en elitidrottare vara högre?
Kan du inte tex skriva in frågan i chatgpt och be om referenserna själv? Du kommer få samma svar som det jag skriver.

Folk som motionerar mycket lever i högre grad mer hälsosamma liv på de flesta. Det är oftare mer högutbildade, bättre inkomster osv. Allt detta brukar bidra till högre skattad livskvalité.
Citera
Igår, 22:08
Medlem
Robotrons avatar
Citat:
Fast just i det citatet påstår jag inte nödvändigtvis irreversibel hjärtskada... Förhöjt troponin innebär åtminstone ischemi (syrebrist) men inte nödvändigtvis nekros av myocyter (hjärtceller) som dock är irreversibelt... Men detta kan vara riktigt svårt att bedöma och syrebristen kan väl leda till nekros! Så det handlar visst alltid om en hjärtskada som just måste tas på allvar! Hjärtat kan inte läka som t ex skelettmuskulatur...

Det finns inga garantier för någonting men i dom studier jag kollat på där man skriver om ökade nivåer av triponin efter fysisk ansträngning nämns inga hjärnskador. Däremot som sagt, folk som tränat hård konditionsträning under många, många år får förhöjda risker. Det är en otrolig skillnad mot pellejönsen Nyström som påstår att 5 km jogg ger hjärnskador! TRAMS!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in