• 5
  • 6
2025-06-16, 02:48
Medlem
OdCaBos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shnagfniy
Dom länkarna ger ju svar på tal, spöket. Du kanske borde läsa det du länkar till.

Det verkar som att du inte kan läsa. Det är enda rimliga förklaringen i det här läget.

"Består industrihampa av lägre än 0,2% THC är det lagligt att exempelvis ta med sig dem till Sverige, använda och sälja dem. En förutsättning är att användandet inte innebär en extraktion av THC och att du skapat en narkotikaklassad beredning"

"Den slutsats som jag drar är att EU-godkänd industrihampa med högst 0,2 % THC som är odlad enligt reglerna är laglig att sälja och inneha. Även att inta/konsumera/bruka industrihampa torde ses som lagligt eftersom den är undantagen narkotikadefinitionen. "

"Om du köper, innehar eller brukar den varianten som är laglig, det vill säga industrihampan, begår du alltså inget brott. Svensk lag följer legalitetsprincipen, vilket bland annat innebär att man inte kan straffas utan lagstöd. "

"Består knopparna av industrihampa med mindre än 0,2% THC är de alltså lagligt att köpa och använda dem. Detta förutsätter att användandet inte innebär att du extraherar THC och skapar en narkotikaklassad beredning eller odlar hampaväxterna. "

Om du nu tar det lugnt och försöker läsa igenom det där ord för ord. Du kanske behöver be någon annan att läsa för dig.. Vad tror du att orden betyder? Vad tror du att ordet laglig betyder?

Plus det faktum att folk de facto klarar sig som sagt. Om du tror att åklagarna där gjort fel så är dom nog jättetacksamma för dina insikter.

Du får fortsätta trolla eller vad det är du håller på med men gör det nån annanstans asså. Hittar på att jag hotat dig. Asså herregud.
Senast redigerad av OdCaBo 2025-06-16 kl. 02:52.
Citera
2025-06-16, 02:53
Medlem
shnagfniys avatar
Citat:
THC, som står för tetrahydrocannabinol och som finns i cannabisplantor är klassat som narkotika (SOU 2016:93 s. 303) och därför olaglig att både använda och sälja, se 1 § narkotikastrafflagen. Inom Europeiska unionen (EU) är det däremot tillåtet att odla industrihampa vilket istället räknas som en jordbruksprodukt.

Det stämmer, men går inte ihop med det sista som står skrivet.

Det kan bero på utdaterad information och en viss oklarhet kring ämnet. Läs domen ifrån högsta domstolen.
Citera
2025-06-16, 02:57
Medlem
OdCaBos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shnagfniy
Det stämmer, men går inte ihop med det sista som står skrivet.

Det kan bero på utdaterad information och en viss oklarhet kring ämnet. Läs domen ifrån högsta domstolen.

Jo. För att industrihampa är undantaget narkotikadefinitionen. Hur många gånger ska jag behöva förklara det? Industrihampa räknas inte som narkotika. Därför begår man inte ett brott när man "använder" den. Däremot får det inte säljas för användning. Om du vill veta varför kan vi börja diskutera det också.

Ja, gör det. Gör det om allt annat jag snackat om också. "Kan bero på". Här sitter du och har inte en aning om nåt och diskuterar med mig som kan det här och dessutom ger dig källor. Jag har ju berättat för dig, varför tror du att jag behöver läsa någon dom? Informationen jag delger dig kommer ju från domar och allt jag har läst ditt pucko. Jag följer det här nära, hela tiden och har gjort det i typ 25 år.
Senast redigerad av OdCaBo 2025-06-16 kl. 02:59.
Citera
2025-06-16, 03:01
Medlem
shnagfniys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shnagfnay
Här är Högsta domstolens dom B 177-19 (NJA 2019 s. 531): https://www.domstol.se/globalassets/...9/b-177-19.pdf. Den klargör att CBD-olja och produkter med THC eller THC-A (t.ex. vapes) är narkotika i Sverige (0,00 % THC), även från laglig industrihampa. EU:s 0,3 % THC-gräns gäller endast odling, inte konsumtion.

https://www.domstol.se/nyheter/2019/...ara-narkotika/

https://www.domstol.se/hogsta-domsto...n2/2019/21081/

Bara att läsa.
Citera
2025-06-16, 03:07
Medlem
shnagfniys avatar
Angående omöjligheten till att göra THC lagligt, så skapar jag nog en ny tråd om det sen, då denna tråd verkar vara klar med sitt syfte.
Citera
2025-06-16, 03:17
Medlem
shnagfniys avatar
Odspök, vill du bara tjafsa vidare eller? Jag lämnar denna tråd nu. Du är den konstigaste mest puckade person som jag hittills stöt på. Sen snackade du om nytt gräs som skulle komma att säljas lagligt, skulle va bättre än thc a eller? Vad fick du det ifrån? Kan du ge en förklaring eller uppdatering?

Shnag out
Citera
2025-06-16, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OdCaBo
Jo. För att industrihampa är undantaget narkotikadefinitionen. Hur många gånger ska jag behöva förklara det? Industrihampa räknas inte som narkotika. Därför begår man inte ett brott när man "använder" den. Däremot får det inte säljas för användning. Om du vill veta varför kan vi börja diskutera det också.

Ja, gör det. Gör det om allt annat jag snackat om också. "Kan bero på". Här sitter du och har inte en aning om nåt och diskuterar med mig som kan det här och dessutom ger dig källor. Jag har ju berättat för dig, varför tror du att jag behöver läsa någon dom? Informationen jag delger dig kommer ju från domar och allt jag har läst ditt pucko. Jag följer det här nära, hela tiden och har gjort det i typ 25 år.
Hampa i sin rena form är inte klassat som narkotika, men det är fortfarande THC i plantan, även om det är små mängder.
Enligt lag får du hantera hampa, men du får inte portionera upp det eller beredas på något sätt då det är ett narkotikabrott.
Citera
2025-07-14, 10:02
Medlem
Jag får extrem effekt av industrihampa. Det ger ett högre cannabinoidinnehåll per krona.

Gör te med 2–4 matskedar. Det förstärks ytterligare om jag lyssnar på musik som goa-trance eller lugna ballader. Har precis gjort te och kan återkomma med uppdatering om en stund.

Det sägs bli bäst om man först värmer hampan i ugnen på cirka 110 grader i en halvtimme, och sedan sjuder den i ungefär 15 minuter. Glöm inte fett.

AI säger:
"Ja – industrihampa ger faktiskt mer THC per krona än olaglig cannabis"
"THC i industrihampa är mycket svårare att extrahera och finns i syraform (THC-A) som måste dekarboxyleras (värmas) för att bli aktiv."
Senast redigerad av futures2 2025-07-14 kl. 10:38.
Citera
2025-07-15, 12:16
Medlem
Sen uppdatering. Sammanfattning: Åh jävlar

Gör man bara rätt så får man ju mycket mer valuta för pengarna.
Citera
2025-07-15, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av futures2
Sen uppdatering. Sammanfattning: Åh jävlar

Gör man bara rätt så får man ju mycket mer valuta för pengarna.

Antar att du blir full genom att lukta på mammis strumpor också?

Industri hampa innehåller inget thc samt inget thc-a på sin höjd att det kan finnas lite cbg i den men med tanke på att det oftast inte luktar "gräs" om hampa och dessutom är klassad som laglig till viss del så skulle jag säga att du blir bara utskrattad... Sen kan du rosta bananskal och sirap för fulla muggar. Skönt att pundare sysselsätter sig under sommaren iallafall. Testa gärna åka och bada eller något så luktar du inte bränt hö. Får inga brudar med det!
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in