Citat:
Ursprungligen postat av
FuckSweden
Det var nästan väntat att Hamburg Hbf förr eller senare skulle bli scenen för våldsdåd, finns mycket skumt folk som hänger på den stationen.
Knappast värre än någon annan station i Tyskland, och det finns skumt folk på alla tågstationer över hela kontinenten, då hemlösa dras till nattöppna lokaler likt magneter dras till varandra. Hamburg är dessutom en välmående hamnstad med långt bättre BNP än huvudstaden Berlin. Om vi ser till till arbetslöshet och medellön osv så är det snarare förvånande att dådet sker i Hamburg. Berlin är avsevärt "sunkigare" än Hamburg, och det finns ett otroligt dekadent klientel i framförallt östra Berlin oberoende av vilken tågstation du befinner dig på.
Jag har varit @ just denna situationen säkerligen 15-20 gånger det senaste decenniet och har aldrig bevittnat något våld överhuvudtaget. Stationen har knappt några sittplatser alls bland de öppna ytorna vare sig på över eller undervåningen, till skillnad från tex centralstationerna i Göteborg och Stockholm, så det är svårare för "packet" att husera inuti lokalen regelbundet och ockupera området.
Byggnaden (Hamburg Hbf) är av historisk karaktär, byggd 1904, och med en iögonfallande vacker exteriör. Även invändigt så är upplevelsen rentav förstklassig, med en av Tysklands renaste och lugnaste centralstationer. Personligen så är det som satte mest avtryck på mig det abnorma utbudet av restauranger inuti Hbf i en parallell med t.ex Stockholms central. Du har säkert ett tiotal kebabställen och ett tiotal korvkiosker enbart inuti i Hbf och en massa andra restauranger av asiatisk och italiensk karaktär. McDonalds finns på övervåningen om jag minns rätt, och KFC på nedervåningen.