2025-05-23, 16:05
Medlem
Jag undrar om den moderna tv-uppkoppling i dag via bredband, gör att man får riktad reklam i tv-rutan, eller ser alla samma reklam under tv-programmen?
Citera
2025-05-23, 16:10
Medlem
Alla ser samma reklam på TV, varje reklamtillfälle kallas för slots och företagen betalar olika beroende på vilken slot man väljer. Dvs slots kl 18.00 kostar mer än slots kl 13.00, dom kan inte välja exakt hur många som ska nås och vilken målgrupp det gäller (som det är på sociala medier). Man går på tv-bolagets tittarsiffror och dom sätter pris efter det.
Citat:
Ursprungligen postat av Snickartasken
Jag undrar om den moderna tv-uppkoppling i dag via bredband, gör att man får riktad reklam i tv-rutan, eller ser alla samma reklam under tv-programmen?
Citera
2025-05-23, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shamarn192
Alla ser samma reklam på TV, varje reklamtillfälle kallas för slots och företagen betalar olika beroende på vilken slot man väljer. Dvs slots kl 18.00 kostar mer än slots kl 13.00, dom kan inte välja exakt hur många som ska nås och vilken målgrupp det gäller (som det är på sociala medier). Man går på tv-bolagets tittarsiffror och dom sätter pris efter det.
Ok, tackar. Fick känslan att det var riktad reklam. Och är nyligen uppkopplad via telia play.
Citera
2025-05-23, 18:30
Medlem
Citat:
Ok, tackar. Fick känslan att det var riktad reklam. Och är nyligen uppkopplad via telia play.
Din känsla är befogad!

Ja det går att köpa annonsplatser som är riktade mot en specifik kundkrets på tv nu mera.

https://commercial.tv4.se/aktuellt/e...varit-mojligt/
Citera
2025-05-23, 18:39
Medlem
Vänstervridet.

Citat:
Citera
2025-05-23, 19:06
Medlem
Har du ens läst det du själv länkar? Står ingenstans att två tittare från samma område får olika reklamer som TS undrade över. Det är inte individanpassat som youtube tex.
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Din känsla är befogad!

Ja det går att köpa annonsplatser som är riktade mot en specifik kundkrets på tv nu mera.

Citera
2025-05-23, 19:24
Medlem
Traveller7s avatar
Ja det är riktat till mig i den här tidsrymden. Visste det när jag var liten sen gick jag vilse.

Det är från mig. till mig.
Det blir vad man gör det till. Får det till.

Det är inte lätt när man är född utanför äktenskapet.

Men det är ingen som bryr sig om dig eller tar dig på allvar. Jesus är på allvar.
Citera
2025-05-23, 20:01
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shamarn192
Har du ens läst det du själv länkar? Står ingenstans att två tittare från samma område får olika reklamer som TS undrade över. Det är inte individanpassat som youtube tex.

Dock erbjuder TV4 riktad reklam till olika geografiska områden och har gjort så i många år.
Citera
2025-05-23, 20:05
Medlem
Citat:
Din känsla är befogad!

Detta står hos Telia...
"Telia Play använder reklam för att finansiera sitt innehåll, och en del av den reklamen är "riktad", vilket innebär att den anpassas efter din profil och dina tittarvanor. Om du vill ha reklamfritt innehåll kan du uppgradera ditt abonnemang".
Men det är under kanalerna livesändning jag undrar över.
I övrigt hatar jag att man blir "övervakad" för att rikta reklam med mera..
Citera
2025-05-23, 22:54
Medlem
Om du streamar så är det absolut risk för att det är targeted ads. Men inte traditionell tv, även om det är live sändning.
Citat:
Detta står hos Telia...
"Telia Play använder reklam för att finansiera sitt innehåll, och en del av den reklamen är "riktad", vilket innebär att den anpassas efter din profil och dina tittarvanor. Om du vill ha reklamfritt innehåll kan du uppgradera ditt abonnemang".
Men det är under kanalerna livesändning jag undrar över.
I övrigt hatar jag att man blir "övervakad" för att rikta reklam med mera..
Citera
2025-05-23, 22:54
Medlem
Det var därför jag skrev att två individer från samma område inte får olika reklam
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Dock erbjuder TV4 riktad reklam till olika geografiska områden och har gjort så i många år.
Citera
2025-05-24, 16:47
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Din känsla är befogad!

Det handlar om "TV4:s digitala kanaler". Jag antar att det handlar om strömmad (on demand) TV.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in