Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-05-23, 12:02
Medlem
Rasmy El Masri fast i Gaza - skulle bara hälsa på systern i två veckor och är nu fast.
https://www.sverigesradio.se/artikel/uppsalabon-rasmiel-fast-i-gaza-har-inte-natts-av-nodhjalp

Vi kan ju berätta att förra gången krig bröt ut så "råkade" Rasmy också vara i Gaza. Vilket otur han har.....https://www.expressen.se/nyheter/deras-pappa-ar-fast-i-krigszonen/

Jag tycker det är sjukt magstarkt att gång på gång åka någonstans som UD har varnat om (som man sannolikt "flytt" ifrån) och sen kräva att Sverige, gång på gång, ska hämta hem en. Varför ska vi göra det?

En liten rolig sak är dock detta. https://www.etc.se/utrikes/fast-i-gaza-mister-daerfoer-sin-laegenhet-i-uppsala

Eftersom han säkert inte bott där på år och dagar är det helt rätt.

Fråga- är det den kriminella El Masri-klanen i Uppsala eller är det några andra? De kanske stavar alMasri? Någon Uppsalabo som vet?
Citera
2025-05-23, 12:09
Medlem
Tomtekukars avatar
Det tragiska är att vi människor är inte robotar som kan bryta upp och lämna dem vi känner och älskar. De flesta på fb som spyr ut sitt hat mot palestinier och andra som åker på besök i sitt gamla hemland har släkt och vänner runtomkring sig. Lätt att vara kaxig och hård då.
Citera
2025-05-23, 12:13
Medlem
Det är klassiskt blattemaner att både äta kakan och vilja ha den kvar. Antingen stannar man och hjälper till att bygga upp sitt land eller så smiter man sitt ansvar och blir en del av en ny gemenskap. Man kan inte ha både och.
Citera
2025-05-23, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtekukar
Det tragiska är att vi människor är inte robotar som kan bryta upp och lämna dem vi känner och älskar. De flesta på fb som spyr ut sitt hat mot palestinier och andra som åker på besök i sitt gamla hemland har släkt och vänner runtomkring sig. Lätt att vara kaxig och hård då.

Varför stannade han inte i Gaza från början då? Om man nu har flytt, vilket de flesta palestinier har, då bör man ju inte vilja återvända eftersom det borde innebära livsfara.

Att man har släkt utomlands, ger det en frikort till att ignorera myndighetsråd och sen kräva att få behålla lägenhet och bli hämtad? Ska kravet att bo i lägenheten bara gälla folk med all sin släkt i Sverige? Det blir ju bisarrt om man tänker så.
Citera
2025-05-23, 13:06
Medlem
Citat:

De reser ner, flera gånger, trots stark avrådan för att göra det. Men ändå så förväntar de sig att bli hämtade? Jag vet inte om det är samma man, eller någon annan, som förra gången lämnade budskapet "jag är fast här tills den svenska staten flyger hem mig på ett tryggt och säkert sätt". Men hur ska det gå till om det är krig? Och varför ska piloter och personal behöva utsättas för dessa risker? Och vem står för kostnaderna? Som vanligt vi skattebetalare?

Han är registrerad som utvandrad januari 2025. Varför ska han då få behålla lägenheten? Och vem skulle då betala för den? "Jag är inte här frivilligt". Men det var ju hans eget val att resa ner.
Senast redigerad av Newton555 2025-05-23 kl. 13:26.
Citera
2025-05-23, 18:00
Medlem
Tomtekukars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoppsasteg
Varför stannade han inte i Gaza från början då? Om man nu har flytt, vilket de flesta palestinier har, då bör man ju inte vilja återvända eftersom det borde innebära livsfara.

Att man har släkt utomlands, ger det en frikort till att ignorera myndighetsråd och sen kräva att få behålla lägenhet och bli hämtad? Ska kravet att bo i lägenheten bara gälla folk med all sin släkt i Sverige? Det blir ju bisarrt om man tänker så.
Varje fall är unikt. Vi vet inte varför han flydde ursprungligen. Kanske är han en brottsling som flyr sitt straff? Kanske har nån obekväma åsikter? Kanske problem och konflikt med någon.
Citera
2025-05-23, 18:04
Medlem
Tomtekukars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
De reser ner, flera gånger, trots stark avrådan för att göra det. Men ändå så förväntar de sig att bli hämtade? Jag vet inte om det är samma man, eller någon annan, som förra gången lämnade budskapet "jag är fast här tills den svenska staten flyger hem mig på ett tryggt och säkert sätt". Men hur ska det gå till om det är krig? Och varför ska piloter och personal behöva utsättas för dessa risker? Och vem står för kostnaderna? Som vanligt vi skattebetalare?

Han är registrerad som utvandrad januari 2025. Varför ska han då få behålla lägenheten? Och vem skulle då betala för den? "Jag är inte här frivilligt". Men det var ju hans eget val att resa ner.
Ja, det verkar onekligen som om han lärt sig att ikläda sig den feministiska offerkoftan, den som vägrar ta eget personligt ansvar och låter alla andra bli skyldiga. Jag skyller på vårt feministiska statsskick som skapat denna attityd hos så många.
Citera
2025-05-23, 19:05
Medlem
Citat:
Varje fall är unikt. Vi vet inte varför han flydde ursprungligen. Kanske är han en brottsling som flyr sitt straff? Kanske har nån obekväma åsikter? Kanske problem och konflikt med någon.

Ja, men det ger honom inte rätt att gång på gång säga ”fan jävla svenska myndigheter, jag skiter i er och era råd”. och dra till Gaza. Sen har han mage att dels vilja stå över hyresreglerna han förbundit sig till, sen att Sverige, landet vars myndigheter han gav fingret till, ska satsa tid, pengar, energi och prestige på att ta hem den honom. Hur många miljoner vill du lägga på honom? Miljarder?

Ska vi invadera Israel för att få ut honom? Lägga 10 % av BNP? Var går din gräns på hur mycket pengar, tid och energi vi ska lägga på honom?
Citera
2025-05-23, 19:32
Medlem
Citat:

Han kan för fan åka hem när han vill, begriper du väl. Det är fullt möjligt att han inte ens befann sig i Gaza när intervjun gjordes.
Citera
2025-05-23, 19:54
Medlem
Tomtekukars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoppsasteg
Ja, men det ger honom inte rätt att gång på gång säga ”fan jävla svenska myndigheter, jag skiter i er och era råd”. och dra till Gaza. Sen har han mage att dels vilja stå över hyresreglerna han förbundit sig till, sen att Sverige, landet vars myndigheter han gav fingret till, ska satsa tid, pengar, energi och prestige på att ta hem den honom. Hur många miljoner vill du lägga på honom? Miljarder?

Ska vi invadera Israel för att få ut honom? Lägga 10 % av BNP? Var går din gräns på hur mycket pengar, tid och energi vi ska lägga på honom?
Du har absolut rätt. Han beter sig som en primadonna om allt du skriver stämmer. Då tar man inte ansvar för egen säkerhet (upprepade gånger) och svenska staten bör då vara restriktiv.
Citera
2025-05-23, 20:15
Medlem
Han vill ju ha kvar lägenheten för att kunna hyra ut den svart som en fin inkomstkälla så att han kan sitta på ett café, dricka sött te och pladdra om Palestina.
Citera
2025-06-20, 10:32
Medlem
https://www.sverigesradio.se/artikel/lailas-kamp-for-sin-pappa-fortsatter-ud-avvecklar-arbete-i-gaza

Dottern försöker fortfarande få hem pappan.

Notera- det är andra ggr pappan åker till Gaza och det bryter ut krig. Hände även 2009
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in