Idag, 00:35
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majsmannen2
Om hon flyr av rädsla och för att bli anonym så har ju detta haft en omvänd effekt. När det nu finns bilder på Kajsa och god beskrivning av henne på sociala medier.

Men när hon rymde vid första försöket så ska hon alltså planerat för att sova lite varstans om sovsäck var med, att hon vid försök nummer två kommer ännu mer oförberedd låter ju inte så troligt.

Det gör ju att jag tänker hon har en bestämd plats där hon är lovad plats för mat och sömn.

Kanske någon hon knöt an till vid första gången hon stack.

Men varför kan hon inte lika gärna vara bortrövad mot sin egen vilja, hur går det veta så klart att hon stuckit av egen vilja, har hon meddelat det på något sätt? Att inte telefonen finns med tyder ju på ett plötsligt försvinnande.

Det fetade: Så tänker jag också. Det är nog trots allt det bästa man kan hoppas på, så länge det är någon som har goda (om än missriktade) avsikter.

Att hon lämnade telefonen hemma kan kanske bero på att föräldrarna har satt någon spårningsapp i den?
Citera
Idag, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lappaz
Nja .. räddnings.hkp är av märket AW 139

Utklippt från sjöfartsverket :
Sjöfartsverket har sju stycken räddningshelikoptrar av modellen AW139.
AW139 är en modern tvåmotorig helikopter som byggs i Italien av AgustaWestland.

Däremot kan det varit polishkp.
Utklippt ur polisflyget:
Polisflyget
Spaning efter brottslingar och försvunna personer, räddningstjänstuppdrag och transporter. Det är de tre viktigaste användningsområdena för Polisflyget.

Jag har tidigare i tråden nämnt att det varit rejält med aktivitet i och omkring området K försvann rörande helikopterverksamhet sedan hon försvann.

Nybörjare som jag är är gällande appen flightradar24 har jag inte full koll. Men se länk nedan där jag bifogar bild och att det är just helikopter AW169 som ses vara ute och röra på sig. Detta ska röra sig om ambulanshelikopter om jag förstått det rätt, men den rör sig varken nu eller tidigare som ”normalt”. Mer att den letar efter någon/något. Kan det trots det röra sig om annan typ av helikopter?
(Printade bilden nyligen, som ni ser har den inte varit uppe länge denna gång)

https://ibb.co/zVDWkZjr

Har inte printat bild tidigare, men då har den varit uppe i flera timmar. Inget ”vanligt” körande av en ambulanshelikopter. Jag hoppas den isåfall är ute för att söka efter K.

Edit: Ok, givetvis var det en kortare runda(ca 20 min) denna gång och är nu påväg mot sin bas i säve.
Senast redigerad av hotellkudde Idag kl. 00:48.
Citera
Idag, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hotellkudde
Jag har tidigare i tråden nämnt att det varit rejält med aktivitet i och omkring området K försvann rörande helikopterverksamhet sedan hon försvann.

Nybörjare som jag är är gällande appen flightradar24 har jag inte full koll. Men se länk nedan där jag bifogar bild och att det är just helikopter AW169 som ses vara ute och röra på sig. Detta ska röra sig om ambulanshelikopter om jag förstått det rätt, men den rör sig varken nu eller tidigare som ”normalt”. Mer att den letar efter någon/något. Kan det trots det röra sig om annan typ av helikopter?
(Printade bilden nyligen, som ni ser har den inte varit uppe länge denna gång)

https://ibb.co/zVDWkZjr

Har inte printat bild tidigare, men då har den varit uppe i flera timmar. Inget ”vanligt” körande av en ambulanshelikopter. Jag hoppas den isåfall är ute för att söka efter K.

Kan det vara någon mening med det när det är mörkt? Hur ska de ens kunna identifiera henne dagtid från en helikopter? Är ju inte kala ödemarken där man letar efter tecken på liv direkt. Det är tätbebyggda områden hon rört sig i vad jag förstått. Hon lär ju inte springa runt på en åker direkt. Och hur ska de från helikoptern kunna skilja på henne och andra personer? Omöjligt tänker jag. De borde väl leta med patrull i så fall. Troligen är hon inomhus dessutom vid den här tiden. Hon kan ju knappast sova ute nu.
Senast redigerad av Grantoppen2 Idag kl. 00:49.
Citera
Idag, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
För att inte flickan ska känna att någon är henne på spåren för då drar hon vidare.

Men hur ska de sedan då få tag i henne har de tänkt? Hon lär ju inte direkt följa med mamman hem eller polisen om hon rymt? För jag tolkar det som att hon rymt? Hon kan väl dessutom inte vara omedveten om att folk letar efter henne? Och hur fan är det möjligt efter alla tips att polis eller föräldrar inte hunnit dit.
Citera
Idag, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Men hur ska de sedan då få tag i henne har de tänkt? Hon lär ju inte direkt följa med mamman hem eller polisen om hon rymt? För jag tolkar det som att hon rymt? Hon kan väl dessutom inte vara omedveten om att folk letar efter henne?

Första gången hon försvann blev hon upphämtad av sin pappa vid Råda utan problem.

Att hon tillslut hittades där var till följd av trovärdigt tips. Även under dagen hade det faktiskt gjorts iakttagelser redan i Mölndal och så gott som alla var sanna och bekräftade under det försvinnandet. Kanske tänkte mamman att det skulle fungera lika bra denna gång?

Hon hade inte heller då med sig någon telefon, utan frågade människor som gick förbi om de kunde kolla upp när nästa buss gick osv.
Citera
Idag, 01:09
Medlem
Citat:
Första gången hon försvann blev hon upphämtad av sin pappa vid Råda utan problem.

Att hon tillslut hittades där var till följd av trovärdigt tips. Även under dagen hade det faktiskt gjorts iakttagelser redan i Mölndal och så gott som alla var sanna och bekräftade under det försvinnandet. Kanske tänkte mamman att det skulle fungera lika bra denna gång?

Hon hade inte heller då med sig någon telefon, utan frågade människor som gick förbi om de kunde kolla upp när nästa buss gick osv.

Tack för informationen. Då förstår jag lite bättre. Hoppas hon kommer till rätta snart.
Citera
Idag, 01:09
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Att hon lämnade telefonen hemma kan kanske bero på att föräldrarna har satt någon spårningsapp i den?

Tycker två saker är anmärkningsvärt.

Mobilen är konstigt hon lämnar. Men egentligen inte dumt ifall hon inte vill bli hittad. Kanske känner sig mer trygg när hon är otillgänglig.

Sedan att hon flyr från sina skapare, om inte dom är den tryggaste platsen för henne och hon istället för att sova nära dom väljer att ta med en sovsäck och vara beredd på att sova ensam utomhus varsomhelst där vem som helst kan hitta henne. Det vittnar ju om hur ensam och övergiven Kajsa måste känna sig på insidan.

Får hoppas hon ligger varmt och sover nu.
Citera
Idag, 01:13
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:

Låter som en ganska utåtriktad flicka som mao inte är rädd för att söka kontakt med människor hon inte känner.

Vet inte om det är bra eller dåligt i hennes situation.
Citera
Idag, 01:20
Medlem
SegPandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klasgoran88
Från TikTok…
https://ibb.co/DPXLp53b

Så hon förlitar sig alltså att en 13-åring klarar sig fint fint helt själv dygnet runt lite var som helst på egen hand? Verkar som hon inte är kapabel till att förstå att det räcker med att en sjuk person stöter på henne så är det kört, vilket kanske redan hänt?

Jag hoppas verkligen att de sitter på annan information som påvisar att hon är i säkerhet, men tveksamt då dom inte verkar ha någon kontakt med henne. Fattar inget om jag ska vara ärlig men det brukar vara så när man ska försöka förstå resonemang från personer utan logik och rationellt tänkande.
Senast redigerad av SegPanda Idag kl. 01:26.
Citera
Idag, 01:21
Medlem
Venators avatar
Citat:
Tycker två saker är anmärkningsvärt.

Mobilen är konstigt hon lämnar. Men egentligen inte dumt ifall hon inte vill bli hittad. Kanske känner sig mer trygg när hon är otillgänglig.

Sedan att hon flyr från sina skapare, om inte dom är den tryggaste platsen för henne och hon istället för att sova nära dom väljer att ta med en sovsäck och vara beredd på att sova ensam utomhus varsomhelst där vem som helst kan hitta henne. Det vittnar ju om hur ensam och övergiven Kajsa måste känna sig på insidan.

Får hoppas hon ligger varmt och sover nu.

Kan verkligen bara hålla med om allt, både det anmärkningsvärda och förhoppningen.

Citat:
Låter som en ganska utåtriktad flicka som mao inte är rädd för att söka kontakt med människor hon inte känner.

Vet inte om det är bra eller dåligt i hennes situation.

Nej, det finns en hel del knepiga personer därute så det är ju både en styrka och en risk.
Citera
Idag, 01:34
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Followtherainbow
Ser ut att vara från en övervakningskamera kamera ? Förstod de som att byxorna och regnjackan överrensstämmer med signalementet den aktuella dagen hon rymde. Hon sågs vid dergården under torsdagen kan ju mycket väl vara en bild där i närheten ?

Lerums bibliotek ligger vid/i Lerums gymnasium, tidigare hette det Dergårdens gymnasium. Utanför ligger det en hållplats som heter Dergården. Det KAN vara en bild från biblioteket, det är samma (liknande) väggar och fönster/dörr som bygget/skolan i övrigt. Men jag har inte varit där på minst 20 år, så..

Kajsa har tydligen varit på biblioteket under torsdagen. Detta styrker min väldigt vaga teori att hon har träffat någon, kanske pojkvän (från gymnasiet?) och de har tagit tåget till Partille.. Vännen kanske är ifrån Partille och går på Lerums gymnasium/Dergården.

Men bilden är kanske från ett annat tillfälle. -Jag vet inte. Har de övervakningskameror på ett bibliotek?
Citera
Idag, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m11080
gör tjejer sådana saker?
Har du missat mordet på en ung tjej i Landskrona, utfört av två tonåringar typ 13 och 15 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in