2025-05-22, 22:12
Medlem
Hej, haft problem med ländrygg, säte och utstrålning i knäet i ca 3 månader. Fick först paraflex vilket jag tyckte hjälpte en del men går fortfarande inte över. Fick nu saroten men efter att ha läst en del på fb undrar jag om det verkligen är värt det?

verkar va vanligt med biverkningar så som trötthet muntorrhet och viktuppgång. Jag mår relativt bra annars så de antidepressiva egenskaperna vet jag inte om jag behöver. Ska ta 10 mg en vecka sen 20. Läst om folk här som tagit 50 om dagen. Är det där skillnaden ligger kanske värt att prova ett par veckor? Hur mycket går man upp jag vill ju egentligen gå ner om något. Kan inte träna nånting pga smärtan så går ju redan upp pga detta.
Citera
2025-05-22, 22:31
Medlem
litenbokstavs avatar
kan jag fråga hur du fick nervsmärtan från hela början? det kommer väl inte bara av sig självt eller?
Citera
2025-05-22, 22:33
Medlem
Det är ju bra om man vet orsak till smärtan, har man gått till botten med det?
Citera
2025-05-22, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litenbokstav
kan jag fråga hur du fick nervsmärtan från hela början? det kommer väl inte bara av sig självt eller?
Började med en skada för flera år sen som varit till och från. Tyngt lyft. Började bli mycket värre för ca 3 månader sedan. Förmodligen diskbråck
Citera
2025-05-22, 23:52
Medlem
Jag är inte medicinskt utbildad men jag har provat Saroten som antidepressiv. Kan inte se mig själv vilja använda det igen.

Tycker att det låter väldigt konstigt att få det som smärtstillande. Men återigen så är jag inte utbildad i området. Kanske funkar fint mot det.

Men viktuppgången var ganska påtaglig. För min del. Å andra sidan så är det ju också bara att sluta ta dem om du inte gillar dem. De är knappast beroendeframkallande, och vikten jag gick upp kunde jag ganska snabbt gå ner igen efter att jag slutade med dem. Det är inte ”the point of no return” bara för att du testar
Senast redigerad av .-fuckYUO-. 2025-05-22 kl. 23:57.
Citera
2025-05-22, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
Jag är inte medicinskt utbildad men jag har provat Saroten som antidepressiv. Kan inte se mig själv vilja använda det igen.

Tycker att det låter väldigt konstigt att få det som smärtstillande. Men återigen så är jag inte utbildad i området
Fick du biverkningar eller hjälte det bara inte? Vilken dos tog du? Ja jag vart mycket förvånad när jag insåg att detta var egentligen antidepressi med sidoeffekt av hjälp mot nervsmärta
Citera
2025-05-23, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LagetBak
Fick du biverkningar eller hjälte det bara inte? Vilken dos tog du? Ja jag vart mycket förvånad när jag insåg att detta var egentligen antidepressi med sidoeffekt av hjälp mot nervsmärta
Det var biverkningar, och de kanske hjälpte mot depressionen (svårare att bedöma, ganska flytande och gradvis isåfall). Hade inte velat köra på det igen i samma sits, men det är inte heller hela världen liksom. Skadar inte att testa. Alla får väl inte sådana biverkningar heller
Citera
2025-05-23, 14:10
Medlem
KlappMungons avatar
Du ska gå upp till den dos som ger bra effekt. Hjälper det t ex bra med 20mg till natten ska du inte öka dosen mer.

Muntorrhet kommer du tyvärr inte ifrån. En tumregel är att om du inte blir muntorr av aktuell dos kommer du heller inte ha nån bra effekt av den.
Citera
2025-05-23, 16:05
Medlem
Tror inte på Saroten. Jag har Gabapentin 300mg morgon och kväll mot nervsmärta från ländrygg - ischias. Dock måste man även träna bålstyrka/rygg för att hålla sig i form. Gå till en läkare och få Gabapentin och tid till sjukgymnast för passande träningsschema.
Citera
2025-05-23, 20:38
Medlem
tar 20mg för ibs-d men har samma nervsmärta kvar i längdryggen som innan jag började så tror tyvärr att det inte kmr hjälpa med så låg dos.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in