Citat:
Ursprungligen postat av
Noseone
Har du några källor till ditt påstående om att 100 barn om dagen dör?
FN har ju bevisats sprida fake news så har du hoppat på det tåget oxå?
Till skillnad från dig behöver jag inte värdera mina källor på det sättet – mina källor är mina ögon.
Och jag vet att det där kan låta flummigt för den som redan fastnat i narrativet. Men att vara klarsynt är en del av min vardag. Det handlar inte om att tro på FN, inte heller om att svälja “alternativa sanningar”. Det handlar om att se med egna ögon – och våga lita på vad man faktiskt ser.
Det du kallar “fake news” kallar jag verklighet, och den utspelar sig mitt framför ögonen på oss – i realtid.
Vi lever inte i en epidemi av förvirring. Det här är en
pandemi av hjärntvätt, och den respekterar inga landsgränser. Amerikaner, svenskar, israeler, ryssar, ukrainare – alla deltar, medvetet eller ej.
Det är det som är lite obehagligt. Folk
reagerar inte ens på det uppenbara längre.
Det spelar ingen roll om det handlar om folkmordet i Gaza eller något helt annat – människor 2025 har reducerats till kommentarsfält, där moral ersatts av kalkylblad och empati vägs i realtidsopinionsmätningar. Kontext utelämnas. Avsändaren avgör sanningshalten. Och kvar står vi – tysta, bekväma och blinda.
Det här är heller inte första gången i historien som hela befolkningar svepts med i
kollektiva vanföreställningar. Tredje rikets framväxt är ett av de tydligaste exemplen – en hel nation som förlorade sitt moraliska kompass, inte genom tvång, utan genom en gradvis normalisering av det orimliga.
Masspsykos är inte en konspirationsteori – det är en återkommande historisk realitet.