• 1
  • 2
2025-05-22, 20:52
Medlem
Porryhatters avatar
Fredag 23:e maj:
13:30-14:30 Fri Trning 1
17:00-18:00 Fri Trning 2

Lrdag 24:e maj:
12:30-13:30 Fri Trning 3
16:00-17:00 Kvalificering

Sndag 25:e maj:
15:00 Grand Prix

Circuit de Monaco
3,337 km, 78 varv (260,286 km totalt)

Vderprognoser:
https://www.meteoblue.com/en/weather..._2993458?day=4
https://weather.com/weather/tenday/l...abc14b64664007

NYA REGLER FR MONACO 2025

Frn FIA 2025 Formula 1 Sporting Regulations - Issue 5 - 2025-04-30 hittar vi fljande under 30.5m)

30.5 Use of Tyres:
m)
For all races except the race in Monaco, unless they have used intermediate or wetweather tyres during the race, each driver must use at least two (2) different specifications of dry-weather tyres during the race, at least one (1) of which must be a mandatory dry-weather race tyre specification as defined in Article 30.2c)ii).
For the race in Monaco, each driver must use at least three (3) sets of tyres of any specification described in Article 30.1a)i) during the race and, unless they have used intermediate or wet-weather tyres during the race, each driver must use at least two (2) different specifications of dry-weather tyres during the race, at least one (1) of which must be a mandatory dry-weather race tyre specification as defined in Article 30.2c)ii).

Unless the race is suspended and cannot be re-started, failure to comply with these requirements will result in the disqualification of the relevant driver from the race results.

For all races except the race in Monaco, if the race is suspended and cannot be re-started,
thirty (30) seconds will be added to the elapsed time of any driver who did not, when
required to do so, use at least two (2) specifications of dry-weather tyre during the race.

For the race in Monaco, if the race is suspended and cannot be re-started, thirty (30) seconds will be added to the elapsed time of any driver who did not, when required to do so, use at least two (2) specifications of dry-weather tyre during the race, or who did not use at least three (3) sets of tyres of any specification during the race. Furthermore, an additional thirty (30) seconds will be added to the elapsed time of any driver who used only one (1) set of tyres of any specification during the race.

https://www.fia.com/system/files/doc...2025-04-30.pdf

Kort: Vi har kommer att ha tv (2), istllet fr ett (1) tvingat depstopp. Under torra frhllanden gller fortfarande regeln att minst tv (2) olika gummiblandningar p dck ska anvndas.

Hr frsker man fixa problemet med Monaco genom att ge mer makt t strategierna. Det har ju chans att liva upp racet, om vi jmfr hur lite action det var frra ret.

Fr lagen i topp r det nog vrst fr Red Bull d Verstappen r ensam utan ngon lagkamrat att blockera rivaler. Det r ocks en dlig bil fr lngsamma kurvor vilket gr kvalet lite svrt.
Lagen i mitten tror jag det kan bli det roligaste att kolla p. Hr har vi chansen fr en riktig roulette beroende p dlig/bra timing eller en skerhetsbil som verraskar.

Oavsett s r kvalet alltid ngot att se fram emot. McLaren, Ferrari, Red Bull, Mercedes. Alla har ju en faktiskt chans att ta pole hr ven om jag tror Piastri har vertaget.
Citera
2025-05-23, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Porryhatter
Kort: Vi har kommer att ha tv (2), istllet fr ett (1) tvingat depstopp. Under torra frhllanden gller fortfarande regeln att minst tv (2) olika gummiblandningar p dck ska anvndas.

Hr frsker man fixa problemet med Monaco genom att ge mer makt t strategierna. Det har ju chans att liva upp racet, om vi jmfr hur lite action det var frra ret.

Kruxet nu r ju att jag funderade p detta med tv depstopp nr jag var ute och gick. Tnk om ngon som startar lngst bak (eller frn bakre led) kr ett stopp frsta varvet, och sedan ett till andra varvet. Har fraren d fri luft framfr tar det inte s lng tid att komma ikapp tget. De andra har d 1-2 stopp att gra beroende p nr man kommer ikapp medans man gjort bda sina stopp och kan ta banposition sen. Kanske lt bttre i huvudet men nd?

Har inte lst allt s kanske missar ngon regel dock.
Citera
2025-05-23, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QueSeraSera
Kruxet nu r ju att jag funderade p detta med tv depstopp nr jag var ute och gick. Tnk om ngon som startar lngst bak (eller frn bakre led) kr ett stopp frsta varvet, och sedan ett till andra varvet. Har fraren d fri luft framfr tar det inte s lng tid att komma ikapp tget. De andra har d 1-2 stopp att gra beroende p nr man kommer ikapp medans man gjort bda sina stopp och kan ta banposition sen. Kanske lt bttre i huvudet men nd?

Din taktik borde ju fungera. Vi kanske f se den.
Citera
2025-05-23, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QueSeraSera

Inte bara fri luft.
Monaco ger ofta skerhetsbil s d r det ocks en mjlighet att komma ikapp efter de tv tidiga depstoppen.
Citera
2025-05-24, 16:09
Medlem
perry2s avatar
Kvalet e igng

Ver no time
Citera
2025-05-24, 17:29
Medlem
trickydicks avatar
Haha blatten Hadjar fr starta bredvid busen Verstappen. Han kommer bli slaktad i kurva tv🤣 🏎️🏁
Citera
2025-05-24, 17:42
Medlem
perry2s avatar
Norris fint

2 McClaren
2 Ferrari

Sen den oreangea Ver

Tsunoda.. en fortsatt besvikelse skall han f fortstta bara fr att Hondas motor sitter i Red Bull?
Citera
2025-05-24, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Norris fint

2 McClaren
2 Ferrari

Sen den oreangea Ver

Tsunoda.. en fortsatt besvikelse skall han f fortstta bara fr att Hondas motor sitter i Red Bull?

Nepp Fel negern fr helt riktigt 3 platser nerflyttning s Verstappen startar 4
Citera
2025-05-24, 20:16
Bannlyst
Jag hller verkligen p Verstappen. Bilen r inte i niv med hans talang. Men han hller ihop det. Han r antagligen den bsta fraren ngonsin och kmpar med en gammal kass bil som red bull. Hoppas dom skrper till sig i r.

Jag hrde att det skulle bli ngra regelndringar i Juni som kommer motverka McLarens deras bil.

Nr man har sna unikum som Verstappen, d ska inte bilen strula.
Citera
2025-05-24, 20:27
Medlem
Porryhatters avatar
Qualifying Highlights | 2025 Monaco Grand Prix
https://www.youtube.com/watch?v=HEqMg7IAzM0

Hamilton fr 3 positioners bestraffning.
Stroll fr 3 positioners bestraffning. Han hade 1 frn FP1, vilket gr att han totalt flytta ner 4 platser.
Bearman har 10 positioners bestraffning frn FP2.
Antonelli krde in i vggen, s dr kan vi frvnta oss att bildelar byts ut.

Provisional starting grid
https://www.fia.com/system/files/dec...rting_grid.pdf

Ett bra Q3, vi fick till och med hra en GLAD Alonso p radion. Tsunoda fick ett nnu smre resultat n frvntat. Mercedes hade otur med att bda bilarna inte fick chans testa att pusha till grnsen.
Citera
2025-05-25, 12:41
Medlem
Porryhatters avatar
Tillgngliga dck

Dckstrategier: Frsta gngen som det inte finns ngon data fr detta.

Tidsfrlust vid depstopp under grn flagg r 19,4 sekunder.
Tidsfrlust vid depstopp under skerhetsbil r 14,4 sekunder.
Citera
2025-05-25, 14:51
Medlem
Jvla vilka biccar reportern har
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem