2025-05-23, 12:29
Medlem
Blaskas avatar
Haha om dom går på bidrag är dom lata. Jobbar dom eller utbildar sig är det fel det också. Släpp hatet för fan.
Citera
2025-05-23, 12:39
Medlem
Just apotekare verkar vara ett yrke som drar till sig svenskfödda personer med invandrarbakgrund, har jag märkt. Tydligen har 3 av 4 studenter på apotekarprogrammet utländsk bakgrund:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/a...nd-pa-hogskola

Förklaringen kan inte vara något annat än kulturell, det ses helt enkelt som ett fint yrke att vara apotekare i deras ursprungsländer och denna värdering smittar av sig på deras yrkesval.
Citera
2025-05-23, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blaska
Haha om dom går på bidrag är dom lata. Jobbar dom eller utbildar sig är det fel det också. Släpp hatet för fan.
Ja det där cirkelresonemanget är extremt tröttsamt. Personer som kämpar på får skit vad de än gör.
Citera
2025-05-23, 13:43
Medlem
Sen verkar dom tror att dom har en 7 årig läkarutbildning med!
Kassa biträde är va dom är.
Citera
2025-05-23, 13:51
Medlem
samma med läkare sen ger dom inte svenskar hjälp.
Citera
2025-05-23, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vansteraktivist
Har ni också upptäckt fenomenet att samtliga anställda på apotek och tandläkare numera är invandrare?

Varför är det så? Vill inte etniska svenskar jobba inom dessa yrken länge?

Kommer vårdmottagningar ta samma riktning snart?

Skönhetssalonger vanligt oxå. Har tex besökt Gildaskolans mottagningar under åren. Inte sett en gammalsvensk på många år där, på nån av mottagningarna
Citera
2025-05-23, 14:45
Medlem
Jag som varit sjuk i 4 år nu efter alkoholproblem fick en massa hål i tänderna så kan jag säga att etnicitet på tandläkare tex inte spelar roll för mig.

Hade en ganska dålig och oförsiktig svensk man som tandläkare först, sen fick jag en yngre man från Mellanöstern och han var både trevlig och väldigt bra med händerna.

Däremot tror jag nog att invandrare fuskar sig till utbildningar i högre grad än svenskar men frågan är hur vanligt det är?
Menar, ska du ha dåliga kunskaper som läkare kommer det mörkas ganska fort
Citera
2025-05-23, 14:57
Medlem
ethernals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansteraktivist
Har ni också upptäckt fenomenet att samtliga anställda på apotek och tandläkare numera är invandrare?

Varför är det så? Vill inte etniska svenskar jobba inom dessa yrken länge?

har noterat att majoriteten av farmacefter är iranier. det det är ett statusyrke i deras kultur så kanske inte så konstigt att det är så många
Citera
2025-05-23, 15:16
Medlem
1, Det finns knappt några utbildningar överhuvudtaget till farmaceut.
2, Många apoteks anställda jobbar inte som farmaceut utan som apoteks assistent. Det verkar inte finnas många utbildningar där heller. Jag hittar bara en i Linköping och en i Sundsvall snabbt.
Citera
2025-05-23, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
I ett nötskal är det så, det har under mycket lång tid funnits få sökande till utbildningen som apotekare. Förmodligen för att det är en lång utbildning med relativt låg ingångslön. Plus detta lite mer oförklarliga som gör att vissa utbildningar blir mer populära än andra. Annars verkar det ju vara ett ganska soft 9-5-jobb som efter några års yrkeserfarenhet ger en ganska bra lön.

Tandläkare är väl enklare att förstå. Lönen är god, men hur roligt är det att gräva i munnen på folk 40 timmar per vecka?

Nu får jag nog lov att protestera lite. 40h är väl arbetstiden men en besökstid för en patient på 1h tar väl knappast mer än 10-30 min.
Citera
2025-05-23, 17:34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Blaska
Håller med. Sverigedemokraterna och deras fantastiska logik Som invandrare går det inte att göra rätt.
Citera
2025-05-23, 18:56
Medlem
Tycker det oftast är 50/50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här