2025-05-22, 18:49
Avstängd
FUCKJEWSAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Fast det brukar väl ofta vara perser och inte araber som blir apotekare? Det är åtminstone min fördom. Och det är ju absolut inte samma etniska ”ras”.

Jag gillar perser. Kvinnor från Iran är ofta vackra och högutbildade. Många jobbar som tandläkare/läkare.

Finns säkert även persiska apotekare men jag har nog inte träffat nån än.

Jag har tyvärr varit i kontakt med apotekare från Afghanistan, Tyrkiet och Syrien.
Citera
2025-05-22, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vansteraktivist
Har ni också upptäckt fenomenet att samtliga anställda på apotek och tandläkare numera är invandrare?

Varför är det så? Vill inte etniska svenskar jobba inom dessa yrken länge?

Kommer vårdmottagningar ta samma riktning snart?

Nej, inte samtliga men så har det varit i många år! Vårdcentraler består ofta av utländska läkare och svenska sjuksköterskor!
Citera
2025-05-22, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noribabak
För vi invandr bättre på plugga.
Svensk bara vill bli bugg eller elektrik max gymnasi examen men vi invandrar vi pluggar högskol ägd

Du har inte pluggat, obegriplig svenska.
Citera
2025-05-22, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Om de inte jobbar är det fel. Om de jobbar är det fel. Varför inte vara ärliga och erkänna rakt ut att alla med bruna ögon bör kastas ut, för det är det ni menar.

Det har jag inte anfört, fråga om överrepresentationen i vissa yrken.
Citera
2025-05-22, 19:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vansteraktivist
Du har inte pluggat, obegriplig svenska.

Du förstår mig.

Jag behöver bara kun svara dina frågor om recept och kunna myket om läkamedel.

Svensk avsjuka helt klar
Citera
2025-05-22, 19:00
Moderator
VitKallas avatar
För att svenskar inte utbildar sig.
Farmaceut är ett bristyrke med mycket dålig status. Så då väljer svenskarna att ge bort det till Zarah och Ahmed från MÖ som inte kan prata ordentligt.

Svenskarna har valt det så.
Citera
2025-05-22, 19:04
Medlem
triptykens avatar
Det är blandat på mitt apotek... personligen hajjar jag inte problemet. Om tjejen som langar över medicinen jag ska ha heter Sarah eller Khadija - vad gör det för skillnad? Samma med tandläkare, om Samir är den med halva handen ner i garten på mig eller om det är Sune - det känns irrelevant.
Samma med läkare, mekaniker eller skattekontoret, kan inte riktigt se vad skillnaden är?

Folk, Svenskar med olika bakgrunder, utbildar sig som man alltid gör.
Citera
2025-05-22, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Det är blandat på mitt apotek... personligen hajjar jag inte problemet. Om tjejen som langar över medicinen jag ska ha heter Sarah eller Khadija - vad gör det för skillnad? Samma med tandläkare, om Samir är den med halva handen ner i garten på mig eller om det är Sune - det känns irrelevant.
Samma med läkare, mekaniker eller skattekontoret, kan inte riktigt se vad skillnaden är?

Folk, Svenskar med olika bakgrunder, utbildar sig som man alltid gör.

Problemet är att de inte kan svenska på den nivån som är adekvat.
Citera
2025-05-22, 19:10
Medlem
Den privata tandläkarklinik jag regelbundet går till så är det sex st anställda och samtliga är ursvenskar och kompetensen är på absolut topp.
Citera
2025-05-22, 19:28
Medlem
Granddaddy.Purples avatar
Går till en svensk tandläkare, där alla andra tandläkare är svenskar med. Liten privat mottagning.
Apoteket i stan är bara svenskar med, eller nordiska.

Men alla är gamla som gatan, så det är väll pension snart för dom.
Skulle tippa på att utbildningarna inte är så attraktiva i Sverige och det finns fler utomlands och därför är det väll större andel som är utanför Europa som jobbar med de?
Bara en teori.
Citera
2025-05-22, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noribabak
Du förstår mig ellerhur? Jag utbildad apotek säker mer än dig

Nej, din svenska är urusel, inte ens på nybörjarnivå. Mina vänner från mellanöstern har 4-åriga söner som talar bättre svenska än vad du gör.

Jag har mycket högre utbildning än vad du har.

Du pratar för mycket arabiska hemma och med dina vänner. Sluta med det, prata svenska istället. Läs svenska böcker och se svenska filmer. Det är enda sättet att komma in i språket.
Citera
2025-05-22, 19:37
Medlem
Kör inte alla över en kam.
Min tandläkare är en iranska från Teheran vars föräldrar flydde Iran 1979!!
Rör inte min vän!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in