• 2
  • 3
2025-05-23, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonteboj
Och mitt i allt det hr str cheferna de strsta kontrollfreaksen av dem alla. Det r som att de har gjort det till sin livsuppgift att vervaka, styra och misstnka allt och alla. De skickar ut rapporter, krver statusuppdateringar p allt, och hller mten om saker som hade kunnat lsas p fem minuter. Allt fr att visa att de "har koll" och "leder verksamheten". I sjlva verket r de bara rdda fr att ngon annan ska ta deras plats, s de frsker kvva all initiativkraft och sjlvstndighet hos sina medarbetare.

Din post var mycket trkig lsning. Hoppas du finner bttre arbetsplatser n de du varit p. Det ser inte ut sdr verallt.

Men eventuellt r det vl denna del i din dystra bild som jag hller med tminstone i ngon grad.
Har alltfr ofta sett bra initiativ till kad effektivitet aktivt motarbetas. Det ska gras komplexa system som uppgifter och rapporter ska cirkuleras runt i, ngon ny helt ondig roll ska infras, personalen ska skickas p flashiga kurser - istllet fr att man konkret lser problemen direkt.
Citera
2025-05-23, 10:22
Medlem
HemligaBrevs avatar
Citat:
Allts, jag mste bara f ur mig det hr. Det knns som att ingen vgar sga sanningen om hur det faktiskt r att jobba i den civila vrlden. Det r som att alla gr runt och ltsas att de r s jkla professionella och trevliga, men i sjlva verket r det rena rama psykopatfabriken. P riktigt, man jobbar bokstavligen ihop med psykopater och det r ingen verdrift.

Det verkar bara mer och mer som att arbetslivet r ett enda stort gladiatorspel dr folk hugger kniven i ryggen p varandra fr att klttra p en phittad karrirstege. Det r som att empati och samvete r helt utrotat. Det spelar ingen roll om du varit lojal, hjlpsam eller gjort ett bra jobb str du i vgen fr ngons karrir s r du krd. D r det fritt fram fr alla fula knep i boken.

Jag har sett folk hitta p de sjukaste grejerna bara fr att bli av med ngon som str i vgen fr deras "framgng". Det rcker inte lngre med att snacka skit eller frysa ut ngon, nej, nu r det anklagelser om sexuella trakasserier, mobbning eller andra phittade brott som gller. Allt fr att svrta ner ngon annans rykte och bana vg fr sig sjlv. Och arbetsgivarna? De gr p det, fr ingen vgar riskera sitt eget skinn genom att ifrgastta anklagelserna. Det r som en modern hxjakt dr det gller att antingen anklaga frst eller bli offret sjlv.

Och mitt i allt det hr str cheferna de strsta kontrollfreaksen av dem alla. Det r som att de har gjort det till sin livsuppgift att vervaka, styra och misstnka allt och alla. De skickar ut rapporter, krver statusuppdateringar p allt, och hller mten om saker som hade kunnat lsas p fem minuter. Allt fr att visa att de "har koll" och "leder verksamheten". I sjlva verket r de bara rdda fr att ngon annan ska ta deras plats, s de frsker kvva all initiativkraft och sjlvstndighet hos sina medarbetare.

Det r helt sjukt hur arbetslivet har blivit. Alla springer runt och spelar teater, fejkar lojalitet och samarbetsvilja, men under ytan r det bara ren och skr verlevnadsinstinkt som gller. Det r som att man mste vara halvt psykopat sjlv fr att verleva, annars blir man uppten.

S, r det bara jag som ser det hr? Eller har folk blivit s avtrubbade att de tror att det r normalt att jobba p en plats dr folk gr allt fr att frstra fr varandra? Serist, hur str ni ut? r det ngon av er som har lyckats hitta ett jobb dr man inte mste sova med ena gat ppet och ryggen mot vggen?

Det r en sdan jvla sjuk vrld verkligen och jag tappar lusten att fortstta jobba. Men det finns ju inga alternativ heller och vare sig man vill det eller ej s mste man delta i denna sinnessjuka skiten. Jag tror inte jag har trffat eller haft en enda chef som faktiskt varit en vettig mnniska.

Vad avses med "civila arbetslivet"? i motsats till vilket arbetsliv d..? Det militra? Eller menar TS kort och gott "arbetslivet"?
Citera
2025-05-23, 10:35
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
allts ni vet inte vad en psykopat r.

Det som utmrker en psykopat r de stndiga konflikterna och risktagandet. Runar r med all sannolikhet sveriges mest knda riktiga psykopat.
Tror snarare inte att du vet vad en psykopat r. Runar r ingen psykopat, han r en skdis.

Psykopater i arbetslivet i Sverige r snarare en norm n undantag.
Citera
2025-05-23, 11:01
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uncorruptable
Tror snarare inte att du vet vad en psykopat r. Runar r ingen psykopat, han r en skdis.

Psykopater i arbetslivet i Sverige r snarare en norm n undantag.
Jag skrev just vad som utmrker en psykopat konflikterna och riskerna. S det r rimligt att att anta att jag faktiskt vet vad en psykopat r.

Men alla som lillkillen inte tycker om r skert psykopater.
Citera
2025-05-23, 11:02
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Jag skrev just vad som utmrker en psykopat konflikterna och riskerna. S det r rimligt att att anta att jag faktiskt vet vad en psykopat r.

Men alla som lillkillen inte tycker om r skert psykopater.
Lt mig gissa, du har inte varit ute i arbetslivet much
Citera
2025-05-23, 14:18
Medlem
jontebojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaBrev
Vad avses med "civila arbetslivet"? i motsats till vilket arbetsliv d..? Det militra? Eller menar TS kort och gott "arbetslivet"?
Ja ass vanliga jobb, icke militr, icke idrotts atlet, etc
Citera
2025-05-24, 19:00
Medlem
grekkoz1s avatar
Citat:
Ja ass vanliga jobb, icke militr, icke idrotts atlet, etc

Ett bra jobb, som r ett lyft ifrn "packet" r att vara exempelvis materialarbetare inom lite medelhgre idrottsniver, eller strre kommuner som lgger ner en stor procentdel av bidragen till idrottsfreningarna, eller materialare till ett hockeylag i allsvenskan, dr blir man dock headhuntad till anstllning sllan antagen bara sdr.
Men jisses nisses vilket lyft det r, och frmner, och goda kollegor, och gott ntverk, och gott inre liv, och gott om tid att gra annat.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in