Citat:
Ursprungligen postat av
BizarreReverend
Jag har skrivit detta innan,för nåt år sen när Hallam hade en winning strek i EHT. Slog Jalonen och samtliga med ett frejdigt och modernt spelande Tre Kronor. Inte helt olikt det spel han hade med Växjö som var Nordamerikanskt lik. Man rusade ut egen zon och mot mål.
Sen kom första VM, Nhl förstärkningarna. Spelet återvände till långa skeden där Svenskarna hämtar fart mot lag som redan ställt upp sitt 5vs5. Att hamna i sarghörnen,att spela upp mot backen och försöka skicka iväg pucken mot mål. Försöka få in en stuga eller retur.
Det gamla spelet,som jag sett stundtals i detta VM är något som Hallam inte vågat ändra. Man faller in i samma stil,medans andra länder rör sig mot ett spel mer likt dom små rinkarna.
Om man nu säger att Jalonen skulle vara ledig,så är jag inte övertygad om att han skulle coacha det annorlunda än att ställa upp Trap systemet som han gjorde till sin egen men alla inom några år antingen använder själva eller läste ut.
Nytt blod till bägge Sverige och Finland inom coachningen vore bra.
Själv vill jag se antingen Olli Jokinen eller Raimo Helminen som drillar spelarna hårt på just skridskoåkning,det taktiska spelet och hård disciplin.
Det viktiga är väl att man inte låter Nordamerika dra ifrån.
Det är viktigt för både Sverige, Finland, Tjeckisk hockey etc att vi är konkurrenskraftiga.
Vore även bra om Tyskland med sin stora befolkning satsade ännu mer på hockeyn.
Kanada har just nu dåliga målvakter och USA har haft det hopplöst svårt att få ihop lagspelet. Men spelare för spelare är de bättre och där måste man vara med på att modernisera för att ha möjligheter.
Nästan tacksamt att USA är ett gäng individualister. För kollar man i nhl så har de ruggigt bra spelare som kunnat bli livsfarliga om de hade en vettig lagspel i landslaget.
Damhockeyn är visserligen en annan sport men det sista man vill är att hamna där. Att USA & Kanada slåss om alla gulden och det bästa ett europeiskt lag kan hoppas på är ett brons.