• 8
  • 9
Igår, 23:24
Medlem
Har under dagen tittat lite mer på vad Ryssland kan tänkas ha tillgängligt utan att hitta något. Copernicus har bilder daterade 23/5 men kan inte notera några intressanta rörelser.

Tittar man däremot på satellitbilder på systerfartyget och hur de arbetat från sjösättningen så blir jag bara mer och mer övertygad om att det är ett så gott som tomt skrov de sjösätter. Verkar inte ens finnas någon motor i den båten ännu, inte på någon av propagandabilderna syns någon antydan till att hon skulle gå för egen maskin, tvärt om verkar det som att de bogserar ut fartyget för att skjuta robotar.

Är skrovet tomt kanske man klarar sig med de kranar som finns i hamnen, de har en i hamnbassängen på pråm också som för tillfället ser ut att avlasta lite.

En lösning kan ju vara att bara hjälpligt snygga till skrovet, stryka ett lager färg och sen bogsera runt henne på propagandaturer a la ryska militärparader.
Senast redigerad av WP52 Igår kl. 23:26.
Citera
Idag, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WP52
Har under dagen tittat lite mer på vad Ryssland kan tänkas ha tillgängligt utan att hitta något. Copernicus har bilder daterade 23/5 men kan inte notera några intressanta rörelser.

Tittar man däremot på satellitbilder på systerfartyget och hur de arbetat från sjösättningen så blir jag bara mer och mer övertygad om att det är ett så gott som tomt skrov de sjösätter. Verkar inte ens finnas någon motor i den båten ännu, inte på någon av propagandabilderna syns någon antydan till att hon skulle gå för egen maskin, tvärt om verkar det som att de bogserar ut fartyget för att skjuta robotar.

Är skrovet tomt kanske man klarar sig med de kranar som finns i hamnen, de har en i hamnbassängen på pråm också som för tillfället ser ut att avlasta lite.

En lösning kan ju vara att bara hjälpligt snygga till skrovet, stryka ett lager färg och sen bogsera runt henne på propagandaturer a la ryska militärparader.
är det brukligt att man bygger ett skepp, sjösätter det och sen installerar motorn?
Ser inte fördelen med det.
"Engine installation in a ship typically occurs either during the initial construction of the vessel or during a later refit or repair. New engines are often integrated early in the shipbuilding process, with the rest of the ship built around them. Ship engine replacements often involve cutting into the hull and can take anywhere from several weeks to a few months"

Jag hittar inga bilder eller videos på sjösättningen av systerfartyget. finns video där kim är med på invigningen av systerfartyget, men inte sjösättningen.
Citera
Idag, 01:19
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
är det brukligt att man bygger ett skepp, sjösätter det och sen installerar motorn?
"Engine installation in a ship typically occurs either during the initial construction of the vessel or during a later refit or repair. New engines are often integrated early in the shipbuilding process, with the rest of the ship built around them. Ship engine replacements often involve cutting into the hull and can take anywhere from several weeks to a few months"

Jag hittar inga bilder eller videos på sjösättningen av systerfartyget. finns video där kim är med på invigningen av systerfartyget, men inte sjösättningen.

Nej, det är verkligen inte brukligt, försiktigt uttryckt. Men det förutsätter att man har en motor och klarar att installera den. Har man inte det men har ett sjösättningsdatum bestämt av den Store Ledaren så får man gilla läget.
Citera
Idag, 01:35
Medlem
Citat:

Nej, det är inte brukligt men beroende på hur man tänkt göra fullt möjligt. Till saken hör att Nordkorea inte har någon möjlighet att bygga egna utan måste få dem av Ryssland(?) eller Kina.

Kanske missar något men för mig ser det ut som ett tomt svart hål där det ska vara skorstenar. Kanske bara inte kommit så långt i bygget ännu...:

https://imgur.com/a/ki48fcP

Jämför typ Arleigh Burke-klass eller valfritt annat fartyg utan smyg-förmåga. Har man löst det på något annat sätt, typ visby-klass, så undrar jag vad det där stora hålet är tänkt att vara?

Citat:

Det andra fartyget sjösattes på normalt vis, med aktern först. Anledningen till att man använt ett underdimensionerat varv på östkusten spekuleras det i, en del kopplar det till att Nordkorea i regel inte förflyttar fartyg från väst- till östkust utan helt enkelt tvingas göra så här.
Citera
Idag, 01:49
Medlem
Neksnors avatar
Citat:

Jag vet inget om båtens eventuella maskineri, men som jämförelse kan man titta på andra militära båtar. Britternas nya hangarfartyg har turbiner och dieslar som genererar el, som snurrar propellrarna. En fördel verkar vara att man inte måste koppla själva motorn till propelleraxlarna.
Turbinerna är nära släkt med flygmotorn i Boeing 777, den bör vara ganska lätt att montera i efterhand. Dieselmotorerna (4 st) är av Wärtsilämodeller jag inte hittar, men det verkar handla om motorer som är minst 7 meter långa, 2 meter bred, 3 meter höga och 50 ton tunga. Att i efterhand få ner en sådan till en propelleraxel verkar jobbigt.
Citera
Idag, 09:06
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WP52

Därtill så var det aktuella fartyget inte ens påbörjat förra våren, så misstänker jag att det mest är ett plåtskal.
Citera
Idag, 09:10
Medlem
JymdKjams avatar
3 gripna nu.

https://www.expressen.se/nyheter/exp...c-fec97fe594ad

Citat:
Utredningen har ringat in chefsingenjören vid skeppsvarvet, den ansvariga för konstruktionen av skrovet och den biträdande administrativa chefen.

De misstänkta kan antas ligga pyrt till med tanke på diktatorns uttalande om haveriet som han menade hade "hade fört värdigheten och självrespekten i vår stat till en kollaps".

https://news.sky.com/story/north-kor...lapse-13374197

Citat:
Satellite images show the ship on its side, covered in huge wraps of blue tarpaulin.

The mishap also likely occurred in front of a large crowd at the northeastern port of Chongjin, increasing the public humiliation for Mr Kim.

He has ordered the ship be restored before a ruling party meeting in June.

Att vara orsak till ”kollaps av den nationella självrespekten” känns som ett dåligt career move i Nordkorea.
Citera
Idag, 09:12
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Därtill så var det aktuella fartyget inte ens påbörjat förra våren, så misstänker jag att det mest är ett plåtskal.

Ett fuktigt plåtskal i en stor blå IKEA-kasse….
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in