• 7
  • 8
2025-05-23, 00:55
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Vet du vad.

Ta och läs igenom ett fritt valt antar artiklar i ämnet.
Om du efter det vill fortsätta intala dig en föreställning, så är det ett fritt land.

Din sista mening, om hur man bevisar saker, är så tillsnurrat att det får du nog fundera ett varv till på.
Jag bad om källa på att de arbetslösa från Nortvolt är outbildade, och fick tre artiklar som inte bevisade ett dugg. Du påstår att själva beviset på att de är outbildade är att det inte finns några bevis. Alltså menar du att definitionen av bevisning är frånvaron av bevis. Ok, du har lite rätt - med den utgångspunkten blir det fel att kalla dig förståndshandikappad, eftersom det nog finns lite bevis för att du är det.

Du kan tolka frånvaron av bevis som du vill, men då finns det heller inga belägg för att din tolkning faktiskt är korrekt. För detta krävs offentlig statistik som verifierar eller falsifierar din tolkning. Men det har du inte, så din tolkning är värd exakt ingenting.
Citera
2025-05-23, 00:56
Medlem
Alonens avatar
Jag tror inte på siffran 1 av 1400…

När det gäller sozzarna och No-Volt tror jag mera på 0 av 1400…

”…den våg av investeringar som nu sköljer över Sverige..-”
Citera
2025-05-23, 01:49
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
Utlänningarna var inga ingenjörer. De jobbade främst med framställning. Simpel billig arbetskraft från Indiska halvön. De kan nog alla hitta jobb som foodorabud i Stockholm.

Om man läser exempelvis den här:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...nasiet--hakykc

Och de som länkas till efter den, så inser man ganska snabbt att det här var en massivt uppblåst önsketanke, med kontraktsskrivningar långt över vad man rimligen hade möjlighet att planera för.

Inte första gången den här gröna haussen skett, och tyvärr inte sista heller.
Citera
2025-05-23, 02:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Nu har DI skrivit om det. Men ni Sozzar förnekar. Här har ni SvD

https://www.svd.se/a/Xj1n0g/trots-no...-med-nytt-jobb

Jag är nog knappast någon sosse men rätt ska vara rätt. DI skriver om Beredskapslyftet och det stämmer säkert. Jag skriver om antalet medlemmar Sveriges Ingenjörer NV. Det har säkerligen inte varit några större problem för de flesta av dem att gå vidare till andra jobb var dessa nu än finns.

F.ö fanns det 650 medlemmar i Sveriges Ingenjörer på NV och inget annat.

Läs artikeln!

https://www.norran.se/ekonomi/artike...-jobb/l72ok7wj
Senast redigerad av Konrad 2025-05-23 kl. 02:40.
Citera
2025-05-23, 03:19
Medlem
Hoppas sossarna har riktigt dåligt samvete för sitt fiasko med "grön teknologi". En ideologiskt betingad bubbla framtvingad av framförallt miljöpartiet. Alla som sett världsutvecklingen visste vart det var på väg.
Citera
2025-05-23, 04:27
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Hoppas sossarna har riktigt dåligt samvete för sitt fiasko med "grön teknologi". En ideologiskt betingad bubbla framtvingad av framförallt miljöpartiet. Alla som sett världsutvecklingen visste vart det var på väg.

Mnjaaa,det tror jag inte dom har. 😄

Det finns ett ideologiskt tänk att västvärlden (helst vi) skall leda den här omställningen, dvs vi skall ligga långt fram, med spjutspetsteknologi, och alla skall se ljuset.

När utvecklingsarbetet är klart, så kommer i många fall Kineserna och kopierar dom delarna som passar dom, dvs framställer samma produkter fast på ett icke-miljövänligt sätt.
Billigare, snabbare.

Då får man såhär bisarra situationer att man skall starta batteriproduktion för att göra sig oberoende av just Kineserna, och sedan köper man batterier AV KINESERNA när man inte klarar av det.

Kjell A Nordström hade föreläsningar om det här för redan ~30 år sedan, men Svenskarna är just i grunden självgoda och vet bäst.

Resultatet?
Fastän det har gått åt helvete här och nu, mitt framför näsan, så sitter det alltså folk och kräver både elchocker, statliga stöd, vitaminer, och fortsatta satsningar på en häst som är död.

Så död att hela affären luktar illa.
Senast redigerad av scoremax 2025-05-23 kl. 04:31.
Citera
2025-05-23, 08:36
Medlem
Hyfundans avatar
1+ 18 personer om jag får be:
Citat:
Skellefteå kommun vill behålla arbetskraften och de nya invånarna efter batterifabrikens storvarsel och konkurs. Nu har kommunen anställt en grupp personer med koppling till Northvolt.
...
Gruppen, bestående av 18 personer, anställs som trainees. De ska arbeta i nio månader för kommunen och samtidigt lära sig svenska.

– Kommunen vill att de stannar som arbetskraft, säger utvecklingsstrateg Anna-Klara Granstrand.
...
Traineejobben finansieras enligt kommunen genom att omfördela extra statsbidrag som Skellefteå fått för sin starka befolkningstillväxt.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...fran-northvolt
Citera
2025-05-23, 12:56
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyfundan
1+ 18 personer om jag får be:

Kan man räkna dessa verkligen?
Citera
2025-05-23, 17:24
Medlem
Hyfundans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Kan man räkna dessa verkligen?
Allt räknas

Men njäe. Ville mest påvisa hur bizarrt agerandet från kommunen är. Liksom från Arbetsförmedlingen, länsstyrelsen och andra politiskt anstrukna verksamheter i den här soppan. De kan bara inte låta något som fungerar som det ska fortsätta fungera, dvs att de som får jobb inom 3 månader blir kvar och de som inte får det åker i väg. Stor del av arbetslösheten i NV:s spår bortsköljd. Perfekt. Men deras bleedning hearts bara måste få vara med och bestämma.

Vad händer sedan när bidrags-pengarna och nio månader är slut? Anställnnig i kommunens äldreomsorg? Nä. Inte för 28 000/mån. Soppan blir bara soppigare av sånt här agerande.

Nu skulle jag kunna säga något flashbackigt och incel-typsikt om tillståndet i svensk förvaltning, men ni får säga det själv i era huvuden
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in