2025-05-22, 19:18
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Dessa människor som enl sossarna är kompetensregn. De har ingen kompetens och de kan inte svenska. Bara lögner. Köpt valboskap för att säkra röster framåt

Det är just språk- och kulturblandningen som var ett av de stora problemen för northvolt och även säkerheten på northvolt.

Vad jag hört så arbetade människor från 58 nationer på northvolt. Bara fundera hur många gånger en arbetsledare kan upprepa säkerhetsinstruktioner på kanske knagglig engelska för somalier, indier, araber, brasilianare och många fler som efter fem gånger bara nickar för att komma vidare utan att ha förstått. Gissar att detta skedde och till slut så ledde det till både skador och dödsfall.

Nästa problem är att få iranier, irakier, japaner, sydkoreaner och andra att tillsammans lösa tekniska problem i produktionen. Även här tror jag det kan dyka upp mer problem pga kulturkrockar och annat än bara de problemen med produktionen.
Citera
2025-05-22, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Uppenbarligen var Northvolt en iscensatt scam där vissa fyllde sina fickor med miljoner. Att grupper drabbas är inte konstigt.

De flyttade till Sverige och chansade men tyvärr var de bara brickor i ett spel.
Vi var också brickor i spelet.

Men vi tillåter att detta sker gång på gång. Vi tycks inte lära oss någonting!
Man kan ju tänka sig att en anledning till att det gick så dåligt med produktionen var att de anställda var värdelösa. Det visar sig hu nu då bara 1 av 1400 fått nytt jobb
Citera
2025-05-22, 19:50
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Det framgår med all önskvärd tydlighet om man läst artiklarna under ett tag, att det handlar om samma ”spetskompetens” som vi importerat i 25 år nu.

Och det är klart, jämfört med våra politiker framstår ju en majoritet av dessa som rena genierna.
Tack!

Då var jag inte så fel ute, trots att jag bara skummat de flesta artiklarna om Northvolts arbetskraft.

Men S` näringspolitiska talesman Fredrik Olovsson menar att du o jag har fel. Han vill ha statligt stöd och säger:

Citat:
Om det finns möjlighet att rädda kvar en viktig framtidsindustri, så är det intressant

Om han lagt fem minuter på själva sakfrågan och titt på efterfrågan hade han snabbt upptäckt att den här industrin redan passerat tillväxtfasen och nu kommer in i en besvärlig fas med överutbud, där Sverige med sitt kostnadsläge inte har en chans (det liggande stapeldiagrammet en bit ned ger en riktig aha-upplevelse): https://www.greencarreports.com/news...-ev-production

Men för Olovsson spelar väl inte sakfrågan någon roll. Hans jobb är att rädda S` rykte.

https://www.di.se/nyheter/s-topp-opp...ill-northvolt/
Citera
2025-05-22, 19:54
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Enligt konkursförvaltaren Mikael Kubu är finansiellt stöd från svenska staten eller EU sannolikt en förutsättning för att någon ska vilja ta över verksamheten.

Känns som ett ordentligt svart hål. Överutbudet på batterier är stort och Sverige har högt kostnadsläge. Risken är stor att den som pytsar in stödpengar snart sugs in i det svarta hålet.

https://www.di.se/nyheter/konkursfor...statligt-stod/
Citera
2025-05-22, 20:10
Medlem
Alonens avatar
Mig veterligen..-

…lyckades inte No-Volt producera ett enda batteri, trotts ”den våg av investeringar som nu sköljer över Sverige”

Heller inte ett enda jobb.

Ställ sozze-svinet Makt-Alena Anderzzon till svars!!
Citera
2025-05-22, 20:22
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Är det inte bra att ha en prototyp klar innan man bygger stora fabriker och anställer tusentals människor? Låter lite som man lekt affär…
Citera
2025-05-22, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Är det inte bra att ha en prototyp klar innan man bygger stora fabriker och anställer tusentals människor? Låter lite som man lekt affär…
Du vet Sozzar och ekonomi. Någon annan betalar. Snart blir den dumme svensken medveten om detta
Citera
2025-05-22, 21:52
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
Tar inte många år innan de får rösta till riksdag och det vet du.
Det tar minst 5 år och det är knappast givet att högutbildade immigranter röstar S, och det vet du.
Citera
2025-05-22, 22:17
Medlem
Wyrdkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Det tar minst 5 år och det är knappast givet att högutbildade immigranter röstar S, och det vet du.

Dom är inte högutbildade. Måste ni ljuga om exakt allt?
Citera
2025-05-22, 22:51
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
Dom är inte högutbildade. Måste ni ljuga om exakt allt?
Källa?
Citera
2025-05-22, 22:52
Medlem
Wyrdkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Källa?

Dom själva i flertalet intervjuer.

Som sagt, enkla indier och pakistanier med köpta papper som jobbar för ingenting. Trasproletariat.
Citera
2025-05-22, 22:53
Medlem
Jag undrar om siffran 1 av 1400 verkligen stämmer? Fackförbundet Sveriges Ingenjörer påstår att det är många som har flyttat till bl.a Ludvika i.o.m Hitachis expansion.

Knappast att ingenjörer behöver gå arbetslösa särskilt länge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in