• 8
  • 9
Idag, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AsiaterharstortIQ
Hej Flashbackare! Jag är sjukskriven och drömmer om att sluta gräva hål i plånboken varje månad. Häromdan laddade jag ner en sån där fancy budgetapp för att få koll på ekonomin, och herregud jag blev helt paff över hur mycket cash jag bränner! Fortsätter jag så här är jag typ pank och körd innan jag ens hinner bli frisk igen.

Jag vill fixa en budget för att slippa gå back, men det är svettigt när man lever på existensminimum. Efter räkningarna har jag ungefär 2 917 spänn kvar per månad. Drar jag av sånt som måste betalas, typ en 30-dagarsbiljett för SL, landar jag på ynka 1 857 kr att överleva på. Alltså, är det ens möjligt att klara sig på den slanten? Kan man äta något annat än nudlar och knäckebröd för de pengarna?

Några av er Flashback-veteraner som varit sjukskrivna och kämpat med snålbudget, eller till och med lyckats komma tillbaka, har väl nån gyllene spartips att dela med er av? Alltså, matlagning, snik-hacks, eller kanske hur man får Försäkringskassan att hosta upp något extra - jag tar allt! Hade varit guld om ni kunde hjälpa en stressad själ som jag. Tack på förhand!

Lycka till! Fy fan vad ovärdigt att leva på 1857 kr.
Blir en bra läxa för dig att se till att ha pengar sparade!
Citera
Idag, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FUCKJEWSA
Exempel på detta tack!

Det finns ju flera kokböcker som tar upp mängder med exempel på billiga maträtter för väldigt lite pengar.

Här är en av dem.
https://www.adlibris.com/se/bok/port...saAvb3EALw_wcB
Citera
Idag, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av contraf
Skriv in dig på arbetsförmedlingen rusta och matcha, så får du väl med ekonomiskt stöd och en riktigt schysst coach att hitta ett jobb som funkar.

Man kan jobba inom kundservice exempelvis, eller om du kan så ta en betald utbildning inom trädgård, med lung och ro tills du återfår din hälsa helt.

Det absolut bästa rådet för att återfå sin hälsa är att äta klokt enligt Bibeln för att förbereda att fasta regelbundet i längre perioder, som två veckor eller längre, man blir väldigt mycket bättre därav, även om man är i sämre hälsotillstånd till att börja med, så upprepar man det efter en veckas ätande enligt Bibeln och gör sig friskare varje faste-omgång.

Läser du vad Jesus har sagt i det nya testamentet får du all hans hjälp på vägen, så det är oundvikligt ifall du ska klara dig.
Det var väl ett väldigt okänsligt inlägg.
Du vet väl inte vad han lider av, kanske är något obotligt som leder till en snar död till och med, vad vet vi.
Citera
Idag, 15:51
Medlem
Gör matlådor för hela månaden så lipper man bekymra sig, kan bli lite enformigt men man lär sig variera lite.

Jag brukar handla enligt nedan, det räcker till mycket.
Handlar oftast på Willys

2kg kycklingfilé á 199-200:-
Köttfärs (blandfärs) 1Kg 105:-
2 Korvringar á 800g 80:-
Ris 1kg á 36:-
Wokgrönsaker 22:-
Lök 13:-/kg
Grädde 2x 5dl 67:-
Dijonsenap 20:-
En tub tomatpuré 18:-

Tot: 560:-

Sedan börjar jag med ett storkok av korvstroganoff.
Sedan en kycklingwok
Köper man ett till packe köttfärs samt lite vita bönor i tomatsås och lite chiliflingor så
är det också ett antal portioner med ett tillägg på 144:-

Detta går utmärkt att frysa in i portionsförpackning av något slag.
Citera
Idag, 16:06
Medlem
Ut med dig i skog och mark och plocka fin vildsallat! Jogga för all del så slipper du gymkort. Titta på naturen, bättre än Netflix.
Citera
Idag, 16:12
Medlem
Sebastianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vishking
Kan man verkligen hitta ägg för 2kr idag?

Ja absolut, kanske inte i 6pack på Ica men jag handlar regelbundet ägg när det är runt 2kr st

Håll ögonen öppna och köp ett par 24-30 pack när det dyker upp
Citera
Idag, 16:28
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prokaryotkungen
Tror du att nudlar och knäckebröd är ekonomiskt/prisvärt så kommer det bli svårt.

Har levt på existensminimum och ett CSN som ändå krävde in 900 kronor i månaden trots existensminimumet och det är klart det går.
Laga all mat själv. Strunta i kompositprodukterna.
Exempelvis dina nudlar: Köp i så fall storpack naturella och lär dig krydda dem själv. Det är ett billigare och smaskigare sätt att få skörbjugg än att köpa småförpackningar med helt galet felaktiga näringsvärden. Lirka in lite färska grönsaker i nudelsoppan i så fall.

Frusna gröjskaer är billigare och nyttigare
Citera
Idag, 16:32
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUCKJEWSA
Exempel på detta tack!
Är man inte kräsen med dyrare märken och gör "storkok" så kan man ha:
Frukost - havregrynsgröt med jordgubbssylt, ägg och kaffe (Lidl tar 54kr för Bellarom Gold 500g kaffe, en bytta jordgubbssylt 1,5kg ca 28kr).
Lunch - köttfärssås och pasta (1kg utländsk blandfärs ca 100kr, 800g torkade kidneybönor 32kr, 2kg Garant spagetti 30kr) räcker med 250g blandfärs, 2dl kokta bönor, halv paprika, löl, vitlök, tomatpuré, krossade tomater, köttbuljong, lite matlagningsgrädde, kryddor. Mängden man lagar till räcker till 4 portioner.
Är man bara hemma klarar man sig på nudelsoppa och knäckebröd med makrill i tomat till lunch.
Middag - Fiskgryta och knäckebröd med ost (500g fryst Pangasius ca 40kr, soppgrönsaker i tråg 23kr,) har också i ca 10 potatisar, 2dl, kikärter, ingefära, vitlök, fiskbuljong, kryddor, crème fraiche, lime ...Blir också minst 4 portioner.
Citera
Idag, 16:54
Medlem
Citat:
Hej Flashbackare! Jag är sjukskriven och drömmer om att sluta gräva hål i plånboken varje månad. Häromdan laddade jag ner en sån där fancy budgetapp för att få koll på ekonomin, och herregud jag blev helt paff över hur mycket cash jag bränner! Fortsätter jag så här är jag typ pank och körd innan jag ens hinner bli frisk igen.

Jag vill fixa en budget för att slippa gå back, men det är svettigt när man lever på existensminimum. Efter räkningarna har jag ungefär 2 917 spänn kvar per månad. Drar jag av sånt som måste betalas, typ en 30-dagarsbiljett för SL, landar jag på ynka 1 857 kr att överleva på. Alltså, är det ens möjligt att klara sig på den slanten? Kan man äta något annat än nudlar och knäckebröd för de pengarna?

Några av er Flashback-veteraner som varit sjukskrivna och kämpat med snålbudget, eller till och med lyckats komma tillbaka, har väl nån gyllene spartips att dela med er av? Alltså, matlagning, snik-hacks, eller kanske hur man får Försäkringskassan att hosta upp något extra - jag tar allt! Hade varit guld om ni kunde hjälpa en stressad själ som jag. Tack på förhand!

Du skriver ju att du bränner cash och är på väg att bli pank å körd. Alltså slösar du en jävla massa. Skärp till dej och ta ansvar för ditt eget liv och var glad att du har inkomst öht.
Ta bort ALLT onödigt du betalar för såsom tex streaming, sluta shoppa, sluta gå på krogen, skippa all utemat. Dela upp 1857kr på 4 v. Det är vad du har att köpa mat för.
Havregryn, knäckebröd, falukorv, ägg, nudlar, potatis… Kolla butikernas extrapriser och svinnlådor och planera matinköp efter det.
Citera
Idag, 16:59
Medlem
Linser, morötter, havregryn etc är billig mat som går att leva på ett tag.

Linssoppa med morot, 4-6 portioner:

2dl röda linser, torra (6,18:-)
3st morötter (3,9:-)
1st gul lök (1,3:-)
1st burk krossade tomater (10:-)
1st grönsaksbuljongstärning (1,7:-)
1L vatten
kryddor
Totalt: 23,08:- eller 5,77:- per portion

Gör såhär:
Hacka löken
Skala och riv morötter
Bryn löken tills mjuk, tillsätt rivna morötter och rör runt i ett par minuter. Tillsätt 2 dl röda linser, 1 burk krossade tomater och 1 liter vatten. Tillsätt grönsaksbuljong och kryddor. Låt koka tills linserna är klara enligt förpackningen. Avsluta med att släta ut det med hjälp av en stavmixer.

Done! Har inte gjort receptet på ett tag men vill minnas att det går på under 20 minuter allt som allt.

Nu när sommaren börjar närma sig finns det även gott om villebråd i form av flora att hitta ute i naturen. Passa på att samla in och frysa inför vintern. Se ätbara växter här: https://www.skogsskafferiet.se
Citera
Idag, 17:03
Medlem
Citat:

varför har du 30-dagars biljett med SL om du är sjuk? låter jävligt onödigt om du är sjuk. ligg still i sängen och bli frisk.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in