2025-05-21, 23:03
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Narrowshadow
Men ändå händer det gång på gång: någon, oavsett ålder eller kön, verkar plötsligt justera sin kurs och börja gå rakt mot mig, som om de medvetet siktar in sig 5–10 meter innan vi möts. Det slutar ofta med att jag måste ta ett steg åt sidan, ibland utanför gångvägen, bara för att undvika en krock.

Och det är oftast inte några arga spännisar eller folk som ser hotfulla ut, tvärtom. Det är nästan alltid helt vanliga, harmlösa personer. Ofta skolelever dessutom, flera gånger bara idag.
Det är inte dom, det är du. Du måste vara osynlig. Om några skolelever skulle gå emot mig hade jag puttat bort dom. Varför ska jag gå åt sidan? Störst går först.
Citera
2025-05-21, 23:05
Medlem
svampgaffels avatar
Händer mig heeela tiden. Kanske inte att de aktivt styr in i mig, men att de skiter fullständigt i att ömsesidigt vika undan och bara går rakt fram, precis som att de inte bryr sig alls. Jag har diskuterat detta med flera vänner och de känner inte alls igen sig i det. Dock är jag relativt kort och jag har antagit att det är därför folk skiter i mig, för att jag ser oansenlig och ofarlig ut, men kanske inte stämmer, kanske bara folk som helt enkelt inte bryr sig. Sorgligt i så fall.
Citera
2025-05-21, 23:07
Medlem
ta bort
Citera
2025-05-21, 23:15
Medlem
De flesta människor är retards.

Även när man går med små barn eller litet barn går före i en mindre trottoar så är de helt hänsynslösa. Oavsett kön, ålder eller ras.

Ju äldre man blir ju mer undviker jag offentliga platser.

Ett enkelt trick är att sakta ned så man nästan står stilla så blir det plötsligt uppmärksamma.
Senast redigerad av Intressgruppen 2025-05-22 kl. 00:09.
Citera
2025-05-21, 23:24
Medlem
FUCKJEWSAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byrokrat
Det är nog mest ett storstadsfenomen. I den lilla staden som jag bor i viker folk undan för varandra. Undantagen är araberna och somalierna. De flyttar sig inte en millimeter.

Vad händer om du vågar göra samma sak? Det är väl ändå ditt land elller hur?
Citera
2025-05-22, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FUCKJEWSA
Vad händer om du vågar göra samma sak? Det är väl ändå ditt land elller hur?

Sånt funkar vid enkeltstående tillfällen, men när det är en landsdäckande epedemi så skapar det mer problem än det löser.
Citera
2025-05-22, 01:23
Medlem
HassanVonEssens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patchoulioud
Jag har alltid vart en människa som anpassar mig till andra, även då jag gick med barnvagn väjde jag för folk. Men på senare tid har jag uppmärksammat detta med, ganska intressant när man gör det.

Har börjat bara köra på jag med, varför ska jag alltid vara den som väjer? Ibland har folk också gått in i mig på det viset du beskriver. Eller när man går på en smal gångväg och ett gäng promt ska gå jämsides. Både med eller utan barnvagnar.

Förr gick jag alltid ut i vägen, men jag gör inte det numera. Vägrar anpassa mig till dessa svin.
Man ledsnar tillslut. Bor också i Stockholm.
Jag är som du. Brukar flytta på mig i tid eller anpassa kursen i god tid. De flesta gör trots allt det. Men förvånansvärt många är helt respektlösa. De kan komma jämsides i par och ändå verka förvänta sig att det är jag som ska flytta på mig när vägen är smal. Är jag numera på dåligt humör så utmanar jag till 100 %. Väjer inte en millimeter. Krockar vi så krockar vi. Det slutar i vissa fall med att personen vrider på kroppen i sista stund så det bara blir en snudd.
Citera
2025-05-22, 01:41
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Narrowshadow
Det här händer mig förvånansvärt ofta när jag är ute och går, antingen på promenad eller på väg någonstans (Stockholms innerstad) . Vi kan se varandra på långt håll, 20–30 meter bort, och båda går redan på varsin sida av gångvägen, oftast höger, som man brukar. Det borde alltså vara enkelt att bara fortsätta rakt fram utan problem.

Men ändå händer det gång på gång: någon, oavsett ålder eller kön, verkar plötsligt justera sin kurs och börja gå rakt mot mig, som om de medvetet siktar in sig 5–10 meter innan vi möts. Det slutar ofta med att jag måste ta ett steg åt sidan, ibland utanför gångvägen, bara för att undvika en krock.

Och det är oftast inte några arga spännisar eller folk som ser hotfulla ut, tvärtom. Det är nästan alltid helt vanliga, harmlösa personer. Ofta skolelever dessutom, flera gånger bara idag.

Jag har börjat fundera på vad det här egentligen är för märkligt beteende. Några gånger har jag bestämt mig för att inte vika undan, utan bara hålla min "fil" och gå som vanligt. Då händer det ofta att personen ändrar riktning i sista stund, ibland så sent att våra jackor snuddar vid varandra. I några fall har det blivit en lätt krock, och då kommer ett snabbt "ursäkta".

Är det bara jag som upplever det här? Någon som känner igen sig?

Nånting med din person som är väldigt tilldragande. Kände tex att jag bara måste besvara dig och ditt bekymmer här.

Jobbigt det gått så långt att det till och med tar tankekraft från dig.

Finns nog inget direkt quick-fix här heller om du inte helt vill börja bete dig som ett fullblods miffo.

Eller börja du alltid att gå på gräset bredvid gångbanan.

Edit; Låter lite som mobil-zombies, håller båda ögonen på vägen så tycker jag man hittar en lämplig väg och distans till varandra i bådas färdriktning.
Senast redigerad av Majsmannen2 2025-05-22 kl. 01:45.
Citera
2025-05-22, 01:54
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patchoulioud
Jag har alltid vart en människa som anpassar mig till andra, även då jag gick med barnvagn väjde jag för folk. Men på senare tid har jag uppmärksammat detta med, ganska intressant när man gör det.

Har börjat bara köra på jag med, varför ska jag alltid vara den som väjer? Ibland har folk också gått in i mig på det viset du beskriver. Eller när man går på en smal gångväg och ett gäng promt ska gå jämsides. Både med eller utan barnvagnar.

Förr gick jag alltid ut i vägen, men jag gör inte det numera. Vägrar anpassa mig till dessa svin.
Man ledsnar tillslut. Bor också i Stockholm.

Men bara en stilla undran, var inte livet mindre bekymmersamt när du inte brydde dig?

Fast jag kanske tänker fel här, du brydde dig och samtidigt anpassade dig. Det blir nog jobbigt i längden.

Jag kan själv känna det finns större fighter att ta i livet, vill någon ha fri väg så kan dom få det, men jag tycker dom som tittar ner i mobilen och förväntar sig fritt körfält är lite drygare nästan. Där existerar man inte ens.
Citera
2025-05-22, 02:11
Medlem
Det här är helt sjukt.
Jag trodde du jävlades, det är alltså flera människor här som är ute och går och vanliga människor ändrar fil avsiktligt för att gå in i en? Ibland flera gånger.

Nä.godnatt.
Citera
2025-05-22, 05:47
Medlem
Wyrdkins avatar
Du går antagligen på fel sida. Såtillvida det inte är en gångbana enbart för fotgängare ska du gå på vänster sida. Annars är det dock fortfarande en rekommendation. Detta står klart och tydligt i Trafikkungörelsen från 1948 samt Trafikförordningen 2015

Jag går sedan november 1988 alltid rakt på, på vänster sida och kommer någon som du som tror att du är ett fordon så viker jag inte en milimeter utan går demonstrativt in i dig eftersom du gick på fel sida.

Tyvärr är det det enda sättet att lära dig.
Senast redigerad av Wyrdkin 2025-05-22 kl. 05:57.
Citera
2025-05-22, 07:03
Medlem
sound69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
Du går antagligen på fel sida. Såtillvida det inte är en gångbana enbart för fotgängare ska du gå på vänster sida. Annars är det dock fortfarande en rekommendation. Detta står klart och tydligt i Trafikkungörelsen från 1948 samt Trafikförordningen 2015

Jag går sedan november 1988 alltid rakt på, på vänster sida och kommer någon som du som tror att du är ett fordon så viker jag inte en milimeter utan går demonstrativt in i dig eftersom du gick på fel sida.

Tyvärr är det det enda sättet att lära dig.

Tyvärr så tror jag inte att högergångarna ”lär sig” när mötande vägrar flytta på sig. Tvärtom. Sånt skapar bara hat och dålig stämning. För dem så är det du som går ”fel”.

Missförstå mig inte nu. Jag försöker också alltid gå till vänster på gemensamma gång- och cykelbanor, men om alla andra går till höger så gör jag också det för att inte skapa ännu mer oreda. 80-90% verkar inte känna till denna gångregel utan går till höger, och det är när man tvingas byta sida som det brukar uppstå tillbud med cyklister som kommer åkande bakifrån.

Egentligen så vore det bättre att ha som regel att alla håller till höger överallt, utom på bilvägar som saknar gång- och cykelbana och vägren. Då går man till vänster så att man ser den mötande trafiken.

P.S. Personer som går 2-3 stycken i bredd är också ett jävla ofog. Rekordet är nog när det kom 5 personer i bredd rakt emot mig på en smal gångbana. En hel familj tydligen. Då vägrade t.o.m. jag flytta på mig, och fick givetvis en liten knuff av pappan som straff
Senast redigerad av sound69 2025-05-22 kl. 07:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in