Citat:
Ursprungligen postat av
Wyrdkin
Du går antagligen på fel sida. Såtillvida det inte är en gångbana enbart för fotgängare ska du gå på vänster sida. Annars är det dock fortfarande en rekommendation. Detta står klart och tydligt i Trafikkungörelsen från 1948 samt Trafikförordningen 2015
Jag går sedan november 1988 alltid rakt på, på vänster sida och kommer någon som du som tror att du är ett fordon så viker jag inte en milimeter utan går demonstrativt in i dig eftersom du gick på fel sida.
Tyvärr är det det enda sättet att lära dig.
Tyvärr så tror jag inte att högergångarna ”lär sig” när mötande vägrar flytta på sig. Tvärtom. Sånt skapar bara hat och dålig stämning. För dem så är det du som går ”fel”.
Missförstå mig inte nu. Jag försöker också alltid gå till vänster på gemensamma gång- och cykelbanor, men om alla andra går till höger så gör jag också det för att inte skapa ännu mer oreda. 80-90% verkar inte känna till denna gångregel utan går till höger, och det är när man tvingas byta sida som det brukar uppstå tillbud med cyklister som kommer åkande bakifrån.
Egentligen så vore det bättre att ha som regel att alla håller till höger överallt, utom på bilvägar som saknar gång- och cykelbana och vägren. Då går man till vänster så att man ser den mötande trafiken.
P.S. Personer som går 2-3 stycken i bredd är också ett jävla ofog. Rekordet är nog när det kom 5 personer i bredd rakt emot mig på en smal gångbana. En hel familj tydligen. Då vägrade t.o.m. jag flytta på mig, och fick givetvis en liten knuff av pappan som straff