2025-06-18, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77

Läs långsamt nu. Om en person blir påhoppad och ofredad av sin politiska motståndare så är det givet att denne person tar tillfället i akt att anmäla detta. Och då inte endast till den interna säkerhetsavdelningen. Utan man anmäler brottet till polisen. Varför? Jo, dels för att få juridisk upprättelse för de brott man utsatta för, men även för att skada sin motståndare politiskt. Hade denna möjlighet funnits för Alice så hade hon givetvis tagit den.

Det sista är en ren spekulation från din sida.

Du vet inte hur Alice reagerade på händelsen. Du vet inte om hon blev chockad eller skakad, eller om hon tänkte att hon inte ville att händelsen skulle bli offentlig.

Apropå reaktioner på händelsen. Så här skrev Omni för några veckor sen:

Citat:
Vänsterpartiet har vänt sig till Europaparlamentets talman Roberta Metsola efter bråket mellan en av partiets tjänstemän och Kristdemokraternas EU-politiker Alice Teodorescu Måwe, rapporterar Aftonbladet.

Partiet kritiserar gårdagens uttalande från en av parlamentets presstalespersoner...

”Det uttalande som gjorts har orsakat stort lidande och ångest för den anställde”, skriver partiet.

https://omni.se/v-kritik-mot-parlame...dande/a/kwVG3B

Ja, det finns olika saker som kan orsaka stort lidande och ångest. Men jag har inte hört er V-kramare säga att ni tycker att V-kvinnan och Vänsterpartiet har reagerat för starkt. Däremot har ni vänt och vridit på ATM:s reaktion och i huvudsak fördömt det.
Citera
2025-06-18, 21:28
Medlem
smokingdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anders197503
Känns som dags att ändra reglerna permanent då, eller tolka reglerna för öppenhet. Allmänintresset är större än integritetsaspekten i det här fallet.

Citat:
Ursprungligen postat av xtal

Även om advokaten är partisk så är han ändå rättsligt ansvarig för vad han säger. Det känns inte troligt att han skulle ljuga om det när det finns en film.

Han konstaterar att övervakningsfilmen visar att Alice Teodorescu Måwe grep tag i V‑tjänstepersonens arm med en våldsam rörelse, och sedan gick aggressivt framåt. Detta stämmer överens med V:s version.

Enligt honom stöder filmen ”otvetydigt sanningsenligheten i tjänstepersonens vittnesmål”, och motsäger helt påståendena från KD och EU‑parlamentets talesperson.

Orlandi poängterar att filmen är anonymiserad för att skydda involverade personer, och säger att EU‑parlamentet kan och borde tillåta ett offentliggörande, t.ex. med maskering
Det är ganska tydligt vad som pågår här. När det gäller övervakningsfilmen så vet alla insatta att den inte kommer offentliggöras – inte för att någon försöker mörka något, utan för att EU-parlamentets interna regelverk, GDPR och säkerhetsklassning omöjliggör det. Det handlar om att undvika att känsliga bilder från ett redan laddat konfliktområde (Israel–Palestina) blir till propagandabränsle. Det är inte något man bara “ändrar” på i efterhand för att det passar den egna sidan i ett mediedrev.

I det läget är det strategiskt mycket tacksamt att kräva full transparens – när man vet att det inte kommer ske. Då kan man fritt beskriva filmen i ord utan risk för motbevisning. Att en advokat gör det på uppdrag av en part förändrar inte att det är just en partsinlaga – och att kalla det för neutral återgivning är en retorisk konstruktion, inte ett bevis. Det är politik, inte juridik.

Så länge filmen inte släpps (vilket alla vet), kan man tryggt fortsätta spela ut samma kort: “Varför döljer ni filmen?” – samtidigt som man själv tjänar på att den inte kommer ut. Det är ett spel, och det är rätt uppenbart vid det här laget.
Citera
2025-06-18, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Det sista är en ren spekulation från din sida.

Du vet inte hur Alice reagerade på händelsen. Du vet inte om hon blev chockad eller skakad, eller om hon tänkte att hon inte ville att händelsen skulle bli offentlig.

Apropå reaktioner på händelsen. Så här skrev Omni för några veckor sen:

https://omni.se/v-kritik-mot-parlame...dande/a/kwVG3B

Ja, det finns olika saker som kan orsaka stort lidande och ångest. Men jag har inte hört er V-kramare säga att ni tycker att V-kvinnan och Vänsterpartiet har reagerat för starkt. Däremot har ni vänt och vridit på ATM:s reaktion och i huvudsak fördömt det.

Jag har i flera inlägg pekat på vilken skitsak detta egentligen handlar om. Att ingen hade lyft på ögonbrynen om det inte handlat om en högt uppsatt politiker. Båda kvinnorna har tagit chansen att orsaka största möjliga skada mot den andre. Och det för att dom avskyr varandra pga deras åsikter om Israel/Palestina.

Min utgångspunkt är att dom båda tar till dom medel som står till buds för att kasta skit på den andre. Det är just därför jag anser det ytterst märkligt att Alice inte polisanmält tjänstemannen for misshandel eller ofredande. För det är just det hon påstår att hon blivit i media.

Din trådkompis har påtalad straffskalan för falsk angivelse. Om Alice hade gjort en polisanmälan som det saknas fog för. Ja, då hade hon kunnat bli dömd för detta. Hon är inte dum Alice. Hon spelar ett högt spel på rätt spelplan. Men rättsväsendets spelplan vågar hon inte ge sig in på!
Citera
2025-06-18, 21:52
Medlem
Det råder knappast någon tvekan om att detta var en fullt medveten och i förväg planerad attack på Måwe, med syfte att göra en polisanmälan och skapa rubriker.
Det är bara den ena lögnen efter den andra från kommunistpacket på den vänstra ytterkanten.
Citera
2025-06-18, 21:58
Medlem
Robotrons avatar
Citat:
Även om advokaten är partisk så är han ändå rättsligt ansvarig för vad han säger. Det känns inte troligt att han skulle ljuga om det när det finns en film.

Han konstaterar att övervakningsfilmen visar att Alice Teodorescu Måwe grep tag i V‑tjänstepersonens arm med en våldsam rörelse, och sedan gick aggressivt framåt. Detta stämmer överens med V:s version.

Enligt honom stöder filmen ”otvetydigt sanningsenligheten i tjänstepersonens vittnesmål”, och motsäger helt påståendena från KD och EU‑parlamentets talesperson.

Orlandi poängterar att filmen är anonymiserad för att skydda involverade personer, och säger att EU‑parlamentet kan och borde tillåta ett offentliggörande, t.ex. med maskering

Dumheter. Palestina-aktivisten har såklart gapat och härjat, varit våldsam och försökte ta ATMs mobil. Hon försvarade sig. Enlig VPK var det ju en helt oprovocerad attack mot deras medarbetare. Fullständigt osannolikt.
Gissar att Maggan är lagom sugen på att regera ihop med den här jävla röran till vänsterparti. Å andra sidan har dom ju alltid hållit på såhär….
Citera
2025-06-18, 21:58
Medlem
nova68s avatar
Citat:

Nej du har rätt i att advokaten ljuger i transkriberingen.
Däremot är den partisk och använder negativa synonymer för ATM & positiva för klienten.
Advokaten beskriver händelsen som hans klient, han är TPs röst & förlängning.
Det är omöjligt att med vänster dvs. fel hand gripa tag i och våldsamt trycka ner en arm som befinner sig framför dig, samtidigt som du aggressivt går framåt mot personen.
Fysiskt omöjligt att göra det på så sätt advokaten framställer det i sin transkribering.
Sen är sista meningen något som verkligen inte hör hemma i en transkribering.
Efter att dom båda går iväg med vakten skriver advokaten meningen, att enligt hans klient ljuger parlamentarikern då till vakterna att TP försökt stjäla hennes mobil.
En partsinlaga helt simpelt.
Citera
2025-06-18, 22:02
Medlem
smokingdogs avatar
Citat:
Jag har i flera inlägg pekat på vilken skitsak detta egentligen handlar om. Att ingen hade lyft på ögonbrynen om det inte handlat om en högt uppsatt politiker. Båda kvinnorna har tagit chansen att orsaka största möjliga skada mot den andre. Och det för att dom avskyr varandra pga deras åsikter om Israel/Palestina.

Min utgångspunkt är att dom båda tar till dom medel som står till buds för att kasta skit på den andre. Det är just därför jag anser det ytterst märkligt att Alice inte polisanmält tjänstemannen for misshandel eller ofredande. För det är just det hon påstår att hon blivit i media.

Din trådkompis har påtalad straffskalan för falsk angivelse. Om Alice hade gjort en polisanmälan som det saknas fog för. Ja, då hade hon kunnat bli dömd för detta. Hon är inte dum Alice. Hon spelar ett högt spel på rätt spelplan. Men rättsväsendets spelplan vågar hon inte ge sig in på!

Hey bruu abo, jag trodde vi var trådkompisar?
Du som så stolt påminner om allt du redan sagt – vi kompletterar ju varandra perfekt: du kastar ur dig halvtänkta påståenden, och jag fyller i med fakta.

Att du fortfarande inte förstått att Alice följt rätt väg genom EU-parlamentets säkerhetsavdelning, inte belgisk polis, säger mest om din brist på koll.
Hon spelar inte “låtsasjurist på flashback” – hon följer de riktlinjer som faktiskt gäller.

Men fortsätt du spekulera. Det är charmigt hur du tror att rättssystemet fungerar som ditt kommentarsfält.
Citera
2025-06-18, 22:09
Medlem
Citat:

Jag har flera gånger påpekat att Alice kan ha känt sig rädd och skakad omedelbart efter att händelsen hade inträffat. Hon kan ha velat hålla händelsen okänd för allmänheten. Men när V slog på stora trumman om Alice påstådda misshandel av V-tjänstemannen, så var katten redan ute ur påsen, så att säga, och Alice valde då att anmäla V för falsk tillvitelse, dvs, falsk anklagelse.

Men du som tycker det är självklart att Alice skulle ha polisanmält händelsen ifall V-kvinnan verkligen hade varit aggressiv mot henne, varför tycker du inte i så fall att det är självklart att V också borde anmäla ATM för falsk tillvitelse? Ifall Alice ljuger om vad som hände och lägger all skuld på V-kvinnan, borde inte V svara i så fall och polisanmäla ATM för att beljuga och smutskasta deras representant?

I mitt inlägg #2646 tog jag upp flera exempel där palestinaaktivister (som i flera fall troligen också är vänsterpartister) har trakasserat och hotat politiker och journalister vars åsikter eller journalistik de inte har gillat. (Jag glömde att nämna tomatattacken på Maria Malmer Stenergard medan hon höll tal i riksdagens plenisal. Och låt se, var det inte i natt eller igår som det exploderade en bomb vid ett flerfamiljshus i Danderyd där en SD-politiker bor?)

I mitt inlägg #2646 citerade jag SD-politikern Jessica Stegrud, som sa till SVT att "vi är flera ledamöter som känt oss hotade".

Men ingen av de andra ledamöterna har gått ut offentligt och berättat om sin rädsla för aggressiva aktivister. Det kan bero på två saker. Antingen ljuger Jessica Stegrud, så att det faktiskt inte finns några andra ledamöter som känner sig hotade. Eller också avstår de andra ledamöterna från att polisanmäla, därför att de är rädda för att en polisanmälan skulle göra saken värre.

Du är både envis och hårdhjärtad när du vägrar förstå politikers och journalisters rädsla när de förföljs av aktivister. Och om Alice Teodorescu Måwe var en av dem som redan har känt obehag, så kan hon ha reagerat mycket kraftigt på det som hände i Bryssel och som hon kan uppfattat som en attack.

En attack som hon först kanske bara ville fly ifrån och glömma.
Senast redigerad av Egna-tankar 2025-06-18 kl. 22:19.
Citera
2025-06-18, 22:13
Medlem
smokingdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robotron
Dumheter. Palestina-aktivisten har såklart gapat och härjat, varit våldsam och försökte ta ATMs mobil. Hon försvarade sig. Enlig VPK var det ju en helt oprovocerad attack mot deras medarbetare. Fullständigt osannolikt.
Gissar att Maggan är lagom sugen på att regera ihop med den här jävla röran till vänsterparti. Å andra sidan har dom ju alltid hållit på såhär….

Precis. "Oprovocerad attack" låter mest som manus från någon som tränat på att spela offer inför kameran.
Och att V fortfarande spelar oskyldiga – trots att deras egen medarbetare enligt EU-parlamentets talesperson "initierade och eskalerade" – är nästan imponerande.
Moderpartiet måste vara lagom roade nu. De har ju i praktiken fostrat det här – och får nu hantera sitt eget sidoprojekt på rymmen.
Citera
2025-06-18, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokingdog
Hey bruu abo, jag trodde vi var trådkompisar?
Du som så stolt påminner om allt du redan sagt – vi kompletterar ju varandra perfekt: du kastar ur dig halvtänkta påståenden, och jag fyller i med fakta.

Att du fortfarande inte förstått att Alice följt rätt väg genom EU-parlamentets säkerhetsavdelning, inte belgisk polis, säger mest om din brist på koll.
Hon spelar inte “låtsasjurist på flashback” – hon följer de riktlinjer som faktiskt gäller.

Men fortsätt du spekulera. Det är charmigt hur du tror att rättssystemet fungerar som ditt kommentarsfält.

Och dom riktlinjerna är att inte anmäla brott till polisen man utsatta för?

Jag brydde mig inte om att svara dig då du gång på gång felaktigt påstår saker jag skrivit, samt undviker saker jag skrivit som inte faller dig på läppen.

Det var väl senast igår jag ertappade dig med en lögn? Du anklagade mig för att att ha skrivit nånting och när jag bad dig citera vart jag skrev det jag påstod, fick jag som svar att det var totalt irrelevant vad jag vill och inte.

Så du får hitta en annan trådkompis som orkar med ditt trams.
Citera
2025-06-18, 22:22
Medlem
Troians avatar
Tycker inte att DN-artikeln stärker Måwes case. Ser inget som visar att V-människan faktiskt försökte ta tag i Måwes telefon.
Citera
2025-06-18, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Jag har flera gånger påpekat att Alice kan ha känt sig rädd och skakad omedelbart efter att händelsen hade inträffat. Hon kan ha velat hålla händelsen okänd för allmänheten. Men när V slog på stora trumman om Alice påstådda misshandel av V-tjänstemannen, så var katten redan ute ur påsen, så att säga, och Alice valde då att anmäla V för falsk tillvitelse, dvs, falsk anklagelse.

Men du som tycker det är självklart att Alice skulle ha polisanmält händelsen ifall V-kvinnan verkligen hade varit aggressiv mot henne, varför tycker du inte i så fall att det är självklart att V också borde anmäla ATM för falsk tillvitelse? Ifall Alice ljuger om vad som hände och lägger all skuld på V-kvinnan, borde inte V svara i så fall och polisanmäla ATM för att beljuga och smutskasta deras representant?

I mitt inlägg #2646 tog jag upp flera exempel där palestinaaktivister (som i flera fall troligen också är vänsterpartister) har trakasserat och hotat politiker och journalister vars åsikter eller journalistik de inte har gillat. (Jag glömde att nämna tomatattacken på Maria Malmer Stenergard medan hon höll tal i riksdagens plenisal. Och låt se, var det inte i natt eller igår som det exploderade en bomb vid ett flerfamiljshus i Danderyd där en SD-politiker bor?)

I mitt inlägg #2646 citerade jag SD-politikern Jessica Stegrud, som sa till SVT att "vi är flera ledamöter som känt oss hotade".

Men ingen av de andra ledamöterna har gått ut offentligt och berättat om sin rädsla för aggressiva aktivister. Det kan bero på två saker. Antingen ljuger Jessica Stegrud, så att det faktiskt inte finns några andra ledamöter som känner sig hotade. Eller också avstår de andra ledamöterna från att polisanmäla, därför att de är rädda för att en polisanmälan skulle göra saken värre.

Du är både envis och hårdhjärtad när du vägrar förstå politikers och journalisters rädsla när de förföljs av aktivister. Och om Alice Teodorescu Måwe var en av dem som redan har känt obehag, så kan hon ha reagerat mycket kraftigt på det som hände i Bryssel och som hon kan uppfattat som en attack.

En attack som hon först kanske bara ville fly ifrån och glömma.

Tänker du dig en mot-mot-anmälan? Tror inte det fungerar så. Det stannar vid en motanmälan.

Klart jag förstår politikers och journalisters rädsla inför våldsamma aktivister. Både extremvänstern och extremhögerns aktivister drabbar oskyldiga. Jag kan såklart inte säga med säkerhet att Alice inte blev livrädd där i korridoren när telefonen riktades mot henne. Men när det enbart är Alice som står anklagad för att ha brukat våld så ser jag det som långsökt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in