2025-05-21, 17:12
Avslutad
Sitter och ser på en gammal repris av skid-VM från Lahti, då närmare bestämt 15km fristil med Gunde Svan, Torgny Mogren, Janne Håland och gänget. Tankarna började snurra iväg och jag kom på mig själv med att fundera över troligheten och rimligheten i att någon superkändis, som Gunde exempelvis, egentligen var tvärdopad men gått under radarn på något sätt och lurat en hel värld.

Jag ska medge att jag inte är särskilt insatt i det tekniska, men jag vet att doping inte är något nytt fenomen i idrottssammanhang. Inom kraftsport och bodybuilding måste väl doping och prepp ha varit standard sedan evigheters evigheter tillbaka. Vad är det som säger att exempelvis Torgny Mogren inte rå-råjdade bakom kulisserna fast utåt sett var en ängel? Skulle det vara möjligt att komma undan med något sånt här på högsta nivå?

Jag tänker att det kan vara kul att diskutera och höra folks spekulationer - och det gäller inte bara vintersport utan alla slags idrottare.

-foul
Citera
2025-05-21, 17:26
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Ska man nå den absoluta toppen så krävs det mer, det handlar bara om att komma undan med det. Och hade man nått den absoluta toppen utan någon form av doping så hade det nästan gett ännu mer incitament för att börja dopa sig. Alltså, man får inte vara naiv - vi snackar om galet tävlingsinriktade individer i en miljardindustri. Rent spel? Kom igen...

Det finns många fler former av doping än renodlade anabola steroider.
Citera
2025-05-21, 17:30
Medlem
Lance Armstrong är väl det givna exemplet. Hävdade länge och bestämt att han inte dopade, reste t.o.m runt och tog betalt för att hålla inspirationstal till ungdomar om hur viktigt det var med ren idrott. Inom cykelvärlden däremot var man tyst skeptisk, alla som tidigare presterat på hans nivå hade visat sig dopade, hur stor var sannolikheten att han verkligen var det genetiska underbarnet som bara klarade det? Mycket riktigt åkte han fast och erkände att hade han lyckats lura testerna i flera år, gråtandes kröp det fram att han varit dopad upp till ögonbrynen större delen av sin karriär.

Arnold Schwarzenegger hävdade också länge att han aldrig dopat sig vilket igen alla "inom branschen" fattade var fullständigt skitsnack. När det inte längre gick att förneka så valde han istället att rycka på axlarna och trivialisera det, i hans memoarer tar han upp på i ungefär tre meningar att han gjorde det men lägger fram det som att "äsch då, det var ändå så lite jag tog, inte alls som de som kom efter mig"!

Att lura dopingtester är en hel vetenskap där mycket handlar om att kunna reglerna utan och innan och komma på kreativa sätt att missbruka kryphål. Givetvis också stora mutor för att diverse kontrollorgan ska titta åt andra hållet och de analyserande labben ska fylla i rätt siffror i protokollen.

Själv längtar jag tills Enhanced Games blir verklighet https://en.wikipedia.org/wiki/Enhanced_Games
Citera
2025-05-21, 17:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av guldduscharn
Lance Armstrong är väl det givna exemplet. Hävdade länge och bestämt att han inte dopade, reste t.o.m runt och tog betalt för att hålla inspirationstal till ungdomar om hur viktigt det var med ren idrott. Inom cykelvärlden däremot var man tyst skeptisk, alla som tidigare presterat på hans nivå hade visat sig dopade, hur stor var sannolikheten att han verkligen var det genetiska underbarnet som bara klarade det? Mycket riktigt åkte han fast och erkände att hade han lyckats lura testerna i flera år, gråtandes kröp det fram att han varit dopad upp till ögonbrynen större delen av sin karriär.

Japp, skandalen med herr Armstrong minns man ju. Är det den tyngsta dopingskandalen som någonsin sett ljuset mån tro?

Minns jag inte fel så uppdagade det sig en hel massa andra sjuka grejor i samma veva, typ idrottare som hade inbyggda motorer i cyklarna och liknande.

-foul
Citera
2025-05-21, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oldandfoul
Japp, skandalen med herr Armstrong minns man ju. Är det den tyngsta dopingskandalen som någonsin sett ljuset mån tro?

Minns jag inte fel så uppdagade det sig en hel massa andra sjuka grejor i samma veva, typ idrottare som hade inbyggda motorer i cyklarna och liknande.

-foul

Jag vet inte om Armstrong var den värst dopade idrottaren, det fanns/finns nog andra som är värre. Men han är nog den som blev störst och mest omskakande skandal just för att han så framgångsrikt byggt hela sitt varumärke och image (och sitt kommersiella miljardimperium Livestrong, vilka kommer ihåg det?) på att vara den rena idrottens förkämpe, idrottshjälten som bevisade att det visst går att bli bland de bästa någonsin utan dopning. Han hade rätt rejäl fallhöjd om man säger så.

Edit: läste på lite snabbt igen, verkar som att inte bara var han dopad som en sovjetisk kulstöterska, han var också ledare för och hjärnan bakom sitt lags organiserade doping och fusk. Han arrangerade t.ex saker som att deras buss fick "tekniska problem" och tillstånd av tävlingsledningen att stanna en stund mellan två stationer på ett av hans Tour de France. En av hans kumpaner hade nämligen kollat före och sett att det var dopningskontroll på nästa station, så de hittade på att bussen pajat så att de skulle ha tid att stanna så hela laget kunde ta sig en rejäl blodtransfusion så att deras blodprover skulle se rena ut.

Han blev givetvis anklagad flera gånger men var också entusiastisk och ihärdig i att smutskasta i pressen och hota med stämning mot alla som försökte hävda att han fuskade.

Igen, äkta entusiaster i cykelvärlden såg alla tecken långt innan sanningen kom fram. En stor varningsflagg var att alla som byttes från hans lag helt plötsligt var mycket sämre i sitt nya lag... eftersom de inte hade Lances mycket skickliga dopingupplägg tillgängligt längre.
Senast redigerad av guldduscharn 2025-05-21 kl. 20:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in