2025-05-21, 15:37
  #1
Medlem
outoftheblues avatar
TV4 har de senaste veckorna sänt en dokumentär i 3 delar om arbetet med att hitta en stalkare som under nära ett decennium skickat otaliga obehagliga handskrivna brev till influencern My Martens. Dokumentären har sitt namn efter en tråd i skvallerforumet på Flashback med över 20 000 inlägg som startades 2016.

Eftersom kändisskvallerforumet inte är till för att diskutera TV kan den diskussionen tas här.

De tre avsnitten sändes 5, 12 och 19 maj 2025 och kan fortfarande ses på TV4 Play.

Mer om dokumentären:
https://press.tv4.se/post/vad-ar-det-for-hemskt-my-martens-gjort-egentligen-ny-dokumentars

"Sedan 2016 har My Martens varit måltavla för en av nätforumet Flashbacks mest aktiva trådar, där hat, lögner och rykten sprids dygnet runt. Samtidigt har hon utsatts för kontinuerlig stalkning i sin vardag, med hundratals anonyma brev och vykort, grundlösa myndighetsanmälningar och märkliga beställningar i hennes namn. Även hennes familj, vänner och kollegor har dragits in, med förödande konsekvenser. My Martens har förlorat inkomst, samarbeten, relationer och framförallt sin trygghet."

Länk till tråden i Kändisskvallerforumet:
(FB) Vad är det för hemskt My Martens gjort egentligen?
__________________
Senast redigerad av outoftheblue 2025-05-21 kl. 15:47.
2025-05-21, 17:21
  #2
Medlem
S.O.Stolps avatar
Länk till tråden i Flashback i media forumet.

(FB) My Martens dokumentär om FBs "skvaller"-tråd

Nu saknas bara en "Skämt om My Martens" tråd i humorforumet.
2025-05-21, 19:17
  #3
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
TV4 har de senaste veckorna sänt en dokumentär i 3 delar om arbetet med att hitta en stalkare som under nära ett decennium skickat otaliga obehagliga handskrivna brev till influencern My Martens. Dokumentären har sitt namn efter en tråd i skvallerforumet på Flashback med över 20 000 inlägg som startades 2016.

Eftersom kändisskvallerforumet inte är till för att diskutera TV kan den diskussionen tas här.

De tre avsnitten sändes 5, 12 och 19 maj 2025 och kan fortfarande ses på TV4 Play.

Mer om dokumentären:
https://press.tv4.se/post/vad-ar-det-for-hemskt-my-martens-gjort-egentligen-ny-dokumentars

"Sedan 2016 har My Martens varit måltavla för en av nätforumet Flashbacks mest aktiva trådar, där hat, lögner och rykten sprids dygnet runt. Samtidigt har hon utsatts för kontinuerlig stalkning i sin vardag, med hundratals anonyma brev och vykort, grundlösa myndighetsanmälningar och märkliga beställningar i hennes namn. Även hennes familj, vänner och kollegor har dragits in, med förödande konsekvenser. My Martens har förlorat inkomst, samarbeten, relationer och framförallt sin trygghet."

Länk till tråden i Kändisskvallerforumet:
(FB) Vad är det för hemskt My Martens gjort egentligen?

Bra sammanfattning.
Jag är inte det minsta intresserad av skvallret om My men däremot av det My och hennes anhöriga utsätts för och av stalkern. Läste i skvallertråden att My och hennes anhöriga nu efter dokumentären lever under en hotbild? Är det LN som intensifierat stalkingen och blivit mer hotfull?
2025-05-21, 20:24
  #4
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peace2023
Bra sammanfattning.
Jag är inte det minsta intresserad av skvallret om My men däremot av det My och hennes anhöriga utsätts för och av stalkern. Läste i skvallertråden att My och hennes anhöriga nu efter dokumentären lever under en hotbild? Är det LN som intensifierat stalkingen och blivit mer hotfull?
Man kan ju tycka att en stalkare som avslöjats borde lägga av för att inte göra det värre för sig själv, men det är kanske inte så en van stalkare fungerar. Även efter dokumentären på Svt om Felix som stalkades av vad som visade sig vara en nära "vän" upphörde det inte helt.

Mys stalkare använde sig ju av handskrivna brev och prenumerationstalonger, så begäret att stalka verkar ha varit starkare än rädslan att avslöjas. Det får mig att undra om stalkning kan ses som en "drog", som en beroende som bör behandlas ungefär som vilket annat beroende som helst. Man undrar vilken betydelse stalkningen har i stalkarens liv, och om det eskalerat för att hon känner att hennes "hobby" hotas.
2025-05-21, 20:36
  #5
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Man kan ju tycka att en stalkare som avslöjats borde lägga av för att inte göra det värre för sig själv, men det är kanske inte så en van stalkare fungerar. Även efter dokumentären på Svt om Felix som stalkades av vad som visade sig vara en nära "vän" upphörde det inte helt.

Mys stalkare använde sig ju av handskrivna brev och prenumerationstalonger, så begäret att stalka verkar ha varit starkare än rädslan att avslöjas. Det får mig att undra om stalkning kan ses som en "drog", som en beroende som bör behandlas ungefär som vilket annat beroende som helst. Man undrar vilken betydelse stalkningen har i stalkarens liv, och om det eskalerat för att hon känner att hennes "hobby" hotas.

Det är en besatthet, fixering och kan nog liknas vid ett beroende eller en drog. Det upptar mycket av stalkerns tankar. Ja, den dokumentären minns jag. Då var vännen olyckligt kär och ville ha honom för sig själv som jag förstod det. Det finns ju olika typ av stalking och i detta fall handlar der väl mycket om rättshaverism. Rättshaverism och stalking har nog vissa samband.
2025-05-21, 21:01
  #6
Medlem
Keanureevess avatar
Tror ni att stalkern i dokumentären hade/har ett konto här?

Vi fick ju se ett brev med hänvisning till en användare här samt ett vedertaget uttryck denna har haft. Att även citera ”… medlem” visar kanske att hon inte är speciellt tekniskt lagd.

Att hon lusläst tråden och fått information från den framgår tydligt enligt mig.

Det verkar ju däremot inte bara vara stalkern som tagit kontakt/anmält. Användare i tråden har ringt till hennes jobb (det som pratas om i dokumentären), försökt ringa och beställa varor, gett dåliga/låga omdömen via olika ratingföretag, anmält till olika myndigheter, suttit utanför och spanat på hennes butik mm. Skrivit om det i tråden som om de varit duktiga. Pinsamt beteende.
2025-05-21, 22:48
  #7
Medlem
McDonalds avatar
Att stalka… är det ett brott ?
2025-05-22, 08:25
  #8
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keanureeves
Tror ni att stalkern i dokumentären hade/har ett konto här?

Vi fick ju se ett brev med hänvisning till en användare här samt ett vedertaget uttryck denna har haft. Att även citera ”… medlem” visar kanske att hon inte är speciellt tekniskt lagd.

Att hon lusläst tråden och fått information från den framgår tydligt enligt mig.

Det verkar ju däremot inte bara vara stalkern som tagit kontakt/anmält. Användare i tråden har ringt till hennes jobb (det som pratas om i dokumentären), försökt ringa och beställa varor, gett dåliga/låga omdömen via olika ratingföretag, anmält till olika myndigheter, suttit utanför och spanat på hennes butik mm. Skrivit om det i tråden som om de varit duktiga. Pinsamt beteende.

Det är tabu att antyda men ändå sant.
2025-05-22, 08:27
  #9
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McDonald
Att stalka… är det ett brott ?

Stalking som pågått så länge och orsakat så mycket problem, ångest och rädsla är ett brott, enligt min mening.
2025-05-22, 08:37
  #10
Moderator
Dr Kings avatar
Tråd finns här

(FB) My Martens dokumentär om FBs "skvaller"-tråd

Använd den istället.

/Moderator

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in