Citat:
Ursprungligen postat av
napsterspy
detta skett precis där spårvagnsvägen svänger in mot piren, 30 meter från bron, ögonmått.
Det är helt plätt yta utan några hinder så det är väldigt konstigt att båda två missade varandra.
Nu spekulerar jag, men jag förmodar att lastbilen har svängt av på Frihamnsmotet upp mot Lundby Hamngata. Precis efter man svängt av på Frihamnsmotet så kommer en cykelpassage, som är placerad mitt i kurvan. Det är med andra ord inte en helt rak passage i 90 grader gentemot vägen. Cyklisten har färdats åt samma riktning, och för lastbilen som svängt av så kommer cyklisten i döda vinkeln. Dessutom är sikten begränsad just där mot cykelbanan åt höger eftersom det står ett stort träd som skymmer sikten och man ser inte om det kommer någon.
Jag har själv kört av på Frihamnsmotet många gånger med lastbil och jag har alltid tänkt att det är en otroligt dum cykelpassage där det går så mycket tung trafik över. Jag har tidigare tänkt att där kommer det bli slarvsylta av en cyklist en dyster dag. Tyvärr så kan jag också säga att kollegorna i branschen sällan respekterar denna cykelpassagen och de tittar knappt åt höger, utan det går alltid fort över där, fartguppet till trots.