Igår, 20:40
Medlem
Studsbolls avatar
Det är alltid samma visa när någon avlider i olyckor där tung trafik är inblandad; massa genier som kräver förarens blod och idiotförklarar denne. Det bästa vore om alla fordon som kräver C och D behörighet och som framförs yrkesmässigt utrustades med obligatorisk dashcam, och i fallet där de har digitala sidospeglar även inspelning av dessa. Det skulle göra skuldfrågan mycket enklare att utreda. I kombination med data från färdskrivaren har man i princip allt man behöver för att antingen snabbt avskriva anklagelser om vårdslöshet eller så har man bevis om motsatsen och kan rättssäkert åtala för eventuella brott.
Citera
Igår, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeerDoe
Som jag fick höra så kom cyklisten in i sidan på lastbilen

Citat:
Ursprungligen postat av SarahCracknell
Min pappa kom dit 39 sekunder efter olyckan skett. Släspåren med blod och slamsor (avskalad hud) var 30 m lång och typ 1 m bred. Cyklisten låg med överkroppen under lastbilen och benen, han cyklade i shorts stack fram. Pappa var helt chockad.

Personen bör väl ha blivit påkörd av lastbilen som bromsar men inte stannar direkt utan kör en bit och står still när personen är vid de sista däcken..
Citera
Igår, 23:08
Medlem
Goto10s avatar
Finns massor av cyklister som leker att de kör Tour de France på väg till jobbet och tror att alla ska flytta sig när de kommer farandes i sina allt för tighta kläder.
Skulle inte förvåna mig ett dugg om det var en sådan mupp som blev överkörd.
Tråkigt att folk ska behöva dö men fjantarna måste inse att cykla till jobbet på morgonen inte är någon tävling och de är inga elitcyklister.
Citera
Igår, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barack.Obola
Här?
https://maps.app.goo.gl/jMtwzPkpVcLts5kj7?g_st=ac

Är det inte cykelvägen som går vid frihamnskyrkan, frihamnen 16? Kan någon från Göteborg berätta hur det ser ut där nu, kartorna är gamla.
Citera
Idag, 01:30
Moderator
Parongatans avatar
Citat:
Ja

Vet ej

Tack för svaret.

Det blir intressant att få veta mer om hur olyckan gick till, mer exakt. Jag trodde inte att någon form av trafik korsade cykelbanan just där, utan att exempelvis lastbilar fick köra in och ut i området via Frihamnsmotet.
Citera
Idag, 07:05
Medlem
-Hengpung-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av napsterspy
detta skett precis där spårvagnsvägen svänger in mot piren, 30 meter från bron, ögonmått.
Det är helt plätt yta utan några hinder så det är väldigt konstigt att båda två missade varandra.

Nu spekulerar jag, men jag förmodar att lastbilen har svängt av på Frihamnsmotet upp mot Lundby Hamngata. Precis efter man svängt av på Frihamnsmotet så kommer en cykelpassage, som är placerad mitt i kurvan. Det är med andra ord inte en helt rak passage i 90 grader gentemot vägen. Cyklisten har färdats åt samma riktning, och för lastbilen som svängt av så kommer cyklisten i döda vinkeln. Dessutom är sikten begränsad just där mot cykelbanan åt höger eftersom det står ett stort träd som skymmer sikten och man ser inte om det kommer någon.

Jag har själv kört av på Frihamnsmotet många gånger med lastbil och jag har alltid tänkt att det är en otroligt dum cykelpassage där det går så mycket tung trafik över. Jag har tidigare tänkt att där kommer det bli slarvsylta av en cyklist en dyster dag. Tyvärr så kan jag också säga att kollegorna i branschen sällan respekterar denna cykelpassagen och de tittar knappt åt höger, utan det går alltid fort över där, fartguppet till trots.
Senast redigerad av -Hengpung- Idag kl. 07:10.
Citera
Idag, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Hengpung-
Nu spekulerar jag, men jag förmodar att lastbilen har svängt av på Frihamnsmotet upp mot Lundby Hamngata. Precis efter man svängt av på Frihamnsmotet så kommer en cykelpassage, som är placerad mitt i kurvan. Det är med andra ord inte en helt rak passage i 90 grader gentemot vägen. Cyklisten har färdats åt samma riktning, och för lastbilen som svängt av så kommer cyklisten i döda vinkeln. Dessutom är sikten begränsad just där mot cykelbanan åt höger eftersom det står ett stort träd som skymmer sikten och man ser inte om det kommer någon.

Jag har själv kört av på Frihamnsmotet många gånger med lastbil och jag har alltid tänkt att det är en otroligt dum cykelpassage där det går så mycket tung trafik över. Jag har tidigare tänkt att där kommer det bli slarvsylta av en cyklist en dyster dag. Tyvärr så kan jag också säga att kollegorna i branschen sällan respekterar denna cykelpassagen och de tittar knappt åt höger, utan det går alltid fort över där, fartguppet till trots.
Tack för input!

Ja lite självbevarelsedrift får man ha som cyklist
Han kanske tyckte lastbilen bromsade in men har ändå svårt att föreställa mig att cyklisten lyckades bli frontad
Citera
Idag, 09:19
Medlem
Citat:
Det är en livsfarlig korsning som skapats där.
Huvudleden för cyklar som kommer ner från nya bron kommer i full galopp och korsar en väg som används av tunga fordon samt fordon som ska ut till frihamnen.
Jag har bara väntat på att detta skulle hända här.
De som cyklar där vägrar bromsa för att bli av med all fart de fått från bron, fullkomligt galen planering.
Det låter farligt! Problemet är nog farten då! Även om bilarna ska lämna företräde för cyklister så har de inte en chans att hinna se dessa, om cyklisterna kommer i så hög fart! Borde det inte vara fartbegränsat även för cyklister vid cykelpassager ?
Citera
Idag, 09:29
Medlem
Computerzs avatar
Jag ritade upp pilar för cyklist och lastbil utefter bästa förmåga. Detta är min gissning endast, jag var inte på plats. Då det pågår mycket byggnation i området kan det säkert vara rörigt med väglinjer, korsningar, betongsuggor osv som bidrog.

https://imgur.com/a/nTPz5x1

Ljusblå är cyklisten och orange är lastbilen. Röd markering är där jag tror olyckan skedde.
Citera
Idag, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Computerz
Jag ritade upp pilar för cyklist och lastbil utefter bästa förmåga. Detta är min gissning endast, jag var inte på plats. Då det pågår mycket byggnation i området kan det säkert vara rörigt med väglinjer, korsningar, betongsuggor osv som bidrog.

https://imgur.com/a/nTPz5x1

Ljusblå är cyklisten och orange är lastbilen. Röd markering är där jag tror olyckan skedde.

Även om det är lite rörigt pga byggnation så är det väldigt bra sikt och väldigt lite trafik. Brukar cykla där själv och man har minst 50m fri sikt åt alla håll. Så har det skett i korsningen mellan cykelbana och bilväg så har nog någon tänkt att den andra ska stanna, för det är inget ställe där en bil eller cykel bara dyker upp.

Något jag funderar på är vittnesmålet här i tråden om att det skett vid spårvagnsspåren, något som också styrks av lastbilen placering på gp:s bilder. Antingen skedde kollisionen i korsningen som på bilden och cyklisten släppades med ca 30-50m eller så svängde cyklisten höger i korsningen ut på bilvägen och kollisionen skedde när lastbilen skulle köra om cyklisten.
Citera
Idag, 11:32
Medlem
Sickmyducks avatar
De bygger om som fan i det området så det är säkert relaterat till det
Citera
Idag, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petunia78
Personen bör väl ha blivit påkörd av lastbilen som bromsar men inte stannar direkt utan kör en bit och står still när personen är vid de sista däcken..
kan vara att lastbilschauffören inte märkte att han kört över cyklisen och kör vidare varvid människor runt om börjar vifta och skrika så chauffören stannar o undrar, o gissningsvis får sig en chock
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in