Citat:
Ursprungligen postat av
Frontlinjen
Jag hittar inte remissvaren, hade varit intressant att se vad Polisförbundet skrivit. För i utredningen är det ett resonemang att detta är en bra lösning som inte belastar medborgarnas frihet i onödan - tvingar folk in på grundutbildning med plikt osv. Men det begränsar ju hur stor reservpolisen kan bli.
Ja, dessutom kostnaden då SBP fick lön från försäkringskassan absolut inge vidare.
Men man fick folk som var intresserade och ville hjälpa till. Min gissning är att det nu blir mycket dyrare med polisstuderande och pensionärer.
Men på diplomen stod stridsteknik, polislära, antisabotage och vapenkunskap
Ganska snart ca 3-4 år så skulle CGAK5 D? C? versionen bytas ut till pistol och i stället för att spåra och gripa farlig person, även högrisk gripande, antisabotage till att utföra nykterhetskontroller tappade folk intresset. Det började bra, tanken var god men det urartade i något hejdlöst mesigt och jag ringde och sa upp mig efter drygt 9 år.. några år senare upplöstes SBP. Etersom jag arbetade i mellersta östern var jag inte med på nykterhets, fordonsstop etc.. och det hae blivit något ingen hade skrivit på för ett skämt.