2025-05-20, 22:05
Medlem
Tittar så många verkligen på Robinson, Farmen, Superstars, Så mycket bättre, Bachleor, Love Island, Paradise hotel, Lets dance mfl?
Varför envisas de med att göra säsong efter säsong?
Robinson var kul 1 säsong för 25 år sen, Så mycket bättre var kul 2 säsonger för 15 år sen, Farmen har aldrig varit bra, Lets Dance var kul 2 säsonger för 20 år sen, osv osv.

Likt förbannat blir det nya säsonger hela tiden. Programen kan ju inte vara så jäävla poppis efter 15-20 säsonger tycker man? Varför matas det bara på och på?

Finns det verkligen tittarunderlag? Vem faan kollar t ex på 25 säsongen av Robinson (eller vilken säsong det nu är) eller typ 20e säsongen av Farmen?

Jag byter kanal direkt om jag råkar zappa in det.
Citera
2025-05-20, 22:35
Medlem
MarcoStars avatar
Uppenbarligen är svaret på din fråga Ja. Det är relativt dyra produktioner och de exempel du räknar upp anses ändå finnas en lönsamhet i att göra, trots tv-bolagens kräftgång. Sen har det nog blivit massproduktion av det hela och säsongerna spelas in efter varandra på löpande band och det blir kostnadseffektivt.

Det billigaste hade förstås varit att köra Nyhetsmorgon dygnet runt med två personer som sitter bakom en desk och tjatar, men det hade inte jag funnit särskilt underhållande.

Personligen föredrar jag manusskrivna serier, men följer absolut Robinson, Farmen och liknande. Det är lätt att fastna i och blir vanebildande TV.
Senast redigerad av MarcoStar 2025-05-20 kl. 22:39.
Citera
2025-05-20, 22:38
Medlem
Amazon-mannens avatar
Tror det blir som radio, man tittar inte aktivt utan ser på det av gammal vana medan man skyfflar in chips och cola, allt medans deras hjärnor förvandlas till kakdeg av bristen på mental stimulans..
Citera
2025-05-20, 23:06
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Uppenbarligen är svaret på din fråga Ja. Det är relativt dyra produktioner och de exempel du räknar upp anses ändå finnas en lönsamhet i att göra, trots tv-bolagens kräftgång. Sen har det nog blivit massproduktion av det hela och säsongerna spelas in efter varandra på löpande band och det blir kostnadseffektivt.

Det billigaste hade förstås varit att köra Nyhetsmorgon dygnet runt med två personer som sitter bakom en desk och tjatar, men det hade inte jag funnit särskilt underhållande.

Personligen föredrar jag manusskrivna serier, men följer absolut Robinson, Farmen och liknande. Det är lätt att fastna i och blir vanebildande TV.

Är det verkligen dyra produktioner? Jämfört med Nyhetmorgon är det ju förstås dyrare, men det konkurrerar inte om samma tittare. Visst finns det skådisar, manus, omtagningar och redigering i dokusåpor också, men betydligt mindre och billigare än manusskriven TV. Lägg till lite produktplacering och dokusåpor är i princip det billigaste som går att producera.
Citera
2025-05-20, 23:23
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Är det verkligen dyra produktioner? Jämfört med Nyhetmorgon är det ju förstås dyrare, men det konkurrerar inte om samma tittare. Visst finns det skådisar, manus, omtagningar och redigering i dokusåpor också, men betydligt mindre och billigare än manusskriven TV. Lägg till lite produktplacering och dokusåpor är i princip det billigaste som går att producera.

Jag gjorde jämförelsen med Nyhetsmorgon just eftersom den typen av billiga sändningar har tagit över TV4 från tidig morgon till kväll - i samband med att bolaget försöker få lönsamhet igen. Jo, de har samma tittare. Kommersiell TV har bara en målgrupp och det är 18-40 åringar, eftersom de får mer betalt av annonsörerna om programmen har tittare i det åldersspannet. Äldre anses inte vara lika mottagliga för reklam.

De realityformaten du nämner är inköpta till att börja med, så de kostar multum innan castingen ens har börjat. Sen anses de nog vara "säkra kort." Man vet att en halv miljon kommer titta, för de gör alltid det. Ett helt nytt format kan floppa totalt och bli en brakförlust.

Manusskrivna serier är förstås dyrast att producera och därför domineras alla streamingtjänster av dessa korta säsonger på under tio avsnitt som måste utvärderas innan det kan bli mer. Tråkigt tycker jag, som anser att serier blir bättre ju mer tid och känslor man investerar i dem.
Senast redigerad av MarcoStar 2025-05-20 kl. 23:30.
Citera
2025-05-21, 04:36
Medlem
Zaedrewss avatar
Jo en del.
https://mms.se

För vanlig TV är Robinson på plats 7. Men har alltså mest tittare för streaming (ett av förra veckans avsnitt). Slog tex Eurovision delfinal 1 med Sverige.

Klart att de inte skulle göra nya säsonger om det inte var lönsamt. Dock har de ju ändå tappat lite. Förra finalen av Robinson sågs tex av över 30% färre än finalen året innan.
Citera
2025-05-21, 08:43
Medlem
Ja. Naturligtvis är det inte som i slutet av 90-talet eller början av 00-talet när halva befolkningen hängav sig åt ett nytt avsnitt Expedition Robinson eller Big Brother, men dokusåpor och sport är vad "traditionell TV" överlever på. Det förstnämnda givetvis främst för kvinnlig publik och det senare för manlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in