• 1
  • 2
Igår, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Hjärtkirurg och hjärnkirurg tror jag anses finast.

Stämmer, hög status men fyfan vilken miljö dom kan ha... och vägen dit är äcklig. Det så eftertraktat att bli, att de är så många som söker de där.. som aldrig kommer dit.. och till vilket pris. Rätt toxiskt. Inte superbra lön heller (i Sverige) jämfört med vad du kan få som allmänläkare utan att skjuta sönder ditt liv med kaos jourer och prestige o toxisk miljö

Nu talar jag bara från erfarenhet att jobba med dom. Inte avundsjuk på de där. Man ska typ vara född för det. En begåvning från första början.
Senast redigerad av rawjudge Igår kl. 01:26.
Citera
Igår, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avado
Vilken läkarspecialitet är bäst för livskvalité och lön? Allmän? Internmedicin? Radiologi? Patologi?

Radiologi tror jag mest på. Lagom utmaning/press. Bra lön och tider.

Internmedicin brukar vara ett helvete. Å inte bra betalt. Otroligt flöde på patienter och enormt sjuka patienter med komplexa problem. Jourer m.m. Dock behövs dom, så det är synd.

Jag tror allmänläkare fått det bättre lönemässigt. Sen kommer det med en fördel att jobba mån -fre. Men statusen är låg, så kan du släppa det så tror jag du kan få de bra men de är fortfarande tufft. Kunna allt om allt för att bli en bra och uppskattad allmänläkare
Senast redigerad av rawjudge Igår kl. 01:25.
Citera
Igår, 03:20
Medlem
Hitta rätt vårdcentral och var mycket nöjd som allmänläkare ?
Tyvärr kan det gå flrutspå hur länge det dröjer in några kollegor pensioneras eller försvinner av andra anledningar.

För minst pappersarbete är det istället narkos, röntgen och antagligen klinfys som gäller då de slipper sitta på samordningssamtal med kommuner, stora sjukintygen (inkl förklara för försäkringskassan) m m
Senast redigerad av Hjortronsyltrygg Igår kl. 03:42. Anledning: Stevefel
Citera
Igår, 05:40
Medlem
Citat:
Vilken läkarspecialitet är bäst för livskvalité och lön? Allmän? Internmedicin? Radiologi? Patologi?

Ögonläkare. Stor efterfrågan på ögonläkare och inte sån stress och jobbiga arbetstider som andra specialiteter.
Citera
Igår, 06:06
Medlem
Flera som är inne på rätt spår här. Radiologer har det ganska bra. Många sitter utomlands, ex i Sydney, och fungerar som konsulter för svenska sjukhus nattetid (svensk nattetid, alltså).

Allmänläkare på en bra vårdcentral. Å andra sidan raka motsatsen om du är på en dålig vårdcentral (tänk Närhälsan med jouröppet i invandrartätt område med mycket äldre). Hög lön. Relativt fritt att jobba 75% om så önskas.

Ögonläkare. Men det är nog lite tjatigt att år ut och år in sitta och kolla i ett ögonmikroskop. Goda möjligheter att starta eget.

Psykiatri efter de obligatoriska åren på psykakuten. Bra lön. Att syssla heltid med adhd/autismutredningar är sannolikt ett bekvämt jobb.

Reumatologi. Ledstatus om och om igen. Sällan någonting akut.

Personligen föredrar jag en specialitet som intresserar mig. Det finns dock en gräns för vilka arbetstider och arbetsförhållanden jag klarar av. Narkos, kirurger och vissa internmedicinare jobbar dygnet runt. De blir inringda nattetid och på semestern. Förvisso blir de väl kompenserade för detta men det hade inte fungerat för mig. Som tur är verkar dessa yrkesgrupper vilja ha det så, men för att syssla med sådant måste yrkeslivet gå först i alla lägen.
Citera
Igår, 06:23
Medlem
Citat:

Kirurger har hög snittlön.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in