2025-05-20, 19:57
Medlem
Hej!

Jag vänder mig till er som faktiskt arbetar praktiskt i era verksamheter – hur hanterar era företag AI just nu?

Jag arbetar på ett börsnoterat bolag inom tjänstesektorn (många ekonomer och jurister) och har fått uppdraget att ta fram en handlingsplan för hur vi ska börja arbeta med AI. Ärligt talat vet jag inte riktigt var jag ska börja – så jag skulle verkligen uppskatta era tankar och erfarenheter.

Nästa vecka ska jag hålla en presentation för vår ledningsgrupp om hur AI kan implementeras i organisationen. Jag söker därför tips, lärdomar eller konkreta exempel från andra företag – stora som små – kring:

Hur ni organiserat arbetet med AI?

- Vem som äger frågan hos er (HR, IT eller annan funktion)?

- Hur ni arbetar med kompetens omställning kopplat till AI?

- Hur ni hanterar utmaningar som GDPR, etik och intern acceptans?

Min hypotes (efter att ha läst 2 veckor om Ai via källor från insidan av Ai företagen) är att AI i framtiden blir ett verktyg snarare än en ersättare – och att värdefulla färdigheter handlar om att kunna Dirigera (som en flygledare på en flygplats), kvalitetssäkra och nyttja AI-system snarare än att själv utföra allt analytiskt arbete. Till exempel kan civilekonomens roll bli mer strategisk: att övervaka och styra AI-analyser istället för att själv göra dem.

Men hur bör en sådan transformation se ut i praktiken?
– Vem analyserar hur roller förändras?
– Vem ansvarar för att olika enheter anpassas? Är det HR, närmaste chef eller ledningsnivå?

Tacksam för alla tankar, inspel och erfarenheter – stort eller smått!
Senast redigerad av Cheddarjoe 2025-05-20 kl. 20:00.
Citera
2025-05-20, 20:14
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Jag frågade Gemini
Okej skämt åsido. Det finns flera exempel på stora företag som redan har skaffat sig sin egen LLM som fått äta hela faktabanken om företagets affärer och tekniska innehav. Som alla anställda har tillgång till som en chatt app via t.ex. Teamsliknande miljö. Dom som inte följer efter kommer gå under tror jag.
Citera
2025-05-20, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DAGGER[X]
Jag frågade Gemini
Okej skämt åsido. Det finns flera exempel på stora företag som redan har skaffat sig sin egen LLM som fått äta hela faktabanken om företagets affärer och tekniska innehav. Som alla anställda har tillgång till som en chatt app via t.ex. Teamsliknande miljö. Dom som inte följer efter kommer gå under tror jag.

Ja! Vi har en sån chat app Internt. Men det är typ Chat GPT 3.5 och eftersom den är "in house" har den begränsad information och den är rätt kass faktiskt.

Jag har ju betalversionerna av Chat gpt och Gemini och det går ju inte ens att jämföra. Men det kommer nog dröja innan man effektivt och ekonomiskt nog kan köpa in dessa modeller för 10.000 anställda som kommer använda heeeela tiden liksom....

Men min poäng med tråden är att försöka röna ut hur människor i ledande befattningar i organisationer resonerar kring Ai och hur det ska implementeras, vem ska äga frågan, hur ser planen ut för er?
Citera
2025-05-20, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Ja! Vi har en sån chat app Internt. Men det är typ Chat GPT 3.5 och eftersom den är "in house" har den begränsad information och den är rätt kass faktiskt.

Jag har ju betalversionerna av Chat gpt och Gemini och det går ju inte ens att jämföra. Men det kommer nog dröja innan man effektivt och ekonomiskt nog kan köpa in dessa modeller för 10.000 anställda som kommer använda heeeela tiden liksom....

Men min poäng med tråden är att försöka röna ut hur människor i ledande befattningar i organisationer resonerar kring Ai och hur det ska implementeras, vem ska äga frågan, hur ser planen ut för er?
Vem äger frågan?

Någon som arbetar med informationsteknik borde ansvara för informationsteknik, vad är det är för konstig fråga att ens ställa, och hur kan du inte komma fram till den slutsatsen själv? Och vad är det för handikappad ledning som inte vet det själva?

AI kan innebära många olika saker. Men ni har uppenbarligen en chatt, men med dålig kunskap/dåliga verktyg. Där har vi något jag kan se ett behov av efter att ha läst ett enda inlägg från dig. Så ett första steg kan väl vara att ändra på det?

En annan sak jag kan se att ni lider av är over-management, men det är ett kulturellt problem.

Sluta ha 45 möten där 79 personer är iblandade för att planera hur ni över de 18 kommande månaderna ska komma på ett problem där ni under de 12 efterkommande månaderna ska komma fram till hur många procent man ska lösa det med.

Ibland hade det nog faktiskt varit mer ekonomiskt gynnsamt om ni vara satte en jävla praktikant på det med instruktionerna ”Gör något bra med AI”. En person hade kunnat använt alla de timmarna ni tillsammans har skräckslagna kastat bollen fram och tillbaka under alla meningslösa möten till att studera och komma fram till och till och med skapa någonting vettigt.
Senast redigerad av .-fuckYUO-. 2025-05-20 kl. 21:53.
Citera
2025-05-20, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
Vem äger frågan?

Någon som arbetar med informationsteknik borde ansvara för informationsteknik, vad är det är för konstig fråga att ens ställa, och hur kan du inte komma fram till den slutsatsen själv? Och vad är det för handikappad ledning som inte vet det själva?

AI kan innebära många olika saker. Men ni har uppenbarligen en chatt, men med dålig kunskap/dåliga verktyg. Där har vi något jag kan se ett behov av efter att ha läst ett enda inlägg från dig. Så ett första steg kan väl vara att ändra på det?

En annan sak jag kan se att ni lider av är over-management, men det är ett kulturellt problem.

Sluta ha 45 möten där 79 personer är iblandade för att planera hur ni över de 18 kommande månaderna ska komma på ett problem där ni under de 12 efterkommande månaderna ska komma fram till hur många procent man ska lösa det med.

Ibland hade det nog faktiskt varit mer ekonomiskt gynnsamt om ni vara satte en jävla praktikant på det med instruktionerna ”Gör något bra med AI”. En person hade kunnat använt alla de timmarna ni tillsammans har bollat fram och tillbaka under alla meningslösa möten till att studera och komma fram till och till och med skapa någonting vettigt.

Ja, IT har ju naturligtvis ägandeskap för inköp och implementering i någon mening men vad det har för effekt för organisationen måste väl landa på HR avdelning men också även varje enhet ansvarar väl för att förstå? IT kan ju inte förstå vad en ekonom sysslar med exakt? Förstår du min problematik? Alla har ju ansvar för sin del väl?
Citera
2025-05-20, 22:04
Medlem
Citat:
Ja, IT har ju naturligtvis ägandeskap för inköp och implementering i någon mening men vad det har för effekt för organisationen måste väl landa på HR avdelning men också även varje enhet ansvarar väl för att förstå? IT kan ju inte förstå vad en ekonom sysslar med exakt? Förstår du min problematik? Alla har ju ansvar för sin del väl?
Du gör ju det till ett problem genom att säga att alla avdelningar ska äga IT-frågan förutom IT.

Antingen så får väl helt enkelt alla (ingen) äga frågan eller så får IT det

HR och övriga avdelningar kan väl säga vad de vill ha och sen får IT göra det bästa av det

Önskemål kan ju alla såklart ha, och kanske bör ledningen ansvara för att prioritera vad som ska göras först. Men det är en IT-fråga, och det kommer att bli kaos och ett stort misslyckande om alla andra förutom IT ska äga frågan.

Eller ja, kanske är det ledningen och inte en enskild avdelning som bör ansvara för samarbetet mellan alla avdelningar? Om det nu handlar om att prioritera mellan avdelningarnas behov
Senast redigerad av .-fuckYUO-. 2025-05-20 kl. 22:23.
Citera
2025-05-20, 23:12
Medlem
frdks avatar
Citat:
Tacksam för alla tankar, inspel och erfarenheter – stort eller smått!

vänd på uppdraget. Vilka arbetsroller/uppgifter kan AI säkert ersätta?
man ska inte hitta på nya rutiner bara för ai finns

o säkerhet är ledord. var inte den som laddar upp bokslutet för formatering
Citera
2025-05-21, 07:12
Medlem
Flabbars avatar
Om ni måste sitta och fundera fram användning för AI så är ni helt enkelt inte i behov av det. Låt det komma efter behov, personalen kommer börja använda sina egna privata erfarenheter med tiden.
Citera
2025-05-22, 19:33
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flabbar
Om ni måste sitta och fundera fram användning för AI så är ni helt enkelt inte i behov av det. Låt det komma efter behov, personalen kommer börja använda sina egna privata erfarenheter med tiden.
Min tanke också. Så gör vi på jobbet. Det är upp till var och en att hitta och testa olika verktyg och implementera det i arbetet. Sen har vi en diskussionskanal i Slack där vi delar med oss till varandra.

Till slut kommer vi ha nya arbetssätt som har utvecklats naturligt.
Citera
2025-05-22, 19:38
Medlem
Håller med föregående om att man ska inte krysta fram det. Men visst blir det strategiska frågor beroende på vad för informationsprocesser som finns inom företaget.

Så börja där. Identifiera först det faktiska arbete som pågår som handlar om att inhämta, bearbeta och leverera information på olika sätt.

Vet man inte vad folk jobbar med och hur de arbetar är det lite svårt att slänga in AI eller automatiserade lösningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in