2025-05-20, 19:26
Medlem
Får man förvara en Mora Eldris som är en kniv med 59 mm kort blad i bilen? Inte i handskfacket utan i bagaget under en lucka.
Citera
2025-05-20, 19:34
Medlem
Nej.
Såvida du inte använder kniven i ditt jobb och du färdas till / från det arbetet som ska utföras med kniv
Citera
2025-05-20, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hadegott
Får man förvara en Mora Eldris som är en kniv med 59 mm kort blad i bilen? Inte i handskfacket utan i bagaget under en lucka.

Troligen.

Finns det anledning för polisen att snoka genom din bil? Om ja, kan det ju finnas anledning att låta bli att förvara den i bilen... Även om du får...

Annars. Om du inte får, vad ska du säga i rätten?
Citat:
Nån tjomme på Flashback sa ju att jag fick.......
Använd ditt omdöme.
Citera
2025-05-20, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tryggvardag
Nej.
Såvida du inte använder kniven i ditt jobb och du färdas till / från det arbetet som ska utföras med kniv
Riktigt så enkelt är det inte. Att det är en liten kniv och att den ligger i bagaget under en lucka talar till TS fördel.
Citera
2025-05-20, 20:36
Medlem
Actionables avatar
Praxis pekar på att en lättillgänglig kniv (nära till hands i kupén) normalt är att anse som brott mot knivlagen om det inte finns omständigheter som gör det försvarligt, såsom att du är snickare och kör runt med din firmabil mellan jobb.

Men det finns också domar där man konstaterar att det måste finnas utrymme att ha typ vanliga verktyg i en bil utan att behöva tömma bilen varje gång du inte behöver just kniven. Men då skall den också förvaras så till att den inte är lättillgänglig. Till exempel som TS föreslår i bagageutrymmet under en lucka.
Citera
2025-05-20, 20:58
Medlem
Jag misstänker, utan att veta ett skvatt.
Att personens handel och vandel skulle vara en faktor. En annan skulle kanske kunna ha en machete under reservhjulet i skuffen. Men TS kanske inte ens skulle kunna ha en nagelfil utan att polisen skulle göra sitt yttersta för att lagföra denne.

Allt beroende på hur personen har betett sig tidigare i livet.

Så. TS lilla exempel-kniv kanske släpps utan vidare dröjsmål i min bil, men TS får istället tappa tvålen ett par dar i häktet.
Citera
2025-05-20, 21:04
Medlem
Pyssling67s avatar
Mycket beror ju på vad man säger sig använda kniven till.
Man kan ju ha varit ute i naturen och grillat korv och då varit tvungen att tillverka en grillpinne samt skivat upp exempelvis falukorv.
Citera
2025-05-20, 21:13
Medlem
Actionables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pyssling67
Mycket beror ju på vad man säger sig använda kniven till.
Man kan ju ha varit ute i naturen och grillat korv och då varit tvungen att tillverka en grillpinne samt skivat upp exempelvis falukorv.
Fan, jag tror du hackat systemet. Nu kommer ingen någonsin torska på knivlagen igen! Den där har säkert ingen kommit på tidigare. Vattentätt, i alla lägen.
Citera
2025-05-20, 21:38
Medlem
Mitt brottsregisterutdrag är världens tråkigaste läsning, jag har kört något för fort två gånger tyckte kameran. Så det känns som att jag skulle få åka vidare med den lilla kniven.
Citera
2025-05-20, 23:40
Medlem
Har hört om knivlagen under lång tid, men aldrig brytt mig om att kolla vad den innebär. Min (person)bil innehåller 2 mora, 1 lappkniv och 1 Leatherman, alla lätt åtkomliga från förarplatsen. Tror att jag ska fundera lite på den set-upen innan den kostar mig en massa pengar. Att jag skulle kunna göra betydligt mer kaos med spärrskaftet (till hjulbyte), är nog en annan femma.
Citera
Igår, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EU-migranten
Har hört om knivlagen under lång tid, men aldrig brytt mig om att kolla vad den innebär. Min (person)bil innehåller 2 mora, 1 lappkniv och 1 Leatherman, alla lätt åtkomliga från förarplatsen. Tror att jag ska fundera lite på den set-upen innan den kostar mig en massa pengar. Att jag skulle kunna göra betydligt mer kaos med spärrskaftet (till hjulbyte), är nog en annan femma.

"knivlagen" handlar inte bara om knivar, i princip allt som kan användas som vapen/tillhygge kan räknas under "knivlagen".

Lagen heter egentligen Lag (1988:254) om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål.
Kallas oftast knivlagen vilket gör att många inte känner till det fetade, "och andra farliga föremål".
Ett spärrskaft eller en skruvmejsel kan också utgöra brott mot "knivlagen".
Det beror på var och varför man har föremålen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in