Citat:
Ursprungligen postat av
Stiber
Hade han gjort det en handfull gånger hade det kanske varit en sak, men att under flera års tid göra det över 7 000 gånger blir ju lite extremt.
Det ju ungefär som att jag upptäcker att en butik alltid glömmer att låsa/larma över natten och går in och plockar på mig några hundralappar ur handkassan varje natt under flera års tid. Det är nog bra att lagen är tydlig på att man inte får utnyttja misstag i ond tro på det sättet, annars hade det öppnat upp för att man kan utnyttja andra säkerhetsmissar utan risk för straff.
Att det rör sig om en bugg i ett IT-system är egentligen irrelevant och kan jämföras med att man som sagt glömt att starta ett larm (en mänsklig "bugg" om du så vill).
Citat:
Ursprungligen postat av
Cyborg2030
Om du glömmer låsa din dörr då har jag rätt att sno din dator? Du får brösta misstaget om du är slarvig?
Det är klart inte "rätt" men till skillnad från bankerna så räknar butiken kassan varje dag och märker problemet direkt för det är mer lokalt och man måste bry sig om sådana summor. Det påverkar även personer i butiken. Det är även en allvarligare händelse bara för det måste fysiskt tillgripas medel i kassan, det sätter sig i huvudet på folk på ett annat sätt än att det genereras siffror i en databas någonstans. Det kan (och det händer) att miljoner/miljarder försnillas inom bankerna utan att det märks på många år (om nånsin), vilket inte en nödvändigtvis berör en själ på banken i sig under tiden då dom sitter på ofantliga mängder pengar. Dessutom är inte en butik en organisation som tjänar enormt mycket av sina pengar passivt på folks lån. Banken har dessutom gjort sig ovärderliga för att hantera sina pengar via mobilen, samtidigt som det avvecklas och väljer ha öppet 13-15 en onsdag som även kan kräva mötesbokning eller snart får en hallucinerande AI slängd i ansiktet när skiten inte kan lösas i en app. Banken behövs men dom jobbar inte för god kundservice så jag kan tycka dom kan förlora pengar i en engångshändelse pga slarv. Det hade inte märks om inte buggen uppenbarats i detta fallet.
Hade det varit en vara som köpts "tok för billigt" online pga en bugg så hade man fått behålla varan om den redan skickats från lagret. Juridiskt korrekt, moraliskt fel om man inte tycker att dom får skylla sig själva pga slarv.
Buggen är löst, ingen annan kan nyttja den längre, låt snubben behålla pengarna. Jag köper inte att samma situation kan uppstå med samma likgiltighet och skada i en fysisk butik eller i någons hem.
Men ni har givetvis rätt i sak, det går inte argumentera annat rent juridiskt.