Citat:
Ursprungligen postat av
Memnok
Där håller jag med dig, det lät väldigt högt. Frågan är dock hur man har kommit fram till just den siffran, vi har ju som bekant inte förmögenhetsskatt i Sverige längre så skatteverket har inte koll på vilka tillgångar man har. 62% av hushållen äger sitt boende idag så 33,9% med förmögenhet under 10.000 usd låter extremt högt.
Jag kollade precis listan för miljardärerna och det är första eller andra generationens ägare eller en kombination av de båda. Sedan spelar väl det ingen som helst roll om det kommer från arv eller inte, bolagen är fortfarande aktiva och bidrar till Sveriges ekonomi.
Det spelar visst roll om det kommer från arv eller ej.
Samhället måste finansieras på något sätt, någon måste betala för järnväg och Göteborgs rosa stålelefant och då är det inte mer än rätt att alla i samhället bär en lika stor börda sett till sin inkomst.
Om jag jobbar betalar jag 50% i skatt på min inkomst. Om jag ärver betalar jag 0% skatt på den inkomsten. Inkomst är inkomst och all inkomst ska beskattas lika.
Sedan är det även viktigt och komma ihåg att många som ärver sin rikedom är parasiter, de kommer inte jobba eller skapa något värde under hela sin livstid men samtidigt får de ta del av den infrastruktur, vård och utbildning som vi arbetare producerar dagligen. Hur hade ett samhälle där alla vann på lotto och levde på avkastning sett ut? Bara för att man har pengar betyder inte det att man skapar värde.
65% av svenskar bor i en bostad som inte är en hyresrätt men de äger inte bostaden. 80% av dem har lån och Sverige är proppfullt med småorter där en bostadsrätt kostar 300kkr. Inte mycket kontantinsats på det inte. Sedan är man ofta 2 personer som delar på ett hushåll.
Att Sverige är ett ”rikt land med en fattig befolkning” är sedan länge välkänt inom nationalekonomiska kretsar.