2025-05-21, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Busgris
Vad spelar det för roll om alla ändå har det bra? Missunnsamhet är en svensk sjukdom, inte avund.

Problemet är ju att pengar finns i en begränsad mängd, om någon har väldigt mycket pengar så betyder det att många blir fattiga. Det är inte missunnsamhet att tycka det är fel med enorma klyftor i samhället då det skapar problem.
Citera
2025-05-21, 07:54
Medlem
Gingers avatar
Det folk inte förstår (läste inläggen) är att rika människor får mer makt över ... tja ... allt?

Är du rik har du mer att säga till om!
Citera
2025-05-21, 08:00
Medlem
Majsmannen2s avatar
Jag kan tycka det är lite coolt när lilla Sverige på något sätt kommer på världskartan.

Betyder väl att vi har driftigt folk här i landet som på något sätt lyckats och gjort nånting bra.

För min egen del spelar det inte så stor roll, kämpar på med det medel jag gjort mig förtjänt av.
Citera
2025-05-21, 08:12
Medlem
Det som jag tycker är problemet och som inte riktigt kommer fram är hur många som blivit rika genom det offentliga och svågerpolitik. Det har ju talats om att det de senaste 50 åren är en försvinnande liten del svenska småföretag som lyckas växa till stora företag, så frågan är ju då hur vi kan ha så många miljardär och att de ständigt blir allt rika.
Om det är så att det handlar om svågerpolitik och affärer genom det offentliga, så har vi ju i princip samma situation som ryssarna med sina oligarker.
Citera
2025-05-21, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
Problemet är ju att pengar finns i en begränsad mängd, om någon har väldigt mycket pengar så betyder det att många blir fattiga. Det är inte missunnsamhet att tycka det är fel med enorma klyftor i samhället då det skapar problem.

Nej pengar finns inte i en begränsad mängd, man kan med ett enkelt knapptryck skapa massor av nya pengar. Pengamängden brukar mer regleras av inflationen då man inte vill trycka upp för mycket pengar om det leder till att priserna börja skena. Om någon rik sitter på en massa pengar som är investerade eller inte konsumeras i inflationsdrivande saker så är det inget problem, dock måste man se till att det finns pengar åt vanligt folk också genom att t ex skapa nya.
Citera
2025-05-21, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz

Så är det definitivt inte.
Skrämmande att det finns vuxna människor med så lite kunskap och förståelse.
Inte konstigt ni är många som röstar vänster när det här är er verklighetsuppfattning.
Citera
2025-05-21, 08:27
Medlem
Julskinkatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Du lägger tråden i Politik-Inrikes så jag tror du vill prata politik.
Nu har vi röstat fram en regering som slickar uppåt och sparkar neråt. Vi ser gång på gång hur politikerna själva roffar åt sig så mycket att de sedan lan ta en avgång utan att ens blinka.
Problemet vi har är inte att vi är ett land med ökande förmögenheter utan att politiken gynnar de som har det bäst och låter de svaga stå för notan.

Nja skillnaderna växte lika snabbt under sosseriet. Vänstern är kapitalets favorit egentligen. Det handlar bara om en yta av hbtq och massinvandring, som dumpar löner.

Ingen slump att det var lööf och sen vinboxmaggan som blev inbjudna till Bilderbergmötena.
Citera
2025-05-21, 08:30
Medlem
Julskinkatos avatar
Det är det uppochnedvända T samhället. En bas med 95% och en pinne med 5%. Så blir fördelningen. Antagligen kommer det att öka med AI. Kanske. Globalisering är också en av anledningarna. Samt mer lokalt idiotisk bostadspolitik/massinvandring/smarta banker/dumma låntagare.
Citera
2025-05-21, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
Tydligen äger svenska "osynliga" (och ogranskade) miljardärer allt mer av Sverige. Svenska miljardärer är rentav girigare och rikare än amerikanska miljardärer! Alla känner Elon och Trump, men hur många vet vilka våra svenska miljardärer är och hur rika de är? Är det inte konstigt att vi i Sverige vet mer om Usa än Sverige?

Är det en bra utveckling eller en dålig, tycker ni?

Är du nöjd med att du och dina eventuella barn ska vara slavar åt några få superrika, och deras barn som tar över senare?

Varför är det bra att miljardärer äger ständigt allt mer tillgångar i Sverige, istället för att folket och/eller staten gör det?

Är det bra för vanligt folk, för arbetare, med miljardärer som ständigt roffar åt sig allt mer av det som är värdefullt i samhället? Är miljardärer våra vänner? Eller är deras mål att obegränsat öka sin makt och rikedom, på vår bekostnad?

När bör folket göra revolution? När hälften av allt i Sverige ägs av några få onda miljardärer? När de äger 80%? Eller när de äger 100%, bostäderna vi bor i, maten vi äter, och allt vi behöver för att överleva? När tar du en högaffel och börjar skrålande marschera mot riksdagen?

Källor:

Det är fel fokus. Vi har miljardärer för att vi har duktiga människor som lyckas med sina företag.

Fokus borde vara:

- Vardör Sverige har sämst tillväxt per capita i hela Europa?

- Varför vi har högst arbetslöshet i hela Europa?

- Varför våra löner är 1/3 av våra grannländer? Vi har snart ingen köpkraft - vi är urfattiga.

När jag var liten kunde vi åka ner i Europa och vara kungar! Det gick inte och bli av med pengarna för allt var så billigt! De är sånt här jag oroar mig över. Jag struntar i om vi fått 10 mer miljardärer.
Citera
2025-05-21, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Nej pengar finns inte i en begränsad mängd, man kan med ett enkelt knapptryck skapa massor av nya pengar. Pengamängden brukar mer regleras av inflationen då man inte vill trycka upp för mycket pengar om det leder till att priserna börja skena. Om någon rik sitter på en massa pengar som är investerade eller inte konsumeras i inflationsdrivande saker så är det inget problem, dock måste man se till att det finns pengar åt vanligt folk också genom att t ex skapa nya.

Så det blir inte inflation om man skapar nya pengar menar du?!

Dessa pengar skapas genom lån och ränta vilket gör dom allra rikaste ännu rikare genom ränteintäkter.

Systemet är riggat för att suga ut alla människor på jorden.
Citera
2025-05-21, 08:37
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hieroboam
Vad då inte så lyckat? Om de sålda sina norska tillgångar så var det bra för Norge. Det handlar inte om att suga ut deras pengar, utan om att den arbetande medelklassen måste ha en chans att kunna äga t.ex. mark och sin bostad. Gjorde de inte det, så var det den skatten som var fel, inte skatt i sig.
Nej, Norge blir så klart fattigare pga denna skatt. Att företagare, entreprenörer flyttar utomlands är det minsta ett land behöver. De som drabbas främst av detta är den medelklass du vurmar för.
Citera
2025-05-21, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WeMadeYou
Så är det definitivt inte.
Skrämmande att det finns vuxna människor med så lite kunskap och förståelse.
Inte konstigt ni är många som röstar vänster när det här är er verklighetsuppfattning.

Menar du att pengar finns i obegränsad mängd?

Haha...jag röstar inte vänster. Det där med höger och vänster är för systemkramande idioter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in